Jag tycker att man kan kompromissa i extrema fall. Det finns t. ex inga mediciner som inte testats på djur. Jag äter fortfarande medicin, för det finns inget värdigt alternativ. Då har jag enligt min synvinkel inget val. Men jag skulle inte äta östrogenpreparatet Prem**in som "mjölkas" ur dräktiga fstbundna ston (urinen). Där finns det t. ex syntetiska alternativ (som dock testasts på djur, enligt lagen).
Det där med säkerheten har jag också tänkt på. Det är ju lite risky med nylongrimmor och kanske också träns. När dte gäller grimma kan man ju ha det på så lite som möjligt när man inte har uppsikt på hästen, dvs inte i hagen. Eller, om man av någon anledning vill ha grimma på, så kan man sätta en tunnare nyckelring (bara den runda metalldelen) på grimmans ring och sätta haken i den så går den av om hästen skulle få in foten under grimman eller något.
När det gäller miljön så skadar även läder miljön. Om alla köper ett par skor varje år som "innehåller" 0,2 kg läder så kommer dessa att bidra med 35 ton krom när de hamnar på tippen och i förbränningsugnen. Jag låter min bojkott gå före den miljöpåverkan som vissa syntetmaterial har. Många kanske inte vet att päls- och skinnindustrin har gemensamma branchorgan. När pälsen inte är på modet (av olika anledningar) så bär läderproduktionen upp verlksamheten så att den kan fortsätta. Det var någon annan som nämnde päls förut, så jag flikar in det här.