vill ha lite svar ....

zazza girl

Trådstartare
skulle vilja ha lite svar på några frågor , tänkte ni här inne kunde hjälpa mig ....

frågan är om Triangelmärkning..

först frågan :hur gå det till????
2: ska försäkringsbolaget godkänna brännmärket innan ägaren få ut ersättning för hästen ..???
3: ska det stå i passet att hästen är t-märkt..???
4: hur funka det med försökring på en t-märkt häst , tex: hälta , gäller inte försökringen i så fall på alla benen eller bara de benet som ha blivit utbömt ..??

tacksam för svar , ha grubblat över detta i många månader nu , känns som något är fel angående min häst och hennes t-märkning....

Sv: vill ha lite svar ....

När jag har triangelmärkt 2 av mina har jag gjort följande:

1. Veterinären rekommenderar triangelmärkning.
2.Kontaktar försäkrningsbolaget som skickar papper för vet att fylla i.
3. Jag bokar tid med vet för märkning.
4.Åker själv och hämtar flytande kväve på ett speciellt ställe här i närheten. Veterinären har med sig järnet att bränna med.
5. Veterinären kommer och fyller i papper, ger lugnande vid behov samt märker med fylande kväve på hästens ena lår.
6.Skickar in vet.papper till försäkringsbolaget opch får ut livvärdet - 10.000kr.

Mina hästar har aldrig reagerat på märkningen och den dyns mycket dåligt (skimmlar). det står inte i passet att de är märkta men försäkringen täcker ej längre den skadan de märktes för.

Pengamässigt så fick jag ut allt mina hästar var livförsäkrade för minus 10.000kr som ligger kvar i livförsäkring. Mina är fortfarande förskäkrade i A1:or men det täcker som sagt ite det specifika skadan-dock allt annat.

tack så mycketför svaret ....

ha en till fråga om de , vet att dom inte få tävla alls , men kan en klubb kolla upp om en häst är t-märkt?? eller få inte försökringsbolagen lämna ut dessa uppgifter ...??

ingen som vet om man kan kolla upp fall en häst är t-märkt , tex fall en klubb kan göra det , eller få inte försäkringsbolagen lämna ut såna uppgifter ....

är bara nyfiken hur det funkar...

tack så mycketför svaret ....

ha en till fråga om de , vet att dom inte få tävla alls , men kan en klubb kolla upp om en häst är t-märkt?? eller få inte försökringsbolagen lämna ut dessa uppgifter ...??

Men är den triangelmärkt syns väl triangeln oftast eller? Har du ett triangelmärkt sto som återhämtat sig?
/U

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 952
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 753
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar