Vill inte gå om ingen leder henne.

H

Hannzo

Har precis börjat rida in min 3 åring.

Problemet är att hon absolut inte vill gå om ingen leder henne (går före.) Stannar den som leder oss, så stannar hon & vägrar gå framåt. Samma sak även om jag inte sitter på. Hon vill absolut inte gå om jag inte går först.

Någon som har något tips på att träna bort detta? Få henne att våga gå även fast ingen "visar vägen".

Sv: Vill inte gå om ingen leder henne.

tömkörning...då måste hästen gå före av sig själv.
och sen ridning...

Vi hade precis samma problem när vi red in hingsten hemma. Han totalvägrade att gå, ibland vände han bara och gick bort till den som stod på backen.

Han behövde helt enkelt bli mer trygg i sig själv och lära sig att det var den på ryggen som han skulle lyssna på nu. Vi tömkörde en del och när en satt på ryggen och den andra gick bredvid flyttade vi oss sakta längre bak och bort ifrån honom.

Skönt att höra att jag inte är ensam med det problemet. Ser att du bor i Västerås, jag med. :)

Finns ju en till tråd med exakt samma probelm upptaget.

Någon som har något tips på att träna bort detta? Få henne att våga gå även fast ingen "visar vägen".

Svaret på den frågan blir ju; "rid in den" Så jag hoppas att du vet vad du gör, om inte annat att du har hjälp av en kunnig.

Nr 1 för mig är att allitid lära unghästen gas och broms från backen. Så när jag sedan smackar fram den så betyder det "gå rakt fram - nu" och att det är solklart för hästen. Samma gäller med broms.

Nr 2 Draghjälp, så fort du bara törs/kan, skritta ut i skogen med en annan trygg häst framför dig. Har du inte tillgång till en trygg häst kan en sambo/kompis på cykel också funka.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 133
Senast: tuaphua
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 675
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 761
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama