Vill ha tips om fina vegan-vänliga träns.

FYI - jag äter inte heller upp djuren men tycker ändå inte det är fel att använda läder så länge andra väljer att äta kött, jag ser läder som en biprodukt. Angående päls så skulle jag aldrig sätta på mig det men accepterar päls från djur som används i köttindustrin.

Vad det gäller att ha hästar i "fångenskap" så är det domesticerade djur som inte är anpassade till ett liv i full frihet. Sen kan man ju diskutera om de ska hållas på lösdrift eller i box. Den frågan tycker jag inte har att göra med om man är vegan eller inte och jag fattar inte varför de oftast är dom som inte är veganer som ska gnälla på dom som gör
n å n t i n g för djuren när de själva oftast inte gör ett dugg.

För att svara på originalfrågan vet jag att både Wintec och Thorowgood (som tillverkar syntetsadlar) har träns i syntetmaterial med "läderlook". Jag har aldrig känt på dem men de ser fina ut på bild i alla fall :smirk:
De bör gå att få tag på i samma affärer som säljer resp. sadel, om inte annat kan de säkert ta hem tränsen åt dig.

[...]och jag fattar inte varför de oftast är dom som inte är veganer som ska gnälla på dom som gör
n å n t i n g för djuren när de själva oftast inte gör ett dugg.

:bow:

håller med!

är själv demi-vegetarian och förut när jag var lite mer engagerad så ville inte jag heller köpa läder, men sen kan man ju tänka på lite andra grejer också, vad värderar man högst t.ex ? hästens säkerhet eller moral ang. djurindustrin? syntetgrimmor och annan utrustning är inte lika säkert som motsvarande i lädermaterial då lädret går sönder mycket lättare.

sen kan man också fråga sig det här, ofta är man ju som nån slags veggomänniska(ovo-demi-vegan) lite miljövän också, och är det inte då bättre att köpa en läderprodukt som är vegetabiliskt garvad än en syntetprodukt som naturen inte kan bryta ner? och som släppt ut div. gifter under tillverkningen? :confused:

ville bara lägga till om du fortfarande e ute efter syntetmaterial så har robinsons i england nästintill allt du kan behöva till en häst i syntetmaterial. de finns på http://www.robinsons-uk.com/robcl/ du kan beställa deras katalog online!

mvh Camilla :D

Det är en av många fördomar att veganer inte kan ha hund, katt eller häst. Vissa veganer är mer fanatiska och fördömer därför all form av fångenskap för alla sorters djur. Jag tillhör inte den ytterkanten. Men jag äter inte mat med djur i, går ej på cirkus och zoo, eller köper kläder och liknande av djurhud och djurdelar. Däremot, kan jag använda mina gamla lädersaker tills de slits ut. Veganism är enligt mig en bojkott av djurindustrin och den (bojkotten) gynnas inte av att jag slänger mina gamla saker. Men då får jag tänka på att jag inte heller är ett bra föredöme när jag använder dem. Jag skrev i ett tidigare inlägg att jag anser att hästar kan leva bra liv om de ges rätt förutsättningar. Detsamma tror jag om hund eller katt. Innekatt går bort för mig liksom även "innehäst". Man får helt enkelt ha djur efter eget samvete. Det är som med religion, vissa har en strängare tolkning än andra.

Ok, jag förstår hur du menar. Jag har fått en annan syn genom böcker och artiklar som jag läst, därför använder inte jag läder och liknande. Men av gammal vana så tycker jag ju att det är snyggt och bra, så jag hoppas på bättre imitationer vad gäller både träns och t. ex ridstövlar. :crazy:

Jag tycker att man kan kompromissa i extrema fall. Det finns t. ex inga mediciner som inte testats på djur. Jag äter fortfarande medicin, för det finns inget värdigt alternativ. Då har jag enligt min synvinkel inget val. Men jag skulle inte äta östrogenpreparatet Prem**in som "mjölkas" ur dräktiga fstbundna ston (urinen). Där finns det t. ex syntetiska alternativ (som dock testasts på djur, enligt lagen).

Det där med säkerheten har jag också tänkt på. Det är ju lite risky med nylongrimmor och kanske också träns. När dte gäller grimma kan man ju ha det på så lite som möjligt när man inte har uppsikt på hästen, dvs inte i hagen. Eller, om man av någon anledning vill ha grimma på, så kan man sätta en tunnare nyckelring (bara den runda metalldelen) på grimmans ring och sätta haken i den så går den av om hästen skulle få in foten under grimman eller något.
När det gäller miljön så skadar även läder miljön. Om alla köper ett par skor varje år som "innehåller" 0,2 kg läder så kommer dessa att bidra med 35 ton krom när de hamnar på tippen och i förbränningsugnen. Jag låter min bojkott gå före den miljöpåverkan som vissa syntetmaterial har. Många kanske inte vet att päls- och skinnindustrin har gemensamma branchorgan. När pälsen inte är på modet (av olika anledningar) så bär läderproduktionen upp verlksamheten så att den kan fortsätta. Det var någon annan som nämnde päls förut, så jag flikar in det här.

Jag håller mig också till originalfrågan... jag har köpt ett supersnyggt bitless bridle av en tjej (som finns här på buke oxå) i nylon :) PM:a om du vill ha hennes mailadress!

Just nu äger jag ingen häst. Men en riktigt fin och praktisk lösdrift skulle kunna vara en jättebra lösning för de "framtida". En rejäl box i ett bra stall och mycket utevistelse i stora hagar med flera hästar är också bra alternativ, tycker jag. Sedan ska ju allt uppfylla kraven. Utevistelse är inget självändamål, det finns fler behov som också ska tillgodoses, som t. ex skydd för väder och vind, vatten, något att tugga på osv. Och ibland kan t.om en häst vilja gå in (t. ex en som lämnats kvar ensam ute när de andra tagits in, eller vid snöstorm eller åska). Det är nog individuellt från häst till häst. Man får försöka läsa den bäst det går.

Tack alla för alla tips!
Ja just det, jag har hittat hennes hemsida genom ett annat inlägg. Nu har jag mycket valmöjligheter. :banana:

Va? Nästan läge att starta lobbyingverksamhet även om jag inte tävlar själv. Ren snobbism. Det har ju inget med säkerhet eller dressyrkvalitet att göra. :crazy:

Stå på dig! Läder är en produkt som utsätter djuren för långt värre lidande än vad korrekt hästhållning gör. Sedan att en stor del av folket har för lite tid och för lite medkänsla för att sätta sig in i djurproduktion är ingen anledning för dig att sluta vara omständig. Va så omständig du vill med din veganism, de som reagerar emot dig är folket som är "out of touch" med sin mänsklighet. Och alla som lever genom djurproduktion (farmare m.fl) vill självklart inte höra av veganer, enbart för att veganismen innebär ett hot för deras inkomst. Men jag vill även säga att det FINNS djurproducenter som tar god hand om sina djur, men det kan man inte garanteras genom att kliva in i en butik! Enda sättet att veta det på är att besöka en gård, godkänna deras djurhållning, invänta att djuret växer på sig, vara med vid slakten och SEDAN få det man vill ha uppsytt från just det djuret. Så hur många kan garantera att inget djur behövt lida för erat läder? Med "lida" menar jag att behöva stå instängd på en liten yta inomhus dygnet runt, att insimineras och bära sina kalvar, för att sedan tas ifrån sin kalv och börja mjölkas av en maskin. Kalvskinn är just kalvskinn; det är kalvar som har dödats för att de inte passar in i jordbrukarens verksamhet.

Till och med i Indien där kor är heliga slaktas de, under hemska omständigheter, för sitt skinn!

http://www.petatv.com/tvpopup/Prefs.asp?video=skin-trade-ili

Och vilket land era läderprodukter är sydda i spelar ingen roll; lädret kan oftast komma från vilket land som helst. Låt oss säga att Italien vill göra läderskor; de köper in läder från Indien, syr sina skor, och i slutändan står det "made in Italy" på skorna.
Den enda garanti ni har på att läder är en restprodukt är troligen att köpa från tillverkare som garanterar något i stil med "i engelskt läder".

hejsan! Jag vill inte göra detta till en diskussion med hårda ord men jag vill säga att jag hoppas att du är engagerad i människorättsfrågor också för en människa som tex. jobbar i en fabrik i tex. filippinerna har det nog många gånger sämre än djuren i sverige .
Jag håller med om att det är fel att ha djur i helt onaturliga miljöer! vill påminna om att det alltid är bra att köpa ekologiska, närproducerade produkter, för miljön när det gäller grönsaker osv. och för djurens skull om man köper kött. Dessutom kan man få köpa kött och grönaker direkt från bonden om man frågar och kan på så sätt åka och titta och se hur djuren haft det och man kan vara säker på att det är närproducerat och svenskt man äter.

Det var väl inga hårda ord. :cool: Jag säger bara så här: om alla blev veganer eller åtminstone satte stopp för djurindustrins vidriga verklighet som den ser ut idag så skulle jag och alla mina likar ha mer tid att kämpa för människorättsfrågor. Dessutom är det köttätare som är egoistiska om man ser till människorätt i meningen att kunna äta sig mätt. Om vi i västvärlden skulle dra ned bara pyttiga 10 procent av vår årliga djurkonsumtion så skulle detta ge vegetarisk mat till 60 miljoner människor. Att producera kött kräver nämligen 10 till 100 gånger så mycket mer mark än att odla spannmål med samma näringsinnehåll.
Med tanke på hur många som bor i städer nuförtiden så skulle knappast alla kunna åka och köpa produkter på en gård som de har personlig koll på. Det finns också såvitt jag vet bara ett enda eko-slakteri i hela Sverige, i Varekil. Men jag skulle inte äta något därifrån heller för min djurrättsetik sträcker sig längre än så. Det är ingen uppoffring för mig att inte äta djur och djurprodukter eftersom jag mår mycket bättre (särskilt min diabetes), det finns massor av goda alternativ osv.

Det där är väl det tröttsammaste man kan säga till nån som är engagerad i djurens rätt? Måste det ena utesluta det andra? Och varför ska man kritiseras för att man är engagerad i en sak och inte i en annan av såna som ofta inte är engagerade öht? Varför är det accepterat att "bara" engagera sig för människans rätt och strunta i alla andra arter?

joneya - visa gärna källa till att djur föds upp enbart för sitt skinns (läder inte päls) skull tack. En sak är iaf säker och det är att kalvar tas från sina mödrar för att vi ska kunna få kons mjölk. Människan är:
1. Det enda djur som anser sig behöva dricka mjölk hela livet.
2. Det enda djur som anser att en annan arts mjölk är den vi behöver.

Beror på vilken grupp veganer man tillhör. Finns ju en J*vla massa olika grupper.

Vissa (dom vanliga eller vad man säger) Vill bara inte ha nåt som kommer från djur. Skinn,ägg,mjölk,kött allt sånt. Sen finns dte andra med.

vegatarianer-icke köttätande. Avstår från att äta döda djur helt enkelt. men äter mjölkproduketr vissa äter ägg vissa inte. Går i lädersaker m.m

Många förknippar vegetarianer och veganer med sk. "djuraktivister" Ofta är dte så att dom tänker mycket på djuren m.m men alltid inte.

Alla veganer tycker inte synd om djur i box. bara att dom inte vill äta eller klä sje i döda djur eller nåt som kommer från djur.

En undran, var kommer kromet ifrån? Tillsätts det vid garvningen eller? Vegetabiliskt garvat läder, är det samma sak där? :confused:

Kromet tillsätts vid garvningen ja, vegetabiliskt garvat läder ska inte innehålla krom. Jag tror inte det är tillåtet att använda krom vid garvning här i sverige...
En sadel som inte är vegetabiliskt garvad och som ska slängas, ska sorteras som riskavfall har jag fått lära mig... tänk de som använder dessa sadlar på sina hästar..utan vojlock :eek: :mad:
Se till att få vegetabiliskt garvat läder!

Liknande trådar

Körning Kan börja med att säga att jag vet att det inte är någon lek att dra timmer och att man måste vara försiktigt osv. Sen kan jag säga att...
2
Svar
25
· Visningar
9 715
Senast: Fia-Lina
·
Utrustning Jag är sugen på och köpa ett par stövlar. Vill ha lite smakråd samt höra om era erfarenheter kring Rectilinge Tampa och Roberto Parreca...
Svar
8
· Visningar
1 134

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar