Vill inte komma in

Sv: Vill inte komma in

Hej. Är det flera hästar i hagen när du svänger med grimskaftet? Då är väl risken att alla hästar börjar att springa, Eller? Det kanske bara fungerar med en häst. Jag bara funderar eftersom jag har en häst som också är svår att hämta ifrån hagen.
 
Sv: Vill inte komma in

Ungefär på detta sätt har jag gjort med min envisa och ranghöga tös då hon fått sina "bryt" och vägrat bli infångad i hagen. Hon har då ibland varit riktigt "tyken" och "sparkhotat" mig mm. - Då gäller följande: Fram med ett snurrande grimskaft och driva henne framåt, genom att visa färddriktningen med den arm som är närmast huvudet och snurra med den andra. Ropar "hepp" och "byter armar" då jag vill att hon ska byta varv. Har man en longeringspiska, så funkar det också, istället för ett hyffsat långt grimskaft. Hästar är snabba och läser av en ruskigt snabbt så det gäller att försöka hänga med och vara koncentrerad ;)
Jag bestämmer i vilken riktning/varv hon ska springa, och byter då och då tills hon mattas och vill söka sig mot mig istället för bortåt. Jag bestämmer när hästen får stanna, inte hon! Det är jäkligt jobbigt och svettigt ibland men jag blir så arg på hennes fasoner så energin poppar fram när den väl behövs :devil: :angel:

- för mig har detta bara behövts göras ett par gånger/dagar - sedan har hon varit ett fromt lamm i hagen :smirk:

vet faktiskt inte om detta är vettigt eller korrekt att göra i sådana här situationer men det tycks fungera i alla fall.

vanligtvis är tösen fin att hämta in, jag går då snett mot henne där hon står i hagen, vänder bort blicken då jag närmar mig henne och håller ut handen med handflatan neråt. Har hört att detta ska vara häst-pedagogiskt ;) När jag kommit fram till henne, snusar vi varandra i näsborrarna och jag sätter fast grimskaftet.

Mvh Tessan

Men hur gör man med en häst som är skyhög i rang och gör utfall mot en hela tiden..
Dom försökte göra en Join-up med hästen för tränare, slutade med att hästen attackerade.. :/
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 218
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 011
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp