Vill inte gå på vissa ställen

Kilauea

Trådstartare
Jag har sedan ett par veckor en medryttarhäst.
Han har nu (i början jättesnäll vid ridningen) börjat bråka med mig när vi är ute. Vägrar gå över en viss bro och kan absolut inte vända tillbaka om jag tänkt mig ta en sträcka två gånger.

Har pratat med ägaren om detta och han kör lite med henne också, men inte alls på samma sätt. Tror det har lite med uppfostran att göra....

Har haft med mig spö för att kunna driva mer framåt, men då börjar han bara småstegra och skulle ha göra det ordentligt eller bocka så skulle jag flyga som en vante :angel: (inte ridit regelbundet på massa år, så balansen är inte den bästa än).

Någon som har något tips på hur jag ska få bukt på detta? Hittills har ju han vunnit, vilket jag vet är fel.

Sv: Vill inte gå på vissa ställen

Jag har ett liknande problem med min foderhäst, hon är helt enkelt istadig. Har haft henne i ungefär ett och ett halvt år nu och hon har fortfarande inte slutat, men jag måste säga att det har blivit bättre och bättre. Vissa rundor i skogen går inte alls, och även om jag får henne att gå stannar hon två meter längre fram. Jag har även problem med att rida ut med andra, så hästen aldrig vill gå först, eller ens i bredd.(förutom när man galopperar eller, förstås, är på väg hem!) någon gång har jag blivit stående en kvart, tjugo minuter på samma ställe, men det enda viktiga är att aldrig låta hästen vinna där, utan den ska alltid lyda dig. du måste helt enkelt envisas och driva och på med spö om det behövs, tills den går. Så enkelt (eller svårt!) är det. Har man bråttom en dag kan det vara en idé att man ändå envisas, men man behöver inte gå hela rundan som man tänkt från början, utan kanske vika av eller tillochmed vända när hästen väl lyder och går, om så bara några steg - vänd då innan hästen hinner stanna igen!
Någon som är bra är att du flyttar hästen åt sidan, eller bra vänder huvudet åt höger och sedan tillbaks till vänster (elelr tvärtom, :d) och samtidigt driver. Sen kan man gå i sicksack tills man känner att hästen bjuder igen.

Jag själv tycker det är jättejobbigt att behöva ha det så här, och ibland känns det riktigt hemskt när jag cyklar hem från stallet. Men när det väl har gått bra känner man sig så glad och nöjd!
Lycka till och hoppas verkligen att det löser sig!

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle tagit mig tid när jag red ut, om jag planerade en runda på 45 min skulle jag ha minst 3 h till godo. När hästen börjar konstra eller vägra att gå ska den stå still och den ska stå där i timtal om den så vill (knappast troligt) eller gå framåt. Absolut inte backa eller försöka vända om! Till slut tröttnar hästkraken och upptäcker att det är betydligt roligare att röra på sig och se nya marker. Var bara konsekvent varje gång så borde han lyssna till dig åtminstone.
Alternativ två är att hoppa av och leda förbi och fortsätta rida, hästen "vinner" inget av att du går bredvid på marken några minuter och sedan hoppar upp igen för att rida vidare.

Tror att hästen testar dig. Smekmånaden är över liksom. Efter ett tag vill nog hästen veta om den verkligen kan lita på dig. Min gjorde så i början av vårt partnerskap. Så jag vet hur frustrerande det är. Men det var ju bara att bestämma sig att det är jag som vet allt bäst (ridvägar, tempo mm mm ). Och efter ett tag blir man den ledare som hästen eftersöker. För hur skulle det annars gå? Man får bestämma sig att vara envisare än hästen och låta det ta den tid det tar. Allt det handlar om är väl att man blir testad om man är en ledare som tar ansvar för ridturen fullt ut. När detta väl är fastställt är det lugnt det är i alla fall min erfarenhet. Så ge inte upp!

Jag har samma problem med min fullblodsvallack.
Han vill inte gå framåt utan backar istället när jag driver. Det läskiga är att han är totalt orädd och backar ner i vad skit som helst, han bryr sig inte vart han kliver.
En gång tröttnade jag att sitta i regn och blåst på en helt orädd häst men som ändå inte ville gå framåt och satt av och gick en bit. Det värsta är att det var lönlöst att sitta upp igen för han bara backar och står inte still alls.
En ond cirkel!

Jag har också samma problem. Så himla drygt..Det "värsta" är inte att hästen stannar/saktar av vid ställen där hon inte vill gå, utan det är när hon blir mer på tårna och flyger rakt upp i luften då nåt litet ljud hörs. Det är så himla tråkigt...

jag skulle fortsätta driva framåtfaktiskt och om inte det skulle gå så skulle jag backa hästen förbi, här är man envis (A)

är hon Nh tränad så går ju det också att köra före ett ridpass, dvs ledarskapsövningar funkar faktiskt bra om hästen kan

Knapplån

Skönt att höra att man själv inte är ensam om vissa problem.
Idag tog vi den planerade turen, tog faktiskt bara 20 min extra. Först 7 minuter bara att komma från gårdsplanen, han började konstra på en gång. Sen stopp vid ytterligare två tillfällen.
Gjorde så att jag gick och ledde honom (envisa häst!).
Hoppas på att det bara är en test-period, för han är så himla go annars.

Red ut med min idag också.
Fast jag fuskade lite och hade hästsällskap med mig. Tränade dock på att ligga i täten. Märks att han ändå gillar att vara ute och slippa ridhuset för en dag.
Ska testa det där med att backa någon gång..

Jag har samma problem med min fullblodsvallack.
Han vill inte gå framåt utan backar istället när jag driver. Det läskiga är att han är totalt orädd och backar ner i vad skit som helst, han bryr sig inte vart han kliver.
En gång tröttnade jag att sitta i regn och blåst på en helt orädd häst men som ändå inte ville gå framåt och satt av och gick en bit. Det värsta är att det var lönlöst att sitta upp igen för han bara backar och står inte still alls.
En ond cirkel!

Om han vill backa då får han backa. Bara man står på en väg med fri sikt bakåt så kan man ta kommandot ifrån hästen i backandet, den kan backa en kilometer om den så vill men undan kommer den inte och till sist kommer hästen be om att få gå framåt och då självklart berömmas. Det är skitjobbigt att hålla på så där men bara man är konsekvent så lär sig hästen fort att det är enklast att göra som matte vill på en gång.

Men det värsta är ju att han vill ner i dikena och bryr sig inte om var han går ner i. Jag vet att dikena är djupa och om han går ner där går vi omkull. Då vill man ju helst inte backa heller.

Hej!

Har en medryttarhäst (snällare häst finns inte,) men så var smekmånaden över och hon började testa och leva rövare med mig.
Tvärstannade och sen stod vi där och snurrade och backade.
Lite läskigt när det var på byvägen och bilar kom.
Men jag gav mig inte och tillslut kunde jag känna när hon skulle sätta igång och hejda henne innan hon stannade med att förstärka skänkeln med spöt och driva på med sitsen.
(Hon vred huvudet lite och och ökade skritten hängde jag inte med då så gjorde hon en cirkel och började trava hemåt.)
Nu är hon underbar att rida...:)
Red en annan häst som oxå började backa när han inte ville mer han var högre och snabbare även bakåt, då gällde det att hitta en plats där det inte fanns diken och så blev det en kamp runt runt runt tills han tröttande.
Men blev det mitt på vägen så gick jag av och ledde honom en bit och tog kampen där det inte va några branta diken.
:D Lillan

Känner precis igen vad alla skirver. Har haft samma problem själv. Jag hade inte heller möjligheten att rida med spö då hästen ifråga är spörädd. Han var också så att ju mer jag drev desto mer backade han, oavsätt vad som fanns bakom. Men nu har vi kommit över det och han är hur fin som helst att rida.
Och det finns ingen annan lösning än att vara envis. Ibland satt jag av och ledde hästen, andra gånger red jag på volt tills han lessnade och gick fram. Och ibland om jag kände på mig att han var påväg att stanna så drev jag på i till exempel trav eller galopp (eftersom att det oftast var i skritten han stannade). Detta är vad som fungerat för mig i alla fall.. och det värsta man kan göra är att ge upp, för det förvärrar endast problemet.

Tror att hästen testar dig. Smekmånaden är över liksom. Efter ett tag vill nog hästen veta om den verkligen kan lita på dig. Min gjorde så i början av vårt partnerskap. Så jag vet hur frustrerande det är. Men det var ju bara att bestämma sig att det är jag som vet allt bäst (ridvägar, tempo mm mm ). Och efter ett tag blir man den ledare som hästen eftersöker. För hur skulle det annars gå? Man får bestämma sig att vara envisare än hästen och låta det ta den tid det tar. Allt det handlar om är väl att man blir testad om man är en ledare som tar ansvar för ridturen fullt ut. När detta väl är fastställt är det lugnt det är i alla fall min erfarenhet. Så ge inte upp!
Ett riktigt vettigt inlägg:bow: Tack:banana:
Även Used- att använda hjärnan. När man vet att hästen tvekar någonstans- rid i en högre gångart- utan att hålla i mer- var bara beredd att parera.
Beröm.
vill den inte gå- se till att få fart på den- bromsa sen inte om det nu råkar bli galopp.
Den kommer att sakta av eftersom den är osäker.
Vissla, sjung o bara- sitt.

inte sällan får hästen kontraorder. En spänd ryttare som säger -Gå! med skänkeln, men som säger ngt helt annat med resten av kroppen.
Slappna av!
Ta aldrig tygeln för att ni TROR att hästen ska göra ngt- då kommer den garanterat att göra så.
En spänd ryttare gör hästen vaksam på allt.

Senast ändrad:

Idag uppförde han sig mycket bra! :banana: Tempot jag bestämde hela tiden och inget försök till att vända hem eller liknande.
Lär väl vara en liten paus bara, tror att det kan komma tillbaka, det där envisa. Är man ponny så är man...Fast det är bara att kämpa vidare, det vet jag ju.

Men det värsta är ju att han vill ner i dikena och bryr sig inte om var han går ner i. Jag vet att dikena är djupa och om han går ner där går vi omkull. Då vill man ju helst inte backa heller.

Kan du inte styra hans backningar längs vägen då? I sådana fall är det ju rätt kört om man inte kan parera dem så klart.

Nej hans bakdel är förnärvarande inte direkt kontrollerbar i alla situationer.

Har haft med mig spö för att kunna driva mer framåt, men då börjar han bara småstegra och skulle ha göra det ordentligt eller bocka så skulle jag flyga som en vante ...

Men hur gör man med det här problemet då? Hästen jag har på prov gör nämligen precis såhär, och om jag är envis och driver på så stegrar han bara högre och blir värre :crazy: och tyvärr så blir jag väldigt osäker och rädd och så går allt åt skogen....

Min ponny är också lite så där småsvammlig. Ibland brukar hon vara rädd för att gå förbi vissa saker och jag är ganska stark i benen så då ger hon sig efter ett tag. Annars brukar jag hoppa av och leda henne förbi den saken. Så fort man har ett spö i handen på henne så går hon förbi.
Lycka till!!

Såg nu att du skrev om en bro....
du måste VETA att den håller för en häst.

det ligger djupt rotat att inte gå på mark som kanske inte bär- läs myrmark, sankmark o en bro är inget som den skulle välja. Den hoppar eller simmar.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 055
Senast: Sel
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 283
Senast: SkorpSmulan
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 470
Senast: Woffe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar