Vill ha lite tips....

alice

Trådstartare
Jag har ganska nyligen köpt mig en hoppehäst och kommit igång med hoppträningen. Eftersom jag inte haft henne så länge ännu känner vi inte varann ordentligt, men det blir bättre och bättre. Har ridit väldigt mycket dressyr med henne i början och kommer att fortsätta göra det, då det ju är grunden till all ridning. Nu har jag dock upptäckt en liten "detalj" som jag skulle vilja komma runt:
När vi har hoppat ett hinder och jag ska, antingen sakta av eller göra en ny anridning och korta upp henne blir hon urstark, tar bettet, gapar och blir sju mil lång. Jag har försökt att verkligen rida ihop henne och ta korta mjuka förhållningar = funkar inte! Jag har gjort det man absolut inte får göra eg; slitit tag i henne och sagt till på skarpen = funkar! Efter en sån behandling fungerar det skapligt att rida ihop henne och sakta av eller göra ny anridning. Men det är inte hållbart i längden eftersom nästa gång vi hoppar är det samma visa igen. Jag måste hitta något mer hållbart sätt att få det att fungera. Sen känns det inte speciellt kul att slita och dra i hästen. :( Det spelar inte någon roll hur stora hindren är heller. Nu har vi iof inte hoppat högre än 70-80 cm men även om hindret är 30 cm blir resultatet det samma. Hon gapar och försöker dra tyglarna ur handen på mig...

Har märkt i dressyren att så fort det blir jobbigt för henne gapar hon och försöker dra tyglarna ur händerna på mig. Då fungerar det skapligt att bara vara lätt i handen och "knacka till" henne med skänkeln, men det är inte en bra lösning i hoppningen då hon är så taggad ändå.

Troligtvis kommer detta att bli bättre per automatik när hon blir starkare, är ganska omusklad idag, eller så blir det värre. Men fram tills dess...tips på övningar!
Tanken har slagit mig att prova hackamore/bettlöst då hon inte verkar gilla bett öht (tänderna ska kollas vilken dag som helst). Det spelar inte någon roll vad jag har för bett (rakt, två- eller tredelat)....samma resultat hela tiden = hon försöker dra tyglarna ur handen på mig. I dressyren har förra ägaren sagt att hon gör så när det blir jobbigt, men i hoppningen har hon inte sagt något sådant...

//Alice - som vill ha kontroll över sin häst hela tiden

Sv: Vill ha lite tips....

Hoppa studs med henne, då brukar dom lära sig att man inte kan kuta i hundranitti hela tiden. Gör det också till en vardagsgrej, hoppa ett skutt varje dag - om du har möjlighet att göra det. Det behöver absolut inte vara ett bra språng på något vis, lägg bort alla krav du har, och gör det till något vardagligt, så att det inte är så fruktansvärt spännande varje gång det kommer hinder i vägen. Räkna med att det kan ta två veckor tills hon börjar tänka "jaha, då var vi här i gen då". Då kan du börja kräva saker av henne.

Tack för tipset! Men det är en sak jag inte förstår.....hur ska det hjälpa mig EFTER hindret, att ta bort spänningen innan??? :confused: Att hon är ivrig innan hindret är ju ett mycket mindre och "lättare" problem att få till....men hur ska studsen hjälpa mig att få tillbaka henne EFTER hindret??? :confused: Där finns problemet oavsett om det står ett hinder efter eller om jag ska sakta av.

//Alice - trögfattad :o

Jag skulle göra halt på rakt spår efter hindren, försöka att sakta av med mjuka hjälper, sedan fatta ny galopp, är man konsekvent och tydlig brukar detta ge resultat ganska fort. Tänk på att bara hålla emot när hon drar och inte dra tillbaka, men du kanske får hålla i ganska mycket ibörjan, vid behov använd väggen. En annan bra sak är att göra en volt efter hindret, att vända inverkar bromsande på hästen, stanna sedan på volten tills du har fått kontroll.
Sedan kan man variera mellan halt och volt och när det fungerar provar man att bara rida rakt fram, men så fort hon drar iväg, volt.
Man kan även sätta upp två små hinder (eller bommar på marken i början) med relaterat avstånd (4-5 språng) och lägga en volt imellan dessa, då tränar man både på efter hindret och vid anridning.

Det är bra att du ska kolla tänderna, men har hon inga problem där så är det nog bara att träna,träna, träna osv :d

Hästar som vill bli låååånga tenderar att vilja bli ännu längre på hackamor, dessutom så blir det svårare att styra. jag skulle ha vanligt bett vid hoppning men kanske rida på hacka vid annan ridning ibland så att hon får vila munnen.

Ta även hjälp av en duktig hopptränare som kan se både dig och hästen och ge tips till er som ekipage.

Lycka till!! :banana:

Senast ändrad:

skulle åxå rekomendera att lägga volter efter hindrena. rid an med en bra takt i galoppen och om hästen tappar den takten efter och går iväg, lägg en volt och försök hitta takten igen och bromsa inte med handen utan rid tillbaka för sätet, använd handen för ledande och ställande tygeltag.

Läste i en artikel att Jens Fredricsson föreslog att man ska hoppa på en volt om man har en häst som gärna springer i väg efter hindret. Han talade om 10 m volt men det får man väl anpassa lite efter vilken utbildningsståndpunkt hästen har. Jag tycker iaf att det låter som en god idé.

*svarar alla*

Tack för jättebra tips! :bow: Provade att hoppa på volt (20 m) i söndags och det gick bättre än att hoppa ett hinder på långsidan och sen korta av och galoppera kortsidan (hade väl 20-25 m mellan kortsida och hinder) för att sedan sakta av. Men det tog mig drygt halva volten för att hitta takten igen. Det är väl bara att öva, öva och öva. ;)
Har idag en bra hopptränare, men problemet är att vi rider i grupp (5-6 st) och då är det ibland svårt att lägga in egna övningar. Därför är det lättare att göra det när jag tränar själv. Ska prova det där med volter i första hand. Tror nämligen att, så här i början, att halten bara kommer att leda till en dragkamp som varken gör mig eller hästen lycklig. Men jag ska den övningen bakhuvudet och ta det när det känns "moget". :bow:

"Hästar som vill bli låååånga tenderar att vilja bli ännu längre på hackamor, dessutom så blir det svårare att styra. jag skulle ha vanligt bett vid hoppning men kanske rida på hacka vid annan ridning ibland så att hon får vila munnen."
Idag rider jag all ridning på antingen tvådelat eller tredelat och det vill jag fortsätta med. Vill helst slippa krångla med bett och dyligt öht. En sak väckte dock mina funderingar när jag hopptränade med en annan tjej i söndags....hon red på en rak pelhamstång i gummi (typ apple mouth då det var vitt) med delta. Enligt henne så var det det ända bett hästen accepterade. Med vanligt bett höll hon bara på och var sur, knep med öronen och gapade....Det är ju lite så min tant håller på också....*funderar* Ett stångbett med kindkedja verkar ju på ett helt annat sätt en ett traditionellt bett....
Nu säger jag inte att jag ska börja mixtra och ha mig....men det väckte en fundering hos mig eftersom jag mycket tydligt märker att "tant" inte gillar de bett jag hittills erbjudit henne. Men som sagt...först ska det kollas tänder! :D

//Alice

Har ni kollat igenom henne?
Mun,rygg,nacke osv..
Min häst är en het madam som brukar gapa o streta imot rejält när matte vill vara med o bestämma. :devil:
Tog ut hästtandläkare (<--känd sådan), han berömmde bara att hon var så pass fin i munnen. Hästmassör, som hittade spänningar i nacke/rygg (pga.att när hon blir het, o blir hög i nacken), och efter några massage behandlingar så är hon lite behagligare o rida =)
hon är kollad av vet. också o det är inga andra fel nånstans.
Vissa hästar kan ju bli "gapiga" när de blir pigga.

lycka till :)

Prova dig fram med bett. Bara för att ett bett uppfattas som skarpare behöver inte det betyda att hästen inte kommer att trivas på det.

...åsså är det alltid handen som avgör hur skarpt bettet är!!!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 694
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 236
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar