Vill han inte bli riden då han gör såhär?

K

Kallblod

Ibland då jag ska hoppa upp utanför stallet så börjar han gå bara jag närmar mig för att hoppa upp, han kan också gå undan åt sidan ibland :( Jag brukar bara ryta till & då står han still, då jag hoppar upp på ridbanan går han inte iväg, det känns precis som att han har insett att det är "försent" då :crazy: Jag får nästan dåligt samvete då jag rider honom då han gör såhär för det känns som han inte vill bli riden av mig lr i huvetaget :( däremot så verkar det som han tycker det är kul då vi rider för öronen är framåt och så! Så är han bara lite "testig" av sig lr vill han inte bli riden?:(

Sv: Vill han inte bli riden då han gör såhär?

Se till att själva uppsittningen är så vänlig mot honom som möjligt så att du inte tar onödigt lång tid för dig att kliva upp, och att du inte hänger på honom i onödan, eller drar honom i manen eller drar sadeln på sniskan, osv. Använd pall och lär honom att vid den så står han STILL! Funkar klockrent på mitt fullblod som lärde sig på andra dagen att stå still vid pall vid uppsittning. (Annars hade det varit uppslängning av jockey inne i stallet som gällt)

Om hästen flyttar på sig så backa eller korrigera tillbaka hästen till den plats som den stog på innan den flyttade på sig. Det kan hända att det tar ett tag men hästen ska stå helt still (gärna en liten stund så du märker att han är lugn och förstår att den ska stå där) innan du försöker sätta dig upp igen.
Går den iväg igen när du är på väg upp så gör om samma procedur. Sitt inte upp i farten eller när han rör på sig...det talar om för hästen att det är ok att den gör så.

En annan sak du också kan prova är att korta in den inre tyglen så hästen bara cirklar runt...till slut så tröttnar den på det.
Samma sak där...hästen ska stå still innan du försöker igen.

Lycka till :)

Håller med. Barar tjata och tjata om att hästen skall stå still. Glöm inte pallen heller. Den sparar massor på både häst/ryttare och sadel.

Ibland då jag ska hoppa upp utanför stallet så börjar han gå bara jag närmar mig för att hoppa upp, han kan också gå undan åt sidan ibland :( Jag brukar bara ryta till & då står han still, då jag hoppar upp på ridbanan går han inte iväg, det känns precis som att han har insett att det är "försent" då :crazy: Jag får nästan dåligt samvete då jag rider honom då han gör såhär för det känns som han inte vill bli riden av mig lr i huvetaget :( däremot så verkar det som han tycker det är kul då vi rider för öronen är framåt och så! Så är han bara lite "testig" av sig lr vill han inte bli riden?:(

Givetvis vill din häst bestämma själv (med andra ord, få gå åt vilket håll och i vilken fart han behagar, vilket han inte kan göra med en ryttare som bestämmer). Hästar och folk är likadana på det planet.

Om hästen för övrigt är fullt frisk, utan reaktioner om man klämmer på ryggen, klipp i steget och energi när du väl kommer upp, så handlar det bara om att som du gör ryta i, så att han står still. Beteendet kommer att försvinna när han inser att det inte lönar sig.

Hälsning Maja

Min häst vill inte heller stå still när ja sitter upp! Hon går åt sidan elr försöker springa iväg men då bara jag stannar henne igen och håller på tills hon står still. Detta gör hon för att hon e ivrig att få komma iväg och hon har oxå öronen framåt hela tiden. Eftersom du sa att han hade öronen framåt hela tiden låter det ju som om han verkar trivas!:p Men håller med dom andra , sitt inte upp föränn han står helt still!:bump:

Hälsningar Marina

ahh sant dara brukar inte ha sa mycket med att gora om hasten vill bli riden eller inte det ar nog bara sa att du inte kravt stillastande och lydnad av hasten sa den har lart sig at den faktiskt far ga runt lite och vara besvarlig.

Ta en medhjalpare till hjalp och be den personen att hal;la hasten stilla, sitt upp och rid ivag. och efter ett tag tar du bort medhjalparen och ber hasten sta stilla ordentligt.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 943
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 026
Senast: tessan.g
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 601
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar