Vill inte öka i vikt

N

Nanzzoni

Jag har en lite fråga. Min lilla kille tappade mycket vikt efter en
flytt som vi gjorde i november. Jag tycker att jag har provat med allt
Just nu får han 8 kg hö ( har tyvär inga värden på det:cry: )
2-3 kg lusernhack
1 kg krafft groov 125 ( får inte mer pga att han får mycket energi. det märks på honom.)

Jag har just satt igång honom så han behövde det extra proteinet(i 125). Kommer att gå ner till 90 nu i dagarna.

Nu till den riktiga frågan. Varför ökar han inte i vikt ?

Han lägger på sig muskler men revbenen syns inte jätte tydligt men de syns. Han mår bra i övrigt.

Han avmaskades flytten. Kan det bero på maska som han inte gå upp??

Snälla idiotförklara mig inte :cry:

Sv: Vill inte öka i vikt

Är tänderna kollade ordentligt?
Kan vara bra att ta träckprov också, för att utesluta mask.

De kan ju vara så enkelt att han behöver mer energi tillfört i maten. Proteinet verkar han få tillräckligt av eftersom han sätter muskler och får lusern+groov. Kankse även höt har bra proteinvärden.

Jag skulle börja med att prova att tillsätta olja i maten. Det ger ren energi (=fett).
Billigt och bra alternativ. Skulle prova med 2-3 dl/dag och se vad som händer (invänjning först såklart!)

Annars kan du öka på lusern eller höt, om du får i han mer.

Är tänderna kollade ordentligt?
Kan vara bra att ta träckprov också, för att utesluta mask.

De kan ju vara så enkelt att han behöver mer energi tillfört i maten. Proteinet verkar han få tillräckligt av eftersom han sätter muskler och får lusern+groov. Kankse även höt har bra proteinvärden.

Jag skulle börja med att prova att tillsätta olja i maten. Det ger ren energi (=fett).
Billigt och bra alternativ. Skulle prova med 2-3 dl/dag och se vad som händer (invänjning först såklart!)

Annars kan du öka på lusern eller höt, om du får i han mer.

Tänderna är kollad och vid gjorda för ca 5 månader sedan( där var inget att anmärka på lite rasp bara )

Jag har varit på g med träckprov men inte fått tummen ur ännu:(

Olja vad för olja? raps?

det konstiga är att han har alltid varit "överviktig" och
haft lätt att lägga på sig innan flytten

Bytte ni höparti när ni flyttade? Iaf kanske det är betydligt sämre värden i detta...

Annars håller jag med föregående om att du kanske behöver tillföra mer enerig.
Ska man hårddra det så bygger proteinet muskler (rygg, rumpa, osv) och energin hullet (över revbenen)

Kan ju bero på miljöombytet. Verkar han stressad?

Jag brukar använda vanlig rapsolja, går att hitta billiga 2 eller 5-liters förpackningar i vanliga mataffärer.

Bytte ni höparti när ni flyttade? Iaf kanske det är betydligt sämre värden i detta...

Annars håller jag med föregående om att du kanske behöver tillföra mer enerig.
Ska man hårddra det så bygger proteinet muskler (rygg, rumpa, osv) och energin hullet (över revbenen)

Ja vi bytade höparti vi gick från ensilage till hö. Det är därför jag har ökat sen ensilage.

Men energi går honom i huvudet verkar det som i stället för på magen :smirk:

Kan ju bero på miljöombytet. Verkar han stressad?

Jag brukar använda vanlig rapsolja, går att hitta billiga 2 eller 5-liters förpackningar i vanliga mataffärer.

Han var jätte stressad i början så då tycktejag inte att det var så konstigt att han tappade i vikt. Men nu är han lugn och fin ligger ner och sover ( när jag jobbar morgon och fodrar 03,45 då ligger han ner och sover)

tack för oljan ;) ska handla direkt i morronbitti

När min häst inte ville gå upp i vikt tillsatte jag lite sojamjöl i fodret, vilket hjälpte ganska bra :angel: (Men det är väl mer för musklerna?) Annars funkar olja bra också :)

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 338
Senast: ufot
·
Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 837
Senast: Blubbis
·
Ridning Vill bolla med er också, så som jag gjort med tränare och stallkamrater etc. Försöker dra en recap av vårt år så att ni kan försöka se...
2
Svar
25
· Visningar
6 542
Senast: Heulwen
·
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 163
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Guldfasanerna