Vill inte gå.(?)

F

frust

Min ponny är en welshponny och har en ganska stor och jobbig olat(?)
Han kan liksom vägra att gå, men om det är någon annan häst med så går han på en gång, så han har ju inte ont någonstans. Men vissa dagar går han jätte bra utan att någon annan häst är med, om man kommer till någon korsning som leder till stallet så vill han ju ta den vägen, men om man bara skänklar då så kan han gå förbi ibland. Men ibland så vägrar han gå en längre runda. Vi kommer ibland inte från stallplanenen ens.
Vi har kollat genom honom att han inte har ont, eftersom han inte går när man rider heller ibland, vi har testat utan sadel bara med grimma m.m. Men ibland vägrar han bara att gå, men när man väl kommit iväg efter en timma så går han jätte bra och är jätte snäll och allt.
Men man har ju inet lust att sitta en timma innan man ska rida. Men helt enkelt vissa dagar går han jätte bra och andra vägrar han röra sig. Men om han vägrar röra sig och man hämtar en annan häst som han kan gå med så går han.
Så ska man låta han slippa bli riden dom dagarna han absolut vägrar gå? har ni något tips hur man kan göra för att få han att gå?
Det hjälper inte om man lockar med godis m.m heller.

Sv: Vill inte gå.(?)

Jag skulle tippa på att din häst tycker att han är din chef :grin:

Det är tyvärr ganska vanligt att hästen "smyger" sig upp i ledarposition.

Har du någon duktig tränare (jag skulle rekommendera en bra NH-tränare, men andra duktiga tränare kan såklart också hjälpa) som kan hjälpa dig att återta ledarskapet över din häst utan att bråka och slå på den? Det finns massor med bra övningar, men man måste liksom få tänket förklarat på plats, om du förstår vad jag menar. Mycket svårt att förklara i skrift bara.

Tills du fått ordning på det där tycker jag inte att du ska bråka när hästen inte vill, följer han med om du hoppar av och leder? I så fall kan du ju göra så, så ni tar den tur DU tänkt, även om det inte blir just en RIDtur :idea:

Lycka till, med lite envishet klarar du det!

jag tror med han inte tar mig som ledare längre x) har nog låtit honom göra som han vill ganska mkt faktist.
har du något tips på en bra tränare i gbg området som kommer ut?
han går ibland om man hoppar av och leder, men ibland hjälper inte det heller :(

jag tror med han inte tar mig som ledare längre x) har nog låtit honom göra som han vill ganska mkt faktist.
har du något tips på en bra tränare i gbg området som kommer ut?
han går ibland om man hoppar av och leder, men ibland hjälper inte det heller :(

jag va skötare på en sådan häst. han var en islänning me mycket stark vilja..
så fort vi kom till en korsning och jag tex ville gå åt höger så skulle han bara gå åt vänster.. spelade ingen roll vart vänster ledde till:P..
enveten som tusan.. jag hoppade av ledde honom till paddocken..
(och kom det en korsning så stog jag där och väntade in honom tills han tog min väg.. )
när ja va i paddocken så körde jag ledarövningar..markövningar.. detta höll jag på med i ca 1-2 veckor.. sen kunde jag rida igenom korsningarna hur lätt som hellst och på MITT val av väg =)..
då han nog tyckte att de var lika bra att ta mina vägar så han slapp massa jobbiga markövningar :P!

Jag har för mig att det finns en duktig tjej som håller på med PNH (Parelli Natural Horsemanship) i göteborgstrakten...
Mitt tips är att du kontaktar Erika Furberg (enda godkända instruktören i PNH i landet) så har hon kanske någon duktig elev där som hon kan rekommendera :idea:

PM:a mig annars så ska jag hjälpa dig leta.

:DHej!

För ett antal månader sedan hade vi en häst på stallet med likadant problem. Han vägrade helt enkelt att röra sig framåt vissa stunder, helt enkelt! Vi lockade och pockade och bankade så låren blev blå, men ingenting tycktes hjälpa. Han hade också ett kompisberoende som gjorde att man kunde rida honom hur snällt som helst när kompisen gick bredvid, men när man red ensam var det hovarna i gruset som gällde. Jag kommer ihåg en gång när min mamma skulle ta Nökkvi (som hästen heter) på en tur ut i skogen och jag grenslade cykeln och följde med. Vid varje korsning stannade hästen och vägrade att gå. Detta slutade med att jag vid varje infart fick gå av cykeln och leda den bredvid hästen och låtsas att den var en häst (ljudeffekter ingick) så att den jäkla hästen skulle följa med. Tro det eller ej, men vi lyckades! inget att rekommendera dock om du inte vill ha en sur, svettig och svärandes cyklist bakom dig när du rider (uppförsbackarna var mördande):D

Nökkvi blev trots allt bättre. Jag tror att han blivit illa behandlad av sin förra ägare och fått göra lite som han ville. Det gäller att ha gott om tålamod och mycket tid och att aldrig ge sig, för detta handlar om en mental kamp mellan dig och hästen. Vare sig hästen vill eller inte så ska han ta den väg du har valt, även om det tar en timma. Jag lovar att olaterna blir mycket bättre när du klarat de första hindren:D kämpa på å lycka till!

Bara en liten parentes:
Smärta och obehag behöver inte betyda att hästen är halt eller ens har ont just DÅ (det där testat med ingen sadel/ingen grimma t ex) utan smärtminne.
Kusen kommer ihåg att det blev obehagligt förra gången - pga träningsvärk t ex eller sadel som blev obekväm när man varit ute länge- och demonstrerar genom att inte vilja gå den vägen igen eller vill inte riskera att hamna på en lika lång runda.

Det kan forfarande vara en tänkbar ANLEDNING mao. Men sen får man ju leta reda på en lösning. Att låta hästen gå hem igen tycker jag aldrig är en bra lösning, hellre då hoppa av och leda eller stå kvar en timme om så vill, bara den är riktad åt rätt håll.
Läste ett tips om att använda ett rep och svepa från sida till sida på rumpan av hästen, överraskningseffekten kan få den att gå. Eller så får man som andra tipsat om börja om från början med ledarskapsträningen. Ofta är det lättare att lösa ett problem i andra situationer än den där man faktiskt upplever det som ett problem.
Även så behöver hästen respektera dina framåtdrivande hjälper. En ganska enkel sak att träna på ridbanan om det inte sitter till 100% där heller, förstärk så snart hästen inte svarar direkt (genom spödutt t ex) så de blir obekvämt att inte lyssna.

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 937
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 090
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 677
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 282
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar