Vill inte använda kattluckan

(Jag har en som ska gå in/ut genom ett fönster. Inte dörren. Fönstret. Så dörren kan vara öppen och katten vrålar vid fönstret... Kan ha slängt ut den genom dörren, men när den ska in sitter den under fönstret och vrålar... Inte för den inte kan/törs/vet hur man går genom dörren - utan för att han tycker fönstret är bättre och då ska minsann personalen ordna det! ;) Om man låter honom skrika sig trött går han in genom dörren, letar upp en och skäller ut en ;)

I'm a siamese, if you please??

Jaa du... ;)

Du är åtminstone inte ensam. Det är mer än en gång som jag funderat på hur en liten trekilos katt kan vara en sån fullständig diktator, och hur jag tänkte när jag skaffade fler av samma sort :banghead:

Ja det är förunderligt hur ett så litet djur kan vara so dominant. Ärligt här hemma är det en liten silkeslen diktator som bestämmer allt. Vi vet båda två vem som är alfa och det är inte tvåbeningen ;) Undrar om det är rastypiskt bland just orientaler/asiater? :p Jag har liksom aldrig träffat en icke dominant asiatisk kattras. Vet en uppfödare som födde upp både rexar och burmor och fick sluta eftersom burmorna fullständigt mobbade ut de stackars rexarna. Förundras också ibland om hur mycket ljud en så liten kropp kan åstakomma.

Till TS: katten kommer att vägra att gå in tills du har givit upp och sedan plötsligt en dag kommer han slinka in och sedan sätta sig ner och tvätta sig nochanlant, för att markera att det här var hans beslut och matte är en idiot.

@MJLee: Min erfarenhet är att orientalerna är lite värre, ja. Min ena är ju delvis oriental och hon är bra på att tala om hur hon vill ha det. Hon var dessutom terroristen i kullen, när hon ville ha gostid med första matte och husse som kattunge jagade hon bort de andra kattungarna från soffan :crazy: något säger mig att det var många som var nöjda när vi hämtade hem henne...

Det beror på att de i sin egenskap av sektledare hjärntvättar en...

/Hon som snart har tre...

25 stycken har passerat detta hushåll, är jag lättmanipulerad?? :eek: Till mitt försvar ska sägas att divalaterna sällan uppträder innan puberteten. Som små är de mer...överallt oavsett hur noga man låser.

Ja det är förunderligt hur ett så litet djur kan vara so dominant. Ärligt här hemma är det en liten silkeslen diktator som bestämmer allt. Vi vet båda två vem som är alfa och det är inte tvåbeningen ;) Undrar om det är rastypiskt bland just orientaler/asiater? :p Jag har liksom aldrig träffat en icke dominant asiatisk kattras. Vet en uppfödare som födde upp både rexar och burmor och fick sluta eftersom burmorna fullständigt mobbade ut de stackars rexarna. Förundras också ibland om hur mycket ljud en så liten kropp kan åstakomma.

Det är något jag varna mina kattungespekulanter för (och i de fallen jag köpt tillbaka katter har det varit orsaken). De är otroligt vackra och mina egna vuxna är väldigt trevliga och lätthanterade katter men ger man dem lillfingret sitter man snart där som en marionett. Trivs de ihop är de ler och långhalm, trivs de inte ihop behöver man sällan vara kattexpert för att se det :devil:

I övrigt är det min ranglägsta som är mest diktator. Det var den första katten jag uppfostrade från grunden själv. :angel:

@MJLee: Min erfarenhet är att orientalerna är lite värre, ja. Min ena är ju delvis oriental och hon är bra på att tala om hur hon vill ha det. Hon var dessutom terroristen i kullen, när hon ville ha gostid med första matte och husse som kattunge jagade hon bort de andra kattungarna från soffan :crazy: något säger mig att det var många som var nöjda när vi hämtade hem henne...

Min gammelman är fortfarande en liten terrorist så. Det är hans matte, och det är han som ska gosa med sin matte. Kreti och pleti ska inte hålla på och tro att det är deras matte.

Dvs så fort man petar på en annan katt kommer han springandes, tacklar bort dem och tränger sig fram. Han ska gosa! Han ska ligga närmast med och kan demonstrativt kliva på en annan katt och lägga sig på mig för att bevisa att det är hans matte. Han går mellan varven under alteraliaset "lilla svartsjukan" ;)

Det krävs katter som kan matcha det för att de ska ha en chans - dvs andra siameser/orientaler eller väldigt sällskapliga och sociala katter av andra raser. (Förra huskatten hade han inte en chans mot. Den la sig på gammelfarbror när han började fåna sig, så kunde matte klappa Sodakatten ändå ;P)

Min är en vanlig bonnkatt och har oss lindade runt sin tass. En riktig liten diktator! :devil:
Jag fick ett utbrott nu på morgonen.

Han har antagligen varit ute hela natten (gått ut genom luckan 3 nätter i rad) i morse skulle han IN. MJAU MJAU MJAU, jag springer o släpper in och ger mat.
Äter lite bara, sedan står han utanför toadörren (jag var där) och skriker MJAU MJAU MJAU skär genom ryggmärgen på mig. UT igen.
En halvtimme senare står jag o mockar i stallet. MJAU MJAU MJAU då ska han in igen! :rage: :banghead:

Lilla monsterdiktatorn!! :devil:
Luckan går tydligen inte att använda på dagen. :banghead: Håller på att bli tokig på honom. IN har jag inte fått honom att gå en enda gång genom luckan.

Tanken med kissen var att han skulle bli stallkatt, istället har vi blivit kattbetjänter och han har inte satt sin tass i stallet.

Skönt att höra att fler har små diktatorkatter iallafall

Min är en vanlig bonnkatt och har oss lindade runt sin tass. En riktig liten diktator! :devil:
Jag fick ett utbrott nu på morgonen.

Han har antagligen varit ute hela natten (gått ut genom luckan 3 nätter i rad) i morse skulle han IN. MJAU MJAU MJAU, jag springer o släpper in och ger mat.
Äter lite bara, sedan står han utanför toadörren (jag var där) och skriker MJAU MJAU MJAU skär genom ryggmärgen på mig. UT igen.
En halvtimme senare står jag o mockar i stallet. MJAU MJAU MJAU då ska han in igen! :rage: :banghead:

Lilla monsterdiktatorn!! :devil:
Luckan går tydligen inte att använda på dagen. :banghead: Håller på att bli tokig på honom. IN har jag inte fått honom att gå en enda gång genom luckan.

Tanken med kissen var att han skulle bli stallkatt, istället har vi blivit kattbetjänter och han har inte satt sin tass i stallet.

Skönt att höra att fler har små diktatorkatter iallafall

Men du löd ju. Dessutom fick han mat. Finns inte en enda anledning att använda någon mesta lucka då! ;)

Öronproppar och stenhjärta.

Men du löd ju. Dessutom fick han mat. Finns inte en enda anledning att använda någon mesta lucka då! ;)

Öronproppar och stenhjärta.

Eh, ja jag löd visst :o

Ska jobba på stenhjärtat.. när jag är lite stressad så orkar jag inte riktigt stå där vid luckan o gulla. Då är risken stor att jag trycker in kattjäveln genom luckan och han kommer inte prata med mig igen. :rage:
Fattar inte hur jag ska få honom att gå IN genom luckan?? Låta honom svälta? Tänk om han ger sig av då? :(

Stenhjärta, stenhjärta, stenhjärta

Det är mycket lättare med 600 kg häst

Eh, ja jag löd visst :o

Ska jobba på stenhjärtat.. när jag är lite stressad så orkar jag inte riktigt stå där vid luckan o gulla. Då är risken stor att jag trycker in kattjäveln genom luckan och han kommer inte prata med mig igen. :rage:
Fattar inte hur jag ska få honom att gå IN genom luckan?? Låta honom svälta? Tänk om han ger sig av då? :(

Stenhjärta, stenhjärta, stenhjärta

Det är mycket lättare med 600 kg häst

Om han om tre dygn vägrat komma in genom luckan kan vi prata om risken för att svälta. Innan dess så öronproppar och stenhjärta. De är små tyranner och om du efter han gått i luckan hundra gånger ger efter och tar in genom dörren EN gång så kommer han kräva dörrservice.

Skit i att gulla vid luckan. Han vet den finns där. Ställ mat innanför. Locka vid luckan när han vrålar vid dörren. Vill han inte gå därifrån och sätt i öronpropparna.

Med katter handlar det ofta om ställningskrig - vem ger efter först. De brukar spela i elitserien och vi i korpligan... Men nu ska du avgå med segern. *pepp*

Nu är det krig tydligen. Han stod o skrek vid dörren förut när jag var inne, jag gick till luckan som är nästan brevid gå-in-dörren och ropade på honom innifrån med lite kattkarameller. Han tar några kattkarameller i luckan. Då klickar luckan till och piggen går ner. Han stirrar på piggen och går därifrån. Har inte sett till honom sedan dess. Det stormar o regnar ute och då vill han alltid komma in :crazy:
Jag har varit ute och ropat på honom och han brukar alltid komma då. Tänk om han aldrig mer kommer tillbaka nu?? :( Blir alltid så orolig att han blivit påkörd när han inte kommer när jag ropar.

Tydligen fungerar luckan att gå ut genom när jag inte är hemma, för nu hade han gått ut genom den.:devil:

Ville bara komma med en kommentar apropå ägd... Orientalkisse har suttit och våldstirrat på mig ett tag när jag ätit middag, bredvid en skalad räka. När jag säger: "Vill du gå ut?" gäspar hon åt mig och skuttar nerför trappen. Givetvis följer matte efter och släpper ut henne.

Kan tillägga att hon innan ätit flera räkor men det var väl nog, hon ville helt enkelt gå ut.

*ägd, japp*

Ville bara komma med en kommentar apropå ägd... Orientalkisse har suttit och våldstirrat på mig ett tag när jag ätit middag, bredvid en skalad räka. När jag säger: "Vill du gå ut?" gäspar hon åt mig och skuttar nerför trappen. Givetvis följer matte efter och släpper ut henne.

Kan tillägga att hon innan ätit flera räkor men det var väl nog, hon ville helt enkelt gå ut.

*ägd, japp*

Så ska en bra katt-betjänt bete sig ;)
Vi tror att det är vi människor som styr världen, men det är ju katterna.

Liknande trådar

Övr. Katt Hur ska jag få Miss Li att gå ut genom kattluckan? Hon älskar att vara ute och springer in och ut, in och ut, in och ut. Nu har vi...
Svar
3
· Visningar
880
Senast: Bapelsin
·
Övr. Katt Vi har problem med att Miss Li plockar in grodor, ibland flera varje dag. Hon bär dem försiktigt i munnen så som jag tänker mig att...
2
Svar
33
· Visningar
3 435
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
761
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Katt Tanken har hela tiden varit att Kjellie och Miss Li ska få gå in och ut som de vill. Vi har köpt en kattlucka som borde komma idag och...
Svar
11
· Visningar
1 739
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama