Vill ha tips om fina vegan-vänliga träns.

V

Vega

Jag har som vegan ett litet dilemma i hästvärlden, nämligen att det är svårt att få tag på snygga träns som inte är helt eller delvis av läder. Delar någon mitt problem? Har någon tips på något företag som saluför syntetträns och tyglar i Sverige? Finns syntetiskt bitless bridle att köpa här? Frågorna hopar sig. :d

Personligen tycker jag det är vår skyldighet att ta tillvara så mycket som möjligt av de djur som en del behagar äta upp och jag använder gärna läder. Däremot skulle jag aldrig bära päls.

Men om man är vegan så äter man ju inte ens upp djuren! Självklart ska de som gör det ta till vara allt...

En häst som går i en hage hela dagen har det knappast som en gris eller kyckling i storproduktion...

Men den er fortsatt holdt i fangenskap, underkastet et menneske. :-)

Man är fri att dra gränsen precis vart man vill. :idea: Min uppfattning är att hästar kan ha ett givande liv i fångenskap om man tar så stor hänsyn som möjligt till deras naturliga behov. Motsatsen - inburning 24 h per dygn (utan skada), minimal rastpaddock osv. - är då för mig inget alternativ. Då skulle jag hellre vara utan de älskade hästarna och allt det som hör till.

Jag respekterar köttätarnas åsikter och förhoppningsvis har de vett att respektera mina. Synd att så många provoceras av mig och mina likar. Det finns egentligen ingen anledning till det, men medierna har spelat en stor roll där. Kanske känner sig endel "sämre" ur en etisk synvinkel så att de blir upprörda av att se ordet vegan?? Generellt så gör vi ju absolut ingen skada för någon. Det finns upproriska veganer, visst, men det finns sådana köttätare också. Om man inte tycker att djuren som produceras i kött- och biproduktsindustrin (läder ger stora pengar inom näringen) får leva bra liv och dö på ett värdigt och smärt- och ångestfritt sätt så är det naturligt att välja mat som inte har lidit. Ett ställningstagande som det här sker oftast inte över en natt. Därför blir grunden väldigt stadig. Men jag är alltid öppen för en mogen diskussion.

Vadå, kan inte dressyrdommarna döma utifån hästen och ryttarens prestationer? Är de inte skickligare än att de kan bortse från utrustningen?

Men nu är det inte domarna som bestämmer vilken utrustning som skall användas utan Tävlingsreglementet.

Fast du är inte Vegan, du är vegitarian. Veganer skulle aldrig rida på en häst eller ha den i en box eller på något annat sätt begränsa den dess frihet.

Nä, det fattar jag väl, men ibland är TR fruktansvärt fånig.
De hästar som inte kan ha bomsadlar "med engelskt" utseende är ju inte heller välkomna till en dressyrtävling, så att ryttaren kan få ett omdömme om sin ridning. :(

Men herregud, måste ni göra detta till en diskussion om hurvida det är rätt eller fel att äta kött! Jag är emot köttindustrin och även om jag åt kött skulle jag aldrig få för mig att hoppa på nån för det i en sån här tråd!

Stå på dig tjejen! :bow:

Men tala för dig själv, hoppa inte på mig, jag respekterar folk. Jag hoppas du bara svarade fel person.

det finns massor av träns i olika syntetmaterial, men frågan är snarare vad du tycker är snyggt!
Ska det se ut mer som ett traditionellt läderträns är väl första alternativet som de du såg på länken du fick.
Annars finns bettlösa träns sydda i syntetiska vävda band :)
Jag har sett några och det ser inte pjåkigt ut alls, men frågan är ju som sagt vad du är ute efter.

Var in och tittade på sidan du länkat till .
Tänkte bara tillägga att jag precis har köpt ett jättefint nylonträns, visste verkligen att det var detta jag skulle ha så fort jag såg det ! :D

Distansträns i Nylon Libbys
Det gröna på bilden :D :love:

Ville bara säga det ! :D

/ Mee !

Liknande trådar

Körning Kan börja med att säga att jag vet att det inte är någon lek att dra timmer och att man måste vara försiktigt osv. Sen kan jag säga att...
2
Svar
25
· Visningar
9 715
Senast: Fia-Lina
·
Utrustning Jag är sugen på och köpa ett par stövlar. Vill ha lite smakråd samt höra om era erfarenheter kring Rectilinge Tampa och Roberto Parreca...
Svar
8
· Visningar
1 134

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar