Vill inte gå på vissa ställen

Sv: Vill inte gå på vissa ställen

Men hur gör man med det här problemet då? Hästen jag har på prov gör nämligen precis såhär, och om jag är envis och driver på så stegrar han bara högre och blir värre :crazy: och tyvärr så blir jag väldigt osäker och rädd och så går allt åt skogen....

Jag gick helt enkelt av och ledde. På det sättet slapp jag riskera att flyga av.
Ska bli spännande att se hur han uppför sig igen imorgon, men jag ska vara positiv så går det nog bra.

Men hur gör man med det här problemet då? Hästen jag har på prov gör nämligen precis såhär, och om jag är envis och driver på så stegrar han bara högre och blir värre :crazy: och tyvärr så blir jag väldigt osäker och rädd och så går allt åt skogen....
Du får lura den istället. rid runt runt- lugnt.
Träna dressyr ute. Gör fram/ bakdelsvändningar ute- använd en sträcka som är ganska lång. Öva fattningar, avbrott- allmän lydnad o beröm mkt. vänd många gånger- övningar.
det är många som inte vänder under turer o hästen vill då bara hem.

Om den reser sig har du pressat för mkt.

Mycket trevligt och konstruktivt svar! Instämmer i varje stavelse.

:bow:

Med vänliga hälsningar

IngelaH
moderator

Så då menar du att man ska ta itu med det?

DET ska inte vem som helst syssla med.:mad:
Det finns hästar som inte lär sig fast de går omkull bakåt upprepade gånger.
Det bästa är att inte sätta sig i en sdn situation- man ska inte skapa ett sådant oönskvärt betéende..

Jag gick helt enkelt av och ledde. På det sättet slapp jag riskera att flyga av.
Ska bli spännande att se hur han uppför sig igen imorgon, men jag ska vara positiv så går det nog bra.

jag tycker du gjorde rätt som gick av och ledde hästen.
hästen kanske kände sig osäker. Varför då pressa den att gå över?
Bättre att hästen känner sig trygg och gå bakom istället.

Du har ju inte haft hästen så länge ännu.. Det tar tid att bygga upp ett förtroende mellan häst och t
ryttare.
Tryggheten försvinner ju om man tvingar hästen in i nått som den är rädd för.

låt allt ta sin tid i början! det tjänar man på i längden

Men det värsta är ju att han vill ner i dikena och bryr sig inte om var han går ner i. Jag vet att dikena är djupa och om han går ner där går vi omkull. Då vill man ju helst inte backa heller.

jag tror fasktiskt inte att det är någon risk att hästen backar ner i diket och går omkull, jag menar han kanske försöker skrämma dig men hästar är ändå smarta och utsätter oftast inte sig själva för fara. Ett tag red jag en häst som alltid gick ut över diket med bakbenen och sparkade bakut, och det kändes verkligen som om man var påväg ner där. Men bara man är bestämd och inte blir rädd, så förstår hästen att det inte tjänar något till att skrämmas och kanske lyder bättre. :)

Ta med dig en medhjälpare som går bakom hästen med en långpisk! Ge dig inte och håll i dig! :cool:

varför ska hon göra det då?
Varför inte jobba på att hästen ska känna sig trygg och lita på sin ryttare först innan man tvingar de att göra sånt?

Nej, jag känner att jag klarar det här själv (lite envis måste man vara).

Kan tillägga att senast så gick vi över två sådana här läskiga broar, utan större problem. Dvs jag behövde inte kliva av och leda över.
Många halvhalter och sen drivande så gick det bra, gjorde även halt mitt på broarna för lite beröm.

Tror (och hoppas) att den värsta prövoperioden är över nu.

Nej, jag känner att jag klarar det här själv (lite envis måste man vara).

Kan tillägga att senast så gick vi över två sådana här läskiga broar, utan större problem. Dvs jag behövde inte kliva av och leda över.
Många halvhalter och sen drivande så gick det bra, gjorde även halt mitt på broarna för lite beröm.

Tror (och hoppas) att den värsta prövoperioden är över nu.
hoppas det!

Tycker det är förnuftigt av dig att ta det lilla lugna med en ny häst.
Du är ju ny för hästen oxå ;)

Precis. Tar ju ett tag att lära känna varandra ordentligt.

Så då menar du att man ska ta itu med det?

DET ska inte vem som helst syssla med.:mad:
Det finns hästar som inte lär sig fast de går omkull bakåt upprepade gånger.
Det bästa är att inte sätta sig i en sdn situation- man ska inte skapa ett sådant oönskvärt betéende..

Jag tycker du har bra och konstruktiva inlägg - en eloge för detta !
Däremot håller jag inte med dig riktigt gällande detta med stegringar. Du skriver att man inte ska "skapa ett oönskvärt beteende" och då går mina tankar till min kära unghäst som ibland har lite unghästfasoner för sig och på den sista veckan har hon kommit på att hon faktiskt kan stegra sig när hon inte känner för att göra som matte vill. Vilket jag tycker är väldigt obehagligt men jag vet att det är något jag måste ta ur henne snabbt som bara den då det inte är ett accepterat beteende. Reagerar då på att du skriver att TS häst troligen pressats för hårt...för det behöver ju inte alls bero på det eller att man SKAPAT detta beteende hos hästen. Min häst kan ställa sig bara jag lägger till skänkeln för att protestera men ger sig till sist genom att jag visar lugnt och konsekvent vem som bestämmer. Du skriver att vem som helst inte ska syssla med stegrande hästar, men vad skulle jag göra då om min häst kommer på att hon kan stegra sig ? För även om jag tränar efter konstens regler och enligt de flestas åsikter i denna tråd så kommer det ju att komma (i värsta fall) inslag av protester och kanske stegringar. Hur får man isåfall bukt med det ?

jag tror fasktiskt inte att det är någon risk att hästen backar ner i diket och går omkull, jag menar han kanske försöker skrämma dig men hästar är ändå smarta och utsätter oftast inte sig själva för fara. Ett tag red jag en häst som alltid gick ut över diket med bakbenen och sparkade bakut, och det kändes verkligen som om man var påväg ner där. Men bara man är bestämd och inte blir rädd, så förstår hästen att det inte tjänar något till att skrämmas och kanske lyder bättre. :)

Måste bara få inflika....med tanke på detta med risken att hästen kliver ner i diket..min förra häst, en fullblodsvalack, han gjorde faktiskt så ! Han kunde kasta sig baklänges ner i ett dike med mig under...jag gjorde givetvis mig av med honom (efter 1 år slit med att få bort istadigheten) jag ville inte rida omkring med livet som insats...så det finns galna hästar också :-)

Nu uppfattade jag det som om TS inte hade ngn förståelse för hästen o pressade. Man måste lära sig var gränsen går o hur pass känslig individ det är.

En unghäst som bara testar- då gäller det att kunna skilja på om hästen verkligen är rädd. Sen brukar de kunna bli "dumma" om man inte lyssnar på det o försöker att tvinga hästen.
Man måste veta HUR man ska gå tillväga. Man kan räkna med att om man kör med den hårda metoder så får man dito gensvar från hästen- klarar man av det? En häst som gör så för första ggn måste snabbt lära sig att det inte är önskvärt, men få ett alternativ- ur situationen. AVLED O BERÖM!

oM DU KAN KONTROLLERA RUMPAN- KAN DEN INTE RESA SIG.
bÖJ HÄSTENS HALS O FLYTTA RUMPAN FÖR SAMMA SIDAS SKÄNKEL O SPÖ VID BEHOV. *Versaler igen:o* Beröm rid framåt igen- utan att vara spänd, men ändå beredd om det behöver upprepas. Man måste kunna läsa av- om den är på G- förekomma den. Är det ngt som den verkligen är rädd för är tålamod o konsekvens en dygd. Hetsar man upp sig- vad säger det till hästen:crazy:

Tack för tipsen :-) Vill gärna ha lite fler råd av dig....

Det låter vettigt att böja hästens hals och flytta undan rumpan. Detta har jag försökt använda vid flera tillfällen och det brukar funka. Men till ett annat scenario : jag skrittar framåt lugnt och avspänd. Plötsligt stannar hästen och liksom fryser fast. (Jag vet med säkerhet att det inte är rädsla utan hon vill inte gå hemifrån helt enkelt.) Jag försöker mana på framåt, lugnt men bestämt. Hon är helt "döv" för skänkel och liksom biter tag i bettet så det knappt går att rubba. I dessa fall brukar jag liksom få vänta ut henne, alternativt får jag gå på med spö för att få henne att "vakna upp" ur frysläget. Vi brukar klara oss bra ur dessa situationer genom att jag helt enkelt lugnt och konsekvent vägra ge mig. Men nu har dessa situationer övergått till att hon blir förbannad och reser sig när jag manar på framåt. Jag försöker böja halsen men hon biter tag i bettet med sån kraft så att det knappt går. Om jag lyckas hindra att hon ställer sig så händer det att hon skjuter rygg i stället. Hon har ett sjuhelsikes humör denna dam :-) Men även här så ger hon sig efter ett tag, men jag har ändå svårt med hur exakt jag ska kunna visa att beteendet är oacceptabelt. Efter dessa små utbrott kan hon gå fram och får givetvis massor av beröm, men sen blir det likadant igen efter ett tag. Jag märker att det är envishet mer än rädsla eftersom det är helt annorlunda när hon blir rädd, då visar hon fullt förtroende för mig och låter sig övertygas lugnt och bra. Jag har folk omkring mig till hjälp, både tränare och vänner, alla har olika tips och idéer. Vissa tycker tom att jag ska använda spöet mellan öronen när hon reser sig men jag är tveksam....
Hoppas på fler kloka åsikter från någon här !

Du har ett sto- glöm inte det. du måste ha henne på din sida- var rättvis, så kommer hon att lita på dig- alltid.

Det är en unghäst som du har o man förstår inte alltid vad de reagerar på.
Det kan finnas doftspår av räv eller vad som helst som du inte kan förstå.

Använd inte spöt, då kommer den där försvarsreaktionen- förr eller senare.
Sålänge hästen står still o inte vänder får du ta det den dagen- det lönar sig i längden. Vad är 5-10 min. om det löser sig?
Det är där som din egen energi är så viktig- andas ut o sitt som en pannkaka.
Jag skulle SEN fokusera på att bara kunna rubba den ur fixeringen. Vänd den lite eller kanske ett helt varv. Låtsas att ni ska gå åt ett annat håll. Förmodar att den kan böja på halsen annars:grin: Ta i ena tygeln bestämt utan att rycka- den ska böja sig mkt. O använd sen bara samma sidas skänkel.
Sen bör man inte skritta på tygeln iom att spända signaler från dig överförs ännu mer- förutom från ditt övriga kroppspråk. Ta ej tygeln förrän den har satt fart eller vänt- Du måste föregå med gott exempel o våga lita på den. Tar du tygeln så fort du TROR att den ska reagera på ngt, DÅ kommer den garanterat att göra så- var cool istället!
hästar är som bekant flyktdjur- låt den springa förbi det läskiga några gånger utan att du bromsar den, så blir den sen säker på att den inte blir jagad av stenen eller vad den nu anser vara otäckt:rofl:

En häst som är ovan eller tveksam skulle jag busa mer med. Rid i trav o galopp- kravlöst- bara att den tar sig framåt o börjar tycka att ridturen med dig är ngt roligt. Den får lite självförtoende o börjar oxå att lita på dig mer.

Man kan oxå lägga in "undersökningsplikt";)

Att de ska kolla in saker på nära håll som de reagerar på. MEN även här gäller det att ha tålamod o trägen.

Efter en hel del sånt, kommer den att "blunda" o bara gå förbi- för att slippa gå dit:banana::bow:

Glöm inte att hästar ser väldigt dåligt rakt framåt.

Jag håller helt med det du skriver och det är även så som jag försöker göra i dom situationerna. MEN, just detta med stegringarna...om jag nu till exempel fått ett stopp och sedan lugnt avvaktar eller försöker vända eller nåt liknande. Om hon då ställer sig direkt jag lägger till skänkel, VAD exakt kan jag göra då så att hon förstår att det hon gör är FEL ? I andra fall, till exempel om hon börjar backa utan att jag bett om det så brukar jag tydligt visa med ett rapp i rumpan att det INTE är ok att backa. Hur kan jag på samma sätt korrigera en stegring ? Min tränare som är väldigt duktig med sina unghästar tycker precis som du i det mesta, men han är noga med att man faktiskt också FÅR vara tuff i situationer där man tydligt vill visa att det INTE är ok. Jag tycker själv att i situationer som kan bli rent farliga så måste man vara tuff...vad tycker du ?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 055
Senast: Sel
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 283
Senast: SkorpSmulan
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 470
Senast: Woffe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar