Vill inte stå still i halten på tävling???

Sv: Vill inte stå still i halten på tävling???

Precis! :p Folk som inte fattat det har lite svårt att rygga honom... :angel: Hade en tjej som provred för hon behövde låna en häst så att laget kunde ställa upp i div.2, och det gick inte så bra att rygga... :devil: hon använde nog bara tyglarna och pållen satte upp huvet, ut med tungan och zickzackade sig på ngn vänster släpandes baklänges. :smirk:

Kan ju nämna att hon valde att låna ngn annans häst...

OKej, men då blev det lite klarare!
Men om jag skulle lätta i handen då skulle min häst gå fram istället för bak :p

Det är väl bara min häst som INTE skulle gå framåt eftersom han är så lat... :D

Ett svenskt halvblod e:Krevad-Pontus.

Han är mest sån när man rider dressyr... när man hoppar så är han pigg, iaf om han känner sig fräsch.

Han blev "felriden" för flera år sedan vilket gjorde att han tappade lusten till dressyr. Människan satt i och "trimmade" varje dag! Enda gångerna han hade roligt var när jag och han åkte på hoppträning en gång i veckan och när vi red ut en gång på helgen... Men som tur var slapp vi henne sen... och nu för ett par år sen så har han börjat tycka att det är roligt igen. Det går åt rätt håll! Men snart är han pensionär...

Okej!
Stackaren! Då är de klart man inte tycker de e roligt :(
Bra att de går åt rätt håll iaf! :)
Lycka till!

Tackar! Ska börja med hård träningen när jag kommer hem från universitetet i sommar... :devil:

Hur gör ni på framridningen innan tävling? Jag hade nämligen samma problem med min ponny, men han började greja i halten redan på framridningen (stod alltid still hemma). Då slutade jag helt enkelt att träna några halter på framridningen, så att han liksom inte "kom att tänka på" att han inte skulle stå stilla, just då iaf. Och simsalabim så stod han stilla i halterna på banan också! Vet inte om han blev less på mig när jag tränade halter (några st, normalt antal liksom) på framridningen eller nåt, men sen funkade det iaf. Kan kanske vara värt ett försök. Hur som helst, lycka till med din fina ponny! :)

Om man vet att det kan bli en "diskussion" om tex. halterna med hästen på framridningen som man inte är säker på att man reder ut låter det smart att inte ge sig in i den alls. Det gäller allting tycker jag, på framridningen ska liksom diskussionerna vara klara där ska man bara värma upp hästen för att kunna visa den i det skicket den är, sen får man åka hem och träna.

Absolut, håller helt med dig att man får träna hemma på det som inte funkar 100%! Sen blir det ju lite annat när exempelvis halterna funkar hemma men hästen blir lite yr i huvudet av allt spännande på tävling och inte har tid att stå stilla just då. Men då brukar jag ha lite överseende med det, för som du säger är det ju onödigt att ge sig in i en diskussion några minuter före start. Har man tur så kanske det funkar inne på banan ändå :D

Senast ändrad:

Jag tävlar en new-foersthingst som gärna börjar piaffera i halterna på tävling när han är upphetsad:p . Då brukar jag klia honom på manken. Man kan även "säcka ihopa" som en potatissäck:devil: (liksom fullständigt avslappnad) det funkar jättebra :) - Fast det gör jag helst bara på prisutdelningarna;) .

PathOfClovers skrev:
Man släpper ju inte tygeln som sagt, håller bara kvar stödet och sen sitter man emot med sitsen så hästen inte går framåt. Jag menar alltså bara att man inte ska ta handen bakåt, hästen ska inte rygga för handen.

Jag vet faktiskt inte vad det är som gör att det funkar! Det är rätt skumt...haha

Precis. ryggningen är en framåtdrivande rörelse, inte en bakåt dragande, det är där många missar.....

Victovie skrev:
Jag tävlar en new-foersthingst som gärna börjar piaffera i halterna på tävling när han är upphetsad:p . Då brukar jag klia honom på manken. Man kan även "säcka ihopa" som en potatissäck:devil: (liksom fullständigt avslappnad) det funkar jättebra :) - Fast det gör jag helst bara på prisutdelningarna;) .

Säcka ihop? Trodde det vara bara jag som var helt ensam om det på prisutdelninger. Har tom. bildbevis :p

http://i13.photobucket.com/albums/a262/lektra/95087653.jpg

(Bilden är gammal, hon hade precis börjat komma igång med muskelbyggandet och hullet osv.)

din häst har helt enkeltt blivit showsmart.. han vet att det är tavling och vet därmed att du inte korrigerar honom som du gör hemma på träning!.. ta några tävlingar som en helt vanlig träning gå in och rid mönstret precis som du gör hemma och korrigera honom där det behövs.. och ge dig inte för än han står still.. när han väl står still i halten hoppa av honom klappa om honom och tacka för dig!.. mitt tips..
Svar på någon annan!: jag backar min häst enbart med sitsen han kan backa med tyglarna i backen om det skulle bara så!.. :)

Lycka till!!

Jag har aldrig tävlat min häst ännu, men som flera här säger om "rygga för skänkel" så är det ett jättebra tips! Jag red igår och tränar mycket ryggningar och lösgörande arbete Ofta. När jag ryggar så gör jag till en början halt, flyttar vikten något längre bak i sedeln och har alltid blicken FRAMÅT! Testade att titta ner mellan öronen och såg knappt var jag befann mig på Ridbanan :p Flyttade skänkeln bakåt en aning och slöt om honom. Ryggade ca 5 steg innan jag flyttade fram skänkeln igen och gick fram :D Bra träning. När jag sedan gjorde halt stod han Helt stilla tills jag gav nästa order. Välriden :idea:

Har samma problem! Jag brukar försöka göra så korta halter som möjligt så hon inte hinner bli otålig och börjar hon trampa runt ler jag lite extra mot dommaren och låtsas att det regnar:angel:

Liknande trådar

Dressyr Vad har ni för tips för att träna halter när hästen "vilar" bakben i halten? (kan inte riktigt avgöra om han tar en micropaus eller är...
Svar
3
· Visningar
974
Senast: Amanda_F
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 755
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 220
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka