Vill inte komma in

S

Snoa

Hej!
Har ni några tips på hur man gör med en häst som inte vill komma in från hagen? Ibland är hon väldigt kärvänlig och kommer när jag ropar, ibland går hon åt rakt motsatt håll när jag kommer ut i hagen. Har ni några bra metoder för hur man ska göra? Det är ganska frustrerande eftersom man vet att hon har övertaget i en gigantisk hage. Det hjälper inte att ta in alla de andra hästarna, då springer hon bara runt runt. Jag har alltid med mig något gott som belöning när hon väl kommer fram och hon får något litet till när hon kommit in och ställts upp i stallgången. Vad mer ska jag göra?!
 
Sv: Vill inte komma in

Jag skulle göra som du med morot/morötter oså. Men om hon ibland kommer och ibland inte var lite klurigare...Att komma in ska vara nått positivt men man kan kela o prata med henne kanske funkar också (men du kanske redan gör det). Jag har hört är att om man inte bryr dig alls om den hästen utan bara kelar o så med dem andra hästarna så kommer hästen komma av sig själv tillslut för den också vill "vara med", men som sagt då är juh det med att hon kommer i bland och i bland inte... Lycka till :)
 
Sv: Vill inte komma in

Vi har ALLTID något i krubban då hästarna kommer in. Det gör att dom villigt följer med oss in i stallet då dom vet att det väntar något gott. Muta i hagen är jag inte mycket för.
 
Sv: Vill inte komma in

Vi har ALLTID något i krubban då hästarna kommer in. Det gör att dom villigt följer med oss in i stallet då dom vet att det väntar något gott. Muta i hagen är jag inte mycket för.


vi också.. om det inte är matdags så funkar det med betfor.
 
Sv: Vill inte komma in

Vad händer om du helt enkelt struntar i henne när hon är på det humöret? Låt henne gå kvar i hagen ensam, eventuellt över natten. Min kille får inte komma in om han larvar sig, och han har börjat fatta att det är mycket smartare att komma med en gång, för annars vet man inte när man får komma in. Annars tycker jag att det blir ett evigt tjabblande i hagen. Det räcker oftast med en kväll som de får vara kvar ensamma ute, så kommer de gladeligen in till de andra hästarna sen.
 
Sv: Vill inte komma in

Problemet är inte när hon ska komma in på kvällen, då vankas det ju en massa mat. Det är snarare när jag ska ut och rida mitt på dagen och hon ska komma in i stallet själv som det tjorvar... Men jag ska testa era tips och se hur det går.
tack för svaren!
 
Sv: Vill inte komma in

min häst vill aldri bli hämtad om man kommer innan han fått vara ute minst kanske 1½ timma...då e de inga problem..

min häst är väldigt nyfiken så ja brukar göra nåt udda varje gång ja märker att han kommer gå ifrån mej...ibland räcker de att bara gå sicksack i hagen o titta på allt utom honom..o helt plöstligt är man liksom framme vid honom utan att han märkt de...eller så låssas pyssla med nåt..då kommer han allti fram o vill veta va man gör..tar ju ett tag ibland men verkar inte som om han kan låta bli o komma fram då.

att bara gå efter funkar aldri..han springer tills han e helt slut om han inte vill in..o då kan ja endå inte rida.
 
Sv: Vill inte komma in

En tjej i mitt stall hade en taktik att så fort hästen gick ifrån henne drev hon på den, bort från sig själv. Så fort hästen stannade fortsatte hon driva på den på ett eller annat sätt så den rörde på sig. Tills lsut tyckte hästen det var skitjobbigt att behöva röra ¨på sig hela tiden, och sen försökte hon aldrig gå bort från matte nåt mer... strunt samma om man inte kan rida 1,5 timme den gngen. Man kanske kan hitta på nåt annat, roligt?
 
Sv: Vill inte komma in

så har ja med testat..de tog 1 timma innan han stannade och va totalt genombölt av svett.
så de funkar inte riktigt så jättebra när dom har en stor hage.
 
Sv: Vill inte komma in

Ungefär på detta sätt har jag gjort med min envisa och ranghöga tös då hon fått sina "bryt" och vägrat bli infångad i hagen. Hon har då ibland varit riktigt "tyken" och "sparkhotat" mig mm. - Då gäller följande: Fram med ett snurrande grimskaft och driva henne framåt, genom att visa färddriktningen med den arm som är närmast huvudet och snurra med den andra. Ropar "hepp" och "byter armar" då jag vill att hon ska byta varv. Har man en longeringspiska, så funkar det också, istället för ett hyffsat långt grimskaft. Hästar är snabba och läser av en ruskigt snabbt så det gäller att försöka hänga med och vara koncentrerad ;)
Jag bestämmer i vilken riktning/varv hon ska springa, och byter då och då tills hon mattas och vill söka sig mot mig istället för bortåt. Jag bestämmer när hästen får stanna, inte hon! Det är jäkligt jobbigt och svettigt ibland men jag blir så arg på hennes fasoner så energin poppar fram när den väl behövs :devil: :angel:

- för mig har detta bara behövts göras ett par gånger/dagar - sedan har hon varit ett fromt lamm i hagen :smirk:

vet faktiskt inte om detta är vettigt eller korrekt att göra i sådana här situationer men det tycks fungera i alla fall.

vanligtvis är tösen fin att hämta in, jag går då snett mot henne där hon står i hagen, vänder bort blicken då jag närmar mig henne och håller ut handen med handflatan neråt. Har hört att detta ska vara häst-pedagogiskt ;) När jag kommit fram till henne, snusar vi varandra i näsborrarna och jag sätter fast grimskaftet.

Mvh Tessan
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vill inte komma in

så har ja med testat..de tog 1 timma innan han stannade och va totalt genombölt av svett.
så de funkar inte riktigt så jättebra när dom har en stor hage.

Det kanske skulle funka om du kunde träna på detta i en mindre hage, paddock eller liknande så att han lär sig principen? SOm en övning, helt enkelt.

Mvh Tessan
 
Sv: Vill inte komma in

min häst var lika dan..man blev galen på han runt runt.:eek: gick efter han och snart blev han ju trött (ibland) muta med morötter och hälsa bara på han i hage och ge hästen något eller bara ta på grimma och sen ta av den..

Lycka til:p
 
Sv: Vill inte komma in

Eller så försöker man ta reda på VARFÖR hästen inte vill komma. Det finns en anledning:idea:

I mitt fall är jag nästan säker på att hon använder sådana här situationer till testa mig... och då svarar jag henne genom att försöka se till att hon inte får vinna över mig. Svårare än så behöver det ju inte vara.. :smirk:

Samma sak i början då jag nyss hade köpt henne - hon kunde vända och vilja hemåt, då vi var ute och red i skogen. Detta kan det finnas olika anledningar/orsaker till men där kände jag att hon ville testa mig och visa vem som bestämde, och när jag gjorde klart för henne att det då minsann inte var hon som gjorde detta, så gick det fint framåt igen.. nemas problemas.

Mvh Tessan
 
Sv: Vill inte komma in

jo ja har gjort de i manege och paddock och han e jätteduktig..så de fattar han..de e de att när han väl satt igång o springa i hagen då e de liksom kört..men ja har aldrig gett upp och de är väldigt sällan han beter sej så...

e de så att han tänker gå iväg så stannar han ganska fort..skrittar bara ifrån mej en stund o sen stannar han...som om han ger upp direkt..för ja ger mej aldrig..o de har funkat att inte ge sej..
 
Sv: Vill inte komma in

Skulle säga, "låt henne vara ute".. men,
om du vill rida osv är det jobbigt att aldrig få tag i hästen.:crazy:
Se till att hälsa på hästen i hagen även när du inte har tänkt ta in den, så det blir "trevligt" när du kommer till hagen. Prata och klia lite, bara en kort stund, sen går du. Gå innan hästen går.

gaah.. jag har så svårt att förklara.. :crazy:
 
Sv: Vill inte komma in

Hej jag har också en häst som är svår att få in från hagen. Men jag prövar nu att ta bort havren och istället ge krossat korn. Jag hoppas att hon då kommer att bli lugnare. Hästen kan bli helt annorlunda. Jag vet andra hästar som blivit lugnare. Sen så är det nog viktigt att du visar vem som bestämmer.
Lycka till
 
Sv: Vill inte komma in

Brukar funka bra om man försöker ha en rutin, tex att man tar in hästen när det är dax för e.m-fodring eller kvälls-fodring. O så håller man på den rutinen varje dag om man kan.
Våra hästar går i en jättestor hage men dom kommer ofta till utgången när det börjar skymma för då vet dom att dom snart ska få komma in o äta mat :d
 
Sv: Vill inte komma in

Man får oxå tänka efter om det kan bero på tex stress. En häst i mitt gamla stall va jättesvår att få tag i i hagen, o i det fallet är jag helt övertygad om att det berodde på ryttaren,hon va VÄLDIGT ambitiös o hästen va väldigt känslig med "mkt nerver", o jag tror att den hästen helt enkelt kände olust inför träningen, o visste att det va dax för detdär otrevliga så fort ryttaren kom. Jag säjer inte att det är så för dej men det tål ju att tänkas på :)
 
Sv: Vill inte komma in

Min häst har vissa dagar, då när han stått i mer än två dagar i sträck.. att han inte kommer i hagen. Eller rättare sagt, det går inte att ta honom helt enkelt.

Och ja, jag är ofta i hagen och bara klappar, och hästarna kommer gärna fram även om man ska ta in.
Även när min häst är på sitt lekhumör och man ska ta in så kan man hälsa och klappa, men ska man ta på grimman (alt ta tag i grimman) så är han borta på en femöring..

Så vet jag att han är på sånt humör, så tar jag med mathinken, vilken är det enda sättet att få tag på honom om han rymmer nångång, allting annat är bortkastad tid.
Vips så står han där på två röda. Inget bråk inget trams.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 218
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 011
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp