Vill ha snabbare reaktion

B

beda

Någon som har bra tips på hur jag får min hund att reagera snabbare på lydnadskommandon?

Som det är nu (och alltid har varit) tar det 5-10 sekunder innan han tex sätter sig. När jag kommenderar "sitt" är det som om han måste tänka först "få-se-nu-sitt-hur-gjorde-man-nu-det" :angel: och sedan sätter han sig med en suck. Läggandet sker ännu lite långsammare för då ser han ut som "åh-så-jobbigt-måste-jag" och han avslutar alltid med en djup suck. :D
Inkallningen sker med god fokusering mot mig och i bästa fall joggar han fram med släpande rörelser - ibland går han sakta som om han vore på väg till världens ände. ;)

Han har väldigt lätt att "leka igång" - är det något jag kan använda i träningen? Kan det hjälpa om jag vågar "spela ut" lite mer och på det sättet få lydnaden att bli lite skojigare för honom?

Tacksam för tips. :bow:

Sv: Vill ha snabbare reaktion

Var lite :banana: när du tränar med honom , konstiga rörelser och lustig röst.. Det funkade på en av mina hundar, som blev mer uppmärksam och kvickare på att lyda ( hon visste ju aldrig vad "galna matte" skulle hitta på :smirk: )

Om han är seg på inkallning, så tvärvänd och spring/skutta bort från honom och kalla in med pipig röst. Ha gärna nått gott / roligt med dig. Brukar funka även på den sege :smirk:

Senast ändrad:

Tack :bow:
Egentligen VET jag att jag måste bli roligare, men har lite svårt att "släppa loss". :crazy: Men jag ska försöka...

Problemet blir ju då att du alltid måste göra oväntade saker, för kommer det inget så tröttnar hunden...

Har tränat min terrier på samma sätt och hon skiter i mig om jag inte hoppar och skuttar, visst, vi har tävlat agility så där funkar det ju, men i lydnad (som hon var duktig i) så funkar det inte. Hon har liksom ingen diciplin som min fågelhund har.
Hon gör saker utan att ifrågasätta med förväntan och belöningen kommer SEN.

Dvs, jag vänder inte in och ut på mig själv för att få dem att GÖRA kommandot, jag gör det när hon har gjort rätt.

Så ta inkallning till exempel. Kalla in hunden och va helt tyst tills hunden kommer (för han kommer ju, det är inte det som är problemet). Sen när han kommer och du ska berömma så kör inte det vanliga "duktig kille" och en levergodis, utan kör hela registret, med lek, bus och springa rundor... Efter ett tag förväntar han sig det i stället och han vet att får ut något riktigt kul av att göra det, målbildsträning kallas det för, du kan läsa mer om det in Inki Sjöstens böcker.

//E

På min hund, kunde jag succesivt miska ner på "fjanteriet" för att till slut vara normal med henne i lydnaden och jag hade en hund, som lydde direkt..hela tiden :smirk:

lady_vip skrev:
Problemet blir ju då att du alltid måste göra oväntade saker, för kommer det inget så tröttnar hunden...

Ja, risken är att det blir så.

Sedan kan jag bli lite "men herregud han kan alla moment skitbra egentligen, varför ids han inte göra dem snabbare" :mad:

Nu när jag känner att det går framåt i träningen, med störningar mm, och anmält oss till tävlingslydnad till våren, känns det som om det bara är lite snabbare reaktioner som fattas. Och så finslipa momenten, det jobbar vi på också.
Mest handlar det om att han ska vara peppad och tycka träningen är kul, och det gör han oftast, men ändå behövs det 10 sekunders väntetid innan det händer något...

Om vi nu någon gång tar oss till tävlingsbanan måste han kunna samarbeta utan betänketid. Och utan att jag skuttar och tjoar.

Så ta inkallning till exempel. Kalla in hunden och va helt tyst tills hunden kommer (för han kommer ju, det är inte det som är problemet). Sen när han kommer och du ska berömma så kör inte det vanliga "duktig kille" och en levergodis, utan kör hela registret, med lek, bus och springa rundor... Efter ett tag förväntar han sig det i stället och han vet att får ut något riktigt kul av att göra det, målbildsträning kallas det för, du kan läsa mer om det in Inki Sjöstens böcker.

Tack för tipset, det ska jag prova. :)

Gnist skrev:
På min hund, kunde jag succesivt miska ner på "fjanteriet" för att till slut vara normal med henne i lydnaden och jag hade en hund, som lydde direkt..hela tiden :smirk:

Ja, det är värt att prova att släppa loss lite mer och våga fjanta på. Jag blir som sagt ofta lite stel och feg när det är folk i närheten. :o
Så det är klart, hur kul är man då? :crazy:

Sedan har min hund en lite svår on/off-gräns, tycker jag. Tjoar jag litegrann ena stunden kan han flyga i taket riktigt och bli jättebusig, medan det nästa stund krävs att jag klär ut mig i clowndräkt och studsar omkring som en galning för att han ens ska reagera... Det gäller att hitta gränsen, det är det jag har svårt för. Och hitta ett läge som är "lagomt". :confused:

Man måste tordas göra bort sig :banana: jag gick omkring som John Cleese :eek: i början :smirk: :rofl: :rofl:
Det ska vara ROLIGT att träna lydnad :D

Du har rätt, jag ska göra mitt bästa på onsdag, då ska vi träna nästa gång. Skit i vad andra tycker, huvudsaken hunden tycker jag är kul! :D

När jag vill ha upp tempot på tex sättande/läggande så visar jag att jag har jättegott godis. Tar med klickern och så säger jag sitt. Om hunden inte sätter sig så tar jag mitt godis och vänder mig ifrån hunden. Kommer den efter så säger jag sitt igen. Om hunden inte sätter sig inom en sek så går jag vänder jag och går en kort bit därifrån samtidigt som jag prasslar lite med godispåsen.

I detta läge har de flesta hajat att man bara får en chans. Nästa gång hunden kommer sätter den sig oftast. Sedan kan man kräva mer och mer allteftersom.

Mina hundar får ingen belöning för ett långsamt utförande av något moment. Självklart måste de förstå och kunna momentet innan jag kräver snabbt utförande.

Som jag fattat saken, så kan hunden ifråga redan momenten, men är "seg" i sitt utförande... :smirk:

ja, men han måste lära sig att det ska gå fort för att det ska räknas som rätt. jag håller på med en liknande sak med min labbe, han lägger sig i ultrarapid och det drar ner en hel del på poängen.

beda: försök göra lydnadsträningen roligare. tjoa och tjimma och LEK med din hund! vågar du inte göra det när folk ser på får du väl gå ut på nätterna eller i skogen. lek gärna kamplekar och andra lite vildare lekar när ni ändå är nära varandra. detta för att ge motorn lite gas. sedan tycker jag GA's metod är superbra för att lära hunden att ett långsamt sättande (läggande/ställande etc) inte belönas. glöm inte variationen bara (kräver man bara mer och mer i en jämn fart blir det snart tråkigt) och att då och då bli lite extra glad åt en normal prestation.

Ja, det hoppas jag verkligen att den kan vad sitt är, annars är det svårt att kräva ett snabbare sitt. :smirk:

Men genom att inte belöna ett långsamt sitt så får den jobba snabbare för att få någon belöning. Långsamt sitt är inte ok = belönas inte. Snabbt sitt = belönas. Det tar inte lång tid förrän hunden fattar.

Samma sak med läggande. Genom att bara belöna de snabba läggandena så får Du snart en hund som kastar sig ned.

Men självklart som många ovan skriver. Allt handlar även om att få upp glädjen i hunden och i det man gör. Med glädje kommer även fart.

Man kan leka upp hunden och så i leken så lägger man in ett sitt eller ligg eller liknande. Belöna massor när hunden svarar upp snabbt.

Jag vet inte om det funkar för dig, men på min hund (spaniel) använde jag en leksak i stället. Fick igång hans intresse för leksaken/bollen och när han skulle sitta, från stående, förde jag snabbt upp prylen över hans huvud och bakåt så att han automatiskt satte sig för att följa prylen med blicken.
Vid läggandet satt han och jag dängde lite dramatiskt ner prylen i marken framför honom så han kastade sig ner på magen och tyckte det var skitkul!

Ja, han kunde kommandona innan men var väldigt långsam och förstod inte alls vitsen.

När han satt/lagt sig snabbt fick han leksaken som belöning. Trappade ner genom att länga avståndet och rörelserna med prylen för att tillslut bara låta honom veta att "gör jag det här rätt så kanske hon tossar iväg bollen åt mig sen...!"
Att använda godis fungerade inte alls i den här situtionen eftersom det är ett mer lugnande stimuli, lek är mer uppjagande och gjorde honom kvickare.

Det funkade för oss.

vi kör på köttbullar eller korv för ökat intresse och hastighet :). Vi har ju också en terrierras så antingen gör han det raskt eller inte alls...

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 729
Senast: Grazing
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 581
Senast: Liran
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 022
Senast: Pilot
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 450

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat