Vill inte käka

E

emelit

Vet inte riktigt vart jag ska lägga tråden, men jag chansar på här :D

Hästen min har börjat bli för tunn, vilket jag tänkte åtgärda med korn och havre. Till en början tänkte jag att han kunde få en giva efter ridturen till att börja med, för att sedan öka till två givor om dagen, morgon/förmiddag och efter ridturen/eftermiddag.
Men de gånger jag fodrat efter ridturen så har han inte velat ha allt det goda :eek:
Visst, först tänkte jag givetis: "det är tänderna" Så han ska kollas i munnen imorgon.
Idag bad jag far min ta in honom på förmiddagen och ge honom havre + korn i boxen. Tydligen åt han med god aptit och tappade inte ur så mycket ur munnen. Så uppenbarligen har han inte ont utav tänderna, om det är något vasst i munnen.

Så varför i hela friden vill han inte käka efter ridturen? Men på förmiddagen före vi skall ut går det bra! :confused:

Sv: Vill inte käka

Är han inställd på att gå ut till dom andra.... om han är rastlös och väntar på det kan de ju skippa maten.... annars är det konstigt... skulle kolla temp i så fall....?

Han kanske inte känner för o äta när han rört på sig? Jag mår alltid illa när jag gjort ngt ansträngande, men blir vrålhungrig efter en stund. Fast du kanske inte rider spec hårt? Nä, jag vet då inte.... inga fel på aptiten på mina .... :D

Har en ponny hemma som blir väldigt stressad efter ridpass och vill ut till sin älskling :D i hagen. Så det är väldigt svårt att få i henne nått efter ridning. Annars går det bra att äta när som... Kanske har en stressad polle du med? Annars har jag ingen aning om vad det kan va. Lycka till!

Bra att du kollar tänderna ;) men se till att den som kollar även tittar på kindens insida och även tungan. Är det så att bettet är felande eller att du drar åt en nosrem för hårt kan det ge svåra skador. Då är det inte lätt att börja äta om de nyligen är uppkomna (under ridturen t.ex.).

Sen kan det vara en idé att ta med maten ut i en hink och ge hästen innan du öppnar grinden till hagen...eller i hagen om du kan hjälpa hästen att hålla bort de andra :smirk: Ofta räcker det med att hästen får se de andra, att dom är där, för att den ska slappna av och kunna äta i lugn och ro. 4-åringen i mitt stall vill ha mig stående bredvid honom när han äter efter sitt jobb medan de andra är ute. Det tar lite tid men han blir tryggare med mig där än om jag stänger boxen och gör annat i stallet. :cool:

Min äter inte efter ritt om jag inte tar in en till häst. Nu har jag ju två så det funkar, men annars får man ge henne maten ute i hink som någon annan skrev.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gamling, 24 år i år, som är i fint skick och får mycket beröm för att han fortfarande är pigg och fräsch. Han har dock börjat...
Svar
9
· Visningar
1 523
Senast: Masse
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 756
Kropp & Själ Anonymt nick. Varning: småäcklig tråd för den äckelmagade eller emetofober. .... Efter en (högst ofrivillig) flytt med strul och...
Svar
4
· Visningar
2 156
Hundhälsa Mr Matvrak åt dåligt på lördagen förra veckan. Eller dåligt och dåligt, han inhalerade inte maten utan petade i sig den. På söndagen...
2
Svar
37
· Visningar
6 871

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka