Vill inte använda kattluckan

Lindsen

Trådstartare
Har investerat i en kattlucka med microchipavläsare. Luckan går via dörren till garaget och sedan finns en vanlig lucka mellan garaget och huset.

Problemet är att kisse vägrar använda luckan, han väcker oss kl 3-4 på natten och vill gå ut. Om vi ställer honom vid luckan då så går han bara in igen och väcker oss igen. Han har använt luckan under en period för att gå ut, men aldrig in, så han vet hur den fungerar, iallafall att gå ut genom.

Nu skulle vi verkligen behöva få honom att använda luckan, då vi inte kommer att kunna ge honom in och ut-service hela dagarna när det passar honom (ganska många gånger/dag)
Borde vi vara tuffare och verkligen inte släppa in och ut genom dörren längre? Tror han gillar att passar upp på honom :grin:
Finns det något sätt att få honom att tycka om att anävnda sin egna lilla dörr?

Jag var tvungen att träna mina katter (eller ena snarare) när jag skaffade kattlåda med huv. Korta stunder, ett par-några gånger om dagen, och med jättegod belöning. Sedan är det säkert så att er katt tycker det är trevligt att bli uppassad, kanske tycker den dessutom det är obehagligt att gå igenom luckan?

Men det beteendet borde rimligen gå att lära om genom konsekvens och belöning.

När jag tränade min ena katt var jag till en början tvungen att putta honom igenom luckan, för att han skulle komma över det första läskiga stadiet, och så fanns det en smaskig belöning på andra sidan. Så småningom började han gå igenom luckan själv, och oavsett vilket håll han kom från så fick han godis och beröm. I ditt fall skulle jag göra ungefär samma. Var närvarande de första gångerna du tränar katten på att gå igenom luckan tills du är säker på att den fattat konceptet (katten går rimligen självmant igenom för att komma åt godiset på andra sidan). Och om katten ändå väcker er vid 3-4, sätt en belöning på andra sidan luckan direkt, och hjälp (putta) sedan katten igenom luckan om den inte går självmant.

Är det bara den nya luckan som är ett problem? Han använder den andra? Oavsett tror jag på att vara konsekvent och ge massor av beröm när han gör rätt :)

Jag var tvungen att träna mina katter (eller ena snarare) när jag skaffade kattlåda med huv. Korta stunder, ett par-några gånger om dagen, och med jättegod belöning. Sedan är det säkert så att er katt tycker det är trevligt att bli uppassad, kanske tycker den dessutom det är obehagligt att gå igenom luckan?

Men det beteendet borde rimligen gå att lära om genom konsekvens och belöning.

När jag tränade min ena katt var jag till en början tvungen att putta honom igenom luckan, för att han skulle komma över det första läskiga stadiet, och så fanns det en smaskig belöning på andra sidan. Så småningom började han gå igenom luckan själv, och oavsett vilket håll han kom från så fick han godis och beröm. I ditt fall skulle jag göra ungefär samma. Var närvarande de första gångerna du tränar katten på att gå igenom luckan tills du är säker på att den fattat konceptet (katten går rimligen självmant igenom för att komma åt godiset på andra sidan). Och om katten ändå väcker er vid 3-4, sätt en belöning på andra sidan luckan direkt, och hjälp (putta) sedan katten igenom luckan om den inte går självmant.

Är det bara den nya luckan som är ett problem? Han använder den andra? Oavsett tror jag på att vara konsekvent och ge massor av beröm när han gör rätt :)

Jag tror han tycker det är lite läskigt att gå igenom luckorna. Han använde ju luckorna för att gå ut men slutade med det helt plötsligt. Driften att gå ut är större än att komma in på den här lille jägaren så om vi inte släpper ut honom eller inte är hemma så har han tagit sig ut, så han vet ju. Problemet är större med att använda luckan för att gå in. Det har han aldrig gjort utan sitter utanför dörren o halvsover i flera timmar för att få komma in o äta frukost när han har gått ut kl 3 te.x

Jag läste att man inte ska putta dom genom luckan? Att de blir ännu räddare? Men det känns ju väldigt frestande att göra det när man lockar o pockar för att få honom att gå in genom luckan och han inte vill alls. :angel:

Om du aldrig tar in/ut genom dörren, utan när han väcker er och vill in så gå ner till luckan och locka med nåt gott där. Samma när han vill hå ut, ta honom till luckan och locka med nåt gott. Kan du hålla upp luckan i början tills han går igenom är det bra.

Här tog det två veckor lära mina och den enda var betydligt svårare att få att fatta poängen. Men tillslut så.

Är det många andra katter i området? Annars kanske du kan ha garageluckan helt öppen ett tag?

Ja, vi får nog försöka vara hårdare, himla svårt när han väcker en mitt i natten och vill ut och man bara vill sova :meh: Svårare att få honom att gå in genom luckan, det har vi inte lyckats med. Då stannar han hellre ute än att gå genom luckan.

Tror inte det är så mycket katter, kanske ska prova att tejpa upp luckan under dagen iallafall så kanske det känns lite lättare att gå in

Om han inte vill gå genom luckan ens om du lirkar där mitt i natten - då skulle jag vara så taskig att jag gick och la mig med öronproppar och lät katten vara ute.

Katter är ju fenomenala på att uppfostra människor, och om de lyckas få det som de vill en gång här och en gång där så kommer de fortsätta tjata och tjata. Men om enda alternativet är t ex kattluckan, så...

(Jag har en som ska gå in/ut genom ett fönster. Inte dörren. Fönstret. Så dörren kan vara öppen och katten vrålar vid fönstret... Kan ha slängt ut den genom dörren, men när den ska in sitter den under fönstret och vrålar... Inte för den inte kan/törs/vet hur man går genom dörren - utan för att han tycker fönstret är bättre och då ska minsann personalen ordna det! ;) Om man låter honom skrika sig trött går han in genom dörren, letar upp en och skäller ut en ;)

Om han inte vill gå genom luckan ens om du lirkar där mitt i natten - då skulle jag vara så taskig att jag gick och la mig med öronproppar och lät katten vara ute.

Katter är ju fenomenala på att uppfostra människor, och om de lyckas få det som de vill en gång här och en gång där så kommer de fortsätta tjata och tjata. Men om enda alternativet är t ex kattluckan, så...

(Jag har en som ska gå in/ut genom ett fönster. Inte dörren. Fönstret. Så dörren kan vara öppen och katten vrålar vid fönstret... Kan ha slängt ut den genom dörren, men när den ska in sitter den under fönstret och vrålar... Inte för den inte kan/törs/vet hur man går genom dörren - utan för att han tycker fönstret är bättre och då ska minsann personalen ordna det! ;) Om man låter honom skrika sig trött går han in genom dörren, letar upp en och skäller ut en ;)

haha! Ja han har uppfostrat oss bra, vi lyder honom hela tiden. Känner mig som hans betjänt :crazy:

Skönt att höra att andra katter också är lite "speciella" hör annars bara att det fungerar så bra med kattlucka. Undrade varför det inte fungerar för vår kisse?

Om det ändå hade varit så väl att han ville in på natten, men han vill UT och ger sig inte, jamar, pussas och trampar på en när man sover. :rage:

Släpper du dina ut o in hela tiden eller har du lucka?

Ja, jag får nog bli lite tuffare mot kissen

haha! Ja han har uppfostrat oss bra, vi lyder honom hela tiden. Känner mig som hans betjänt :crazy:

Skönt att höra att andra katter också är lite "speciella" hör annars bara att det fungerar så bra med kattlucka. Undrade varför det inte fungerar för vår kisse?

Om det ändå hade varit så väl att han ville in på natten, men han vill UT och ger sig inte, jamar, pussas och trampar på en när man sover. :rage:

Släpper du dina ut o in hela tiden eller har du lucka?

Ja, jag får nog bli lite tuffare mot kissen

Jag släpper in/ut (Jag hade dock lucka till maten förut, så de inte åt varandras mat). Jag släpper in och ut när jag har lust och ändå ska öppna dörren. Jag vägrar göra mig ärende för att släppa in/ut katt dock, och det får de lära sig tidigt. Att det är lönlöst att tjata. Men det gäller att man håller det sjukt konsekvent, ger man efter några gånger får man ett elände sen (jmf fönsterkatten.. varit snäll några gånger och öppnat fönstret då man ändå varit i det rummet när han tjatat... bad idea...)

Jag kan erkänna att jag om det krävs inte drar mig för att sula iväg någonting på en katt som skriker på natten. Tomma petflaskor är jättebra ammunition.

Jag släpper in/ut (Jag hade dock lucka till maten förut, så de inte åt varandras mat). Jag släpper in och ut när jag har lust och ändå ska öppna dörren. Jag vägrar göra mig ärende för att släppa in/ut katt dock, och det får de lära sig tidigt. Att det är lönlöst att tjata. Men det gäller att man håller det sjukt konsekvent, ger man efter några gånger får man ett elände sen (jmf fönsterkatten.. varit snäll några gånger och öppnat fönstret då man ändå varit i det rummet när han tjatat... bad idea...)

Jag kan erkänna att jag om det krävs inte drar mig för att sula iväg någonting på en katt som skriker på natten. Tomma petflaskor är jättebra ammunition.

Hmm jag har nog varit för snäll, springer o servar så fort det jamas. Han kommer o hämtar mig i stallet när han vill in o då springer jag.. behöver nog gå en kattkurs.. Tack för tipsen, nu har kissens betjänt sagt upp sig.

Hmm jag har nog varit för snäll, springer o servar så fort det jamas. Han kommer o hämtar mig i stallet när han vill in o då springer jag.. behöver nog gå en kattkurs.. Tack för tipsen, nu har kissens betjänt sagt upp sig.

Hehe, lätt hänt. Särskilt när man bara vill sova och få tyst på kattskrället. Bered dig dock på att han kommer öka röstresurserna och tjatet innan det minskar. Öronproppar rekommenderas!

Jag skulle låta honom bli ganska hungrig och så lägga något emellan så att det går lätt att gå in och ge godis coh beröm då han kommer in, och så upprepa det. Jag har ingen chiplucka, men det kan nog vara så att han inte gillar att den är långsam.

Ja jag har faktiskt funderat på om det är ljudet, den klickar ju till och ett litet rassel från piggen som går ner precis när han går igenom (ut) Tycker den är snabb, den klickar direkt, snabbare än han är iallafall.
Nu har jag tejpat upp luckan och ska vara enveten idag, fick honom just att gå ut genom den, ska se om jag får in honom där oxå sen, det är mycket svårare dock.

Jag läste att man inte ska putta dom genom luckan? Att de blir ännu räddare? Men det känns ju väldigt frestande att göra det när man lockar o pockar för att få honom att gå in genom luckan och han inte vill alls. :angel:
Putta är kanske felbeskrivet, mer ledsaga? ;)

Nej, men det är nog individuellt i så fall, det fungerade bra för min katt. Men man kanske inte ska göra det ofta, utan mer som ett startskott sas. Jag hoppas det löser sig för dig hur som, annars får katten väl gilla läget med att vara inne/utestängd.

Fick honom att gå ut två gånger genom luckan, men inte lyckats få in honom där, min man kom hem och släppte in kisse genom dörren nu på kvällen.
De andra gångerna följde han med mig in genom dörren när jag var på väg in.

Jättesur när jag ska locka honom till luckan, tar en evighet! Sedan så vänder han och travar till dörren med svansen i vädret fast vi står vid luckan som nu är upptejpad :cool: Någon slags principsak tror jag, som din kisse med fönstret @Alexandra_W
Imorgon ska jag försöka få honom att gå in genom luckan, men det är svårare för det är inte lika viktigt för kisse att gå in även om han vill, då väntar han hellre på tillfälle när jag går in.

Putta är kanske felbeskrivet, mer ledsaga? ;)

Nej, men det är nog individuellt i så fall, det fungerade bra för min katt. Men man kanske inte ska göra det ofta, utan mer som ett startskott sas. Jag hoppas det löser sig för dig hur som, annars får katten väl gilla läget med att vara inne/utestängd.

Blir väldigt sugen på att trycka honom igenom i ren frustration, men får en känsla av att han kommer aldrig att befatta sig med luckan om jag gör det :grin:

Liknande trådar

Övr. Katt Hur ska jag få Miss Li att gå ut genom kattluckan? Hon älskar att vara ute och springer in och ut, in och ut, in och ut. Nu har vi...
Svar
3
· Visningar
880
Senast: Bapelsin
·
Övr. Katt Vi har problem med att Miss Li plockar in grodor, ibland flera varje dag. Hon bär dem försiktigt i munnen så som jag tänker mig att...
2
Svar
33
· Visningar
3 435
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
761
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Katt Tanken har hela tiden varit att Kjellie och Miss Li ska få gå in och ut som de vill. Vi har köpt en kattlucka som borde komma idag och...
Svar
11
· Visningar
1 739
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama