Vill inta fatta högergalopp

T

Tind

Jag har en 4 årig valack som inte är riden så jätte mycket. Vi håller på att träna galoppfattningar vilket han kunde redan innan han kom till mig. Saken är den att jag än så länge inte har lyckats få han i högergalopp. När jag longerar så fattar han höger utan problem. Dom som red in han lyckades inte heller med högergaloppen men jobbade inte så mkt med det. Vänster fattar han utan problem. Har ni några tips på hur man ska få han att fatta höger?
Tack
//Tind
 
Sv: Vill inta fatta högergalopp

kanske inte orkar galoppera höger än :p
 
Sv: Vill inta fatta högergalopp

Jag tänkte det i början oxå men eftersom han fattar vänster utan problem så tycker jag det verkar lite konstigt. Men kan det vara så att det är mkt jobbigare att fatta ena galoppen?:confused: :)
 
Sv: Vill inta fatta högergalopp

Vad pratar vi om för typ av häst, varmblod, halvblod, ..?
När är den inriden?

Annars är väl tipsen:

-Fatta i skogen, ställ hästen till vänster lägg till en "extra skänkel" genom att lätt klatscha till den med spö på höger bog, samtidigt som du gör galoppskänkel.

-Fatta ur ett hörn, eller i en volt, då blir innersidan kortare.
Ställ utåt i fattningen, då har den lättare att få fram inner bog.

-Ta hjälp av nån som kan.
 
Sv: Vill inta fatta högergalopp

Det beror nog på att han inte orkar än. Min 4-åring fattade fel galopp i båda varven de första två månaderna när jag red in honom. Allt gick jättebra, fina fattningar å allt, men alltid fel galopp. Samma sak när jag longerade och löshoppade. Sen en dag så fick jag rätt galopp i höger varv å veckan efter även i vänster. Så ha tålamod!;)
 
Sv: Vill inta fatta högergalopp

okej då är det inte så mkt att bry sig om, det kommer tillslut?:)
Tack för hjälpen
//Tind
 
Sv: Vill inta fatta högergalopp

Det är en kallblodsponny korsning newforest, halvblod, fjording (kanske inte kallblodsponny?) inriden förra hösten, stod hela vintern men reds sedan igång av en utbildad ridinstruktör (hon fick han inte heller att fatta höger men lade inte så stor energi i det) sedan stod han sommaren och så har jag haft han i 2 månader. Tack för tipsen :bow:. Ska testa detta även om det är nått liknande jag har gjort och hoppas att det funkar bättre:)
 
Sv: Vill inta fatta högergalopp

när jag haft någon häst/unghäst som inte vill/kan fatta tex. höger galopp men tar vänster galopp utan problem, även i fel varv har jag låtit vet. gå igenom hästen (och vet. har i vissa fall rek. kiropraktor). oftast har det visat sig att hästen haft något problem eller låsning någonstans.

om det beror på dålig styrka/balans så brukar det bli "fel" i båda varven lite slumpvis. så har jag upplevt det.
 
Sv: Vill inta fatta högergalopp

Jag kan bara utgå från min egen häst, och hans "problem" med högergaloppfattningar blev bättre när vi fick tränat upp styrkan i hans bakben. I höger galopp är det vänster bak (ytter bak) som bär, och för att träna upp bakbenen har vi övat mycket öppnor och slutor. Öppna i vänster varv och sluta i höger varv stärker väster bak. När vi sen skulle ge oss på galoppfattningarna igen, så tog vi dem från skritt och från slutan direkt. Då ligger vikten redan på rätt bakben och underlättar fattningen.

Jag antar att detta inte är nåt bra tips om hästen har fysiska problem av nåt slag, då borde givetvis de rättas till först.

Lycka till med pållen!
 
Sv: Vill inta fatta högergalopp

okej, ska be vet kolla igenom han. De hästar som har haft låsningar har dom fattat rätt galopp när man longerar? Det gör nämligen min utan problem och då blir det nästan alltid rätt galopp.
Tack för hjälpen:bow:
//Tind
 
Sv: Vill inta fatta högergalopp

Ska kolla upp han. Har du några mer tips på att stärka bakbenen än öppna och sluta?:) Har inte kommit så långt i utbildningen ännu.
Tack för hjälpen:bow:
//Tind
 
Sv: Vill inta fatta högergalopp

lite olika ;) men när det berott på låsningar så har även den kommit pga. något annat problem (ryttarfel eller skada). har hållt på med en 4-åring i sommar som haft problem med ett bakknä, därav låsningarna. tog låång tid (och många klinikbes och behandlingar)innan allt blev "klarlagt" (vet. tror att hon gått omkull rejält alt. fläkskada i hagen)

den hästen fattade bara den ena galoppen lätt och bjudningen kom inte som den skulle. efter 2 besök av kiropraktor (som sammarbetar med vår vet.) kom bjudningen fint och hon fattar med lätthet både h. och v. galopp. dessutom förbättrades steget väldigt mycket.

lycka till med din pålle ;)
 
Sv: Vill inta fatta högergalopp

Njä, jag är ju inte så haj på sånt här egentligen.. Jag gör bara vad min tränare säger åt mig. :p Vi har jobbat mycket med skritten just för att stärka hästen och få honom till att följa mig ordentligt där först. Galoppen har vi inte ens börjat med, men jag övar den lite själv för att han inte ska "glömma bort" den. :p
 
Sv: Vill inta fatta högergalopp

Jag har samma problem med hästen som jag rider. Jag försöker att fatta galopp i hörnen och ställer utåt och lutar mig inåt. Det är bara att hålla på o traggla, jag har själv samma problem och vet hur jobbigt det är....många fattningar är bättre än långa galoppsträckor, eftersom det är fattningarna som du måste träna och dom är oxå väldigt stärkande.
Lycka till;)
 
Sv: Vill inta fatta högergalopp

Gissar att det inte var menat till mig..? ;) Min häst kan fatta höger galopp nu, och att det är tack vare vårt stärkande arbete med bl.a. öppna och sluta hyser jag inte det minsta tvivel om. Innan jag började rida för tränare så övade jag lite själv, och då gjorde jag också så att jag ställde honom utåt i hörnen, för att få honom ur balans och "trilla" in i galoppen. Men kvaliteten på galoppen blir ju därefter... Bättre då att strunta i galoppen ett tag och senare kunna fatta från en samlad sluta där hästen är i balans och bär ordentligt på bakbenen. Sen att det bara blir ett par galoppsprång som är sådär samlade får vi ju öva på, för så mycket styrka har inte min häst än. Så det är många fattningar och korta sträckor som gäller för oss också. Men Rom bygdes inte på en dag, sägs det ju. :p
 
Sv: Vill inta fatta högergalopp

Tack så mycket:)
Han galoperar lika i både höger och vänster när man longerar, bra frammåtbjudning mm. Jag funderar på om inte han borde vara stel och ovillig i skritt och trav oxå när han är ställd, bara en fundering, vet inte alls om det stämmer:confused: :)
 
Sv: Vill inta fatta högergalopp

Hur gör hästen när den börjar galoppera? hur håller den huvudet ect?

Kan använda min egen som exempel. Han vrider alltid huvudet åt vänster och tar höger galopp. Vill jag ha vänster för jag böja lite åt höger, så tar vänster galopp. han vill "ha bogen fri" när han galopperar. Alla hästar har inte lättare för att ta höger galopp i höger varv och vice versa.
Mitt tips är lär känna hästen och lär dej hur den går. Sen brukar det lösa sig självt. Man kan inte rida alla hästar likadant.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 883
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 201
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp