Ostartad fd. travare har ont. Rygg/knä problem? Svår diagnos!

Sv: Ostartad fd. travare har ont. Rygg/knä problem? Svår diagnos!

Vem har skällt? Jag är bara kallt konstaterat att just de du beskriver känner jag inte igen.

Varva tömkörning och ridning. Rid mycket slalom på långa tyglar. Lägg ut bommar, lägg ut som cavaletti men rid slalom mellan och runt. Om du förstår vad jag menar? Koner, rid i skogen och runda och vänd runt träd. Det kan du också varva med tömkörning. Gör saker hela tiden, vänd, böj och greja. Låt honom hitta sin kropp :) Även om han har ont kan det vara nyttigt att böja och få lite cirkulation i musklerna, jämför med dig själv som är stel och stretchar ömma muskler. Men var försiktig såklart och överansträng inte.

Om nu hästen är utredd och förklarat fysisk frisk så börja från början .. Hur gör du/man när en rå unghäst skall tränas och skolas till ridning? (en som inte gått trav)

Följ samma utbildningstrappa ... Inte konstigare än så...

Det du måste lägga fokus på hos en lite äldre individ som i detta fallet som dessutom är tränad för en annan uppgift är att få honom mjuk i sidorna. Han måste lära sig att böja sig höja ryggen och sätta in bakbenen under sig.

Tömkörning med mycket övningar där han måste böja kroppen är ett bra steg att börja med. Många månader av skrittarbete både vid hand och uppsuttet tills han hittar rätt form.

Han är egentligen bara inriden och riden rakt fram i skogen några gånger och vi har inte börjat utbilda honom än då jag är orolig att han har ont.

Nu märker jag ord lite.... ;)

Han är insutten och riden rakt fram...

Inriden är de när de kan grunderna.... dvs böja åt båda hållen. Flytta för vikthjälper och skänkel... och kan hålla en god grundform....

När det steget är befäst... då börjar man skolningen.

Märker dina ord.;)

inriden går att rida i alla gångarter rakt fram samt större volt. Grundriden- då kan den kanske flytta sig samt spåra på volt.
Formen är inte inräknad i inriden.

TS. när hästen nickar är den halt- basta!

Den ska inte ridas en diverse "mjukgörande övningar". Det gör bara de som inte har ngt hopp kvar eller som vägrar åka till Vet.

Tror definitionen av insutten, inriden, grundriden skiljer sig en del åt...

Tack för alla svar.
Hästen är utredd på klinik, samt även hos kiropraktor och flera olika equiterapeuter. Ingen hittar något annat än just den här låsningen i korset som kommer till och från.

Då är frågan vad som orsakar detta!

Hur sitter sadeln? Är den inpassad efter hästen helt?

Definitioner skiljer sig alltid åt!;)

Och jo, hästar liksom människor rehabliteras bäst med rörelse. Du kan behandla hur mycket du vill, men rehabiliterar du inte och stärker upp upp hästen hjälper det lik förbannat inte hur mycket behandlingar hästen fått. Det går hand i hand.
Men självklart ska eventuella inflammationer och dylikt behandlas först.

Och jo, hästar liksom människor rehabliteras bäst med rörelse. Du kan behandla hur mycket du vill, men rehabiliterar du inte och stärker upp upp hästen hjälper det lik förbannat inte hur mycket behandlingar hästen fått. Det går hand i hand.

Det var delvis inte riktat åt mig va? Eller har jag missat något?

Om han sparkar när man spänner sadelgjorden så försöker han tala om något!!
Nickar han på böjt spår är han halt.

Börja med att utred hos annan vet och sen se till att slänga bort sadeln.
Se till att få en sadel anpassad till honom hos ett proffs.

Beroende vad vet säger måste du se till att börja om från början och muskla från backen, undvik böjda spår.

Se honom som en unghäst, vad allt det innebär och se till att det går långsamt så han hinner muskla sig.

Visst är det sunt med rörelse men här är det en häst som faktist är halt och då SKA MAN INTE RIDA!

Sorry om jag skriker men blir uppriktigt upprörd när det man inte hittar en orsak till hälta och fortsätter rida.

TS- det går faktist bra att promenera med sin häst, bra för ledarskapet och stärker sitt band till hästen men innan du har hittar orsak till symtom ska man absolut inte rida eller utsätta sin häst för något arbete öht när man inte vet vad som förvärrar skadan.

Om nu hästen är utredd och förklarat fysisk frisk så börja från början .. Hur gör du/man när en rå unghäst skall tränas och skolas till ridning? (en som inte gått trav)

Hur kan hästen förklaras frisk om den nickar på böjt spår och får återkommande låsningar?

Sen att rekomendera att hästen skall böjas kan faktist se till att den icke hittade skadan förvärras, är det något du vill ?

Hur kan hästen förklaras frisk om den nickar på böjt spår och får återkommande låsningar?

Sen att rekomendera att hästen skall böjas kan faktist se till att den icke hittade skadan förvärras, är det något du vill ?

Om du backar tillbaka lite till i tråden så ser du vad jag rekommenderat... Dvs
utred hästen på klinik....

Allt efter det är sidospår på hur man omskolar en travare....

Okey, bra att du klargjorde detta.
Hoppas TS förstod att du inte rekomenderade att fortsätta arbeta hästen.

Ser dock nu att du faktist vände dig till TS och rekomenderade fortsatt arbeta och en frisk häst?????????

Senast ändrad:

Det var därför jag skrev, "om nu hästen är utredd och förklarad fyskiskt frisk".

I övrigt har vi varit väldigt överens i våra råd till TS....

Se över utrustningen, se hästen som en unghäst.....

Förutom då att jag rekommenderar att hon skall lära hästen att böja sig i sidorna.... Något som ytterst få travare gör automatisk om de är tränade för trav...

Vad sen TS väljer att göra är trots allt hennes ansvar... Jag har dock inte rekommenderat henne att böja eller träna en häst med fysiska problem.

1- hästen utredd men nickar på böjt spår

2- återkommande låsningar

Slutsats- hästen är halt och den tidigare vet har inte hittat orsak till symtom.

Du har visst rekomenderat TS till fortsatt arbeta eftersom hästen skall vara utredd och förklarad frisk....

Så här skrev du till TS

Följ samma utbildningstrappa ... Inte konstigare än så...

Det du måste lägga fokus på hos en lite äldre individ som i detta fallet som dessutom är tränad för en annan uppgift är att få honom mjuk i sidorna. Han måste lära sig att böja sig höja ryggen och sätta in bakbenen under sig.

Tömkörning med mycket övningar där han måste böja kroppen är ett bra steg att börja med. Många månader av skrittarbete både vid hand och uppsuttet tills han hittar rätt form.
Idag 11:50

Sen lägger jag ner diskussionen med dig. Ville bara klargöra en sista gång.

Nej.... Jag har rekommenderat TS att utreda hästen på klinik. En fullständig genom gång.

Dessutom att hon skall se över utrustnignen... samma rekommendation som du gav...

Sen halkade vi in på travhästar i allmänhet, varför de ofta upplevs som stela.. och hur man tränar dem... och vad man skall tänka på när de skall skolas om .... Dvs se hästen som en unghäst och börja från början....

Om han sparkar när man spänner sadelgjorden så försöker han tala om något!!
Nickar han på böjt spår är han halt.

Börja med att utred hos annan vet och sen se till att slänga bort sadeln.
Se till att få en sadel anpassad till honom hos ett proffs.

Beroende vad vet säger måste du se till att börja om från början och muskla från backen, undvik böjda spår.

Se honom som en unghäst, vad allt det innebär och se till att det går långsamt så han hinner muskla sig.

Jag har redan sakt det till TS.
Misstänke sadeln klämma in i bogblad så att man uppfätta hästen som hält.
Det bli biligar att känna över hästen för omhet och stel musklar innan man släppa den intill kliniken igen där dom troligen hade inte tänken att titta ovanför vatten linja.

Det är bra att flera säger samma sak till TS!

Men....djurskyddslagen säger faktist att man SKA gå till veterinär om den är halt.

De som arbetar med muskelatur, kiropraktik ska vara så proffsiga att de avsäger sig behandling om hästen är halt.

Visst kan sadeln ställa till massor av skada men då borde den också i detta fall se till att hästen fungerar sämre i båda varv.
Så är fallet INTE.

Hästen nickar bara i ett varv=halt.

Jag hade definitivt gjort ett nytt försök till utredning på annan klinik. Nickar den så är den halt och hans beteende tyder ju också på att han klart är besvärad.
Sedan är många westernsadlar på tok för långa, vissa trycker på länden (hästens svagaste punkt), andra låser bogbladet och vissa gör båda delar.

Jag hade definitivt haft med mig sadeln till kliniken samt provat rida i engelsk sadel hemma för att se om han fortfarande nickar.

Liknande trådar

Hästvård Var iväg till HBG Djursjukhus Kiropraktor i veckan för min häst vill inte ha mig på sin höger sida i galoppen,resulterade i att hon...
Svar
15
· Visningar
2 550
Senast: Tillis
·
Hästvård Ja, rubriken säger det mesta ;) Jag är djupt oroad över min ena pålle som inte känns hundra fräsch :( Bakgrund: Hästen är ett...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 089
Senast: Jate Volim
·
C
Träning Jag har ett 8-årigt sto som det inte riktigt funkar 100 med bettet. Hon gapar ganska ofta. Går inte riktigt stabilt på tygel eller...
Svar
10
· Visningar
1 508
Senast: CindyLou
·
Hästvård Vår ponny har haft svårt att hålla galoppen i höger varv på volt, byter och det blir korsgalopp.Han liksom tappar höger bak sätter det...
Svar
3
· Visningar
964
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka