vill ha lite synpunkter och funderingar

kingkong

Trådstartare
..Kring detta eller om någon varit med om någott liknande.
När jag rider mitt vbl, som är 6 år, går hon jättefint i form i höger varv, (itrav endast)inga som helst problem, men så fort hon märker att vi är på väg in i vänster varv så kör hon upp huvudet, kortar steget och går inte undan för skänkeln utan drar sig mer mot mitten, kastar bland också runt med huvudet. Till saken hör att jag faller en aning framåt så fort detta händer för jag blir liksom i obalansdå, men om jag koncentrerar mig och sitter tillbaka och rider i så kommer hon i form tillslut där okså. detta sker på volt/böjt spår. rider jag ute eller på rakt spår är hon som vanligt.
Själv undrar jag om hon möjligtvis har ont eller gör så för att jag tappar balansen, eller helt enkelt är svag i vänster sida. Vi har inte håll på så länge ca fyra veckor att träna .första två veckorna gick hon bra i båda varven. kan det ha med tänderna att göra?
Hon har haft vargtand på vä. sida som vet raspade ner i våras. kan det vara den som spökar. rider på tre-delat eller bettlöst. försöket variera.
Vore kul-bra om ni har några funderingar kring detta. hon verkar inte ha ont i ryggen när man klämmer o grejar med henne. haltar inte heller vad vi kan se. rider för tänare va.vecka.

Sv: vill ha lite synpunkter och funderingar

Vad skumt att hon går sämre i vänster varv, travare är ju oftast starkare i vänster än i höger sida, hon kanske helt enkelt stressar upp lite mer i vänster varv(om hon är startad) eftersom dom alltid kör lopp i det varvet.
Mitt varmblod blir ungefär så som du beskriver din när vi går i vänster varv. Hade lite krångel i början men nu har vi hittat formen. Jag har jobbat mycket med att hitta hennes form och inte tvingat henne att gå i "min" form så som man lärt sig på ridskola. Jag anser inte att alla travare kan ridas som tex ett halvblod. Dom är ju faktiskt inte byggda på samma sätt.
I min träning har jag tagit till mig mycket av NH och westernridning, har dock aldrig ridit western tidigare men man kan ju läsa sig till mycket. :)
När jag ska arbeta min tjej på volt så börjar jag alltid med ett långt skrittpass så hon blivit rejält varm (utan att svettas) rider i skogen och klättrar mycket, allt mellan 20-40 min. När jag sen ska jobba in henne på volten börjar jag med att se till så att hon(i skritt)lyssnar till skänkel och vikthjälper, rider nästan uteslutande på det viset. Jag rider serpentiner, gör öppna och sluta m.m. När jag märker att hon är på min sida övergår vi till trav. Lägger över lite vikt på vänster sida så hon ställer sig inåt sen kör vi på. Enbart styrd med vikt och skänklar. Samma sak i höger varv där hon dock kan krångla; Dra upp huvet och försöka rusa, där kommer mitt undantag då jag tar ett snabbt(ej hårt) tag i tygeln och leder ner henne på rätt spår igen. Kan ta en stund ibland men det brukar fungera.
Slutledningsvis är mitt tips till dig, våga lyssna till din häst. Leta fram sätt i ridningen som funkar både för din häst och för dig, arbeta fram det tillsammans. För precis som du är din häst en egen individ med eget tycke och smak, så samarbeta och släpp efter på handen, för kortare tyglar kan av en travare ses som "Nu ska vi springa"
Hoppas mina erfarenheter kan komma till nytta, lycka till :bow:

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att det finns hundratals trådar i ämnet häst som gapar men jag har läst igenom dem alla utan att hitta någon som stämmer överens...
Svar
19
· Visningar
2 470
Senast: Jolo
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 986
Senast: sandrafors
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 036
Senast: Vogue
·
Hästvård Min ostartade unga travare har en del symptom som ingen lyckas ställa diagnos på. Han promenadrids som skogsmullehäst. Är nyligen...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka