Vill ha kommentarer på lydnaden!!!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare DreamGodi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 2 773
Sv: Vill ha kommentarer på lydnaden!!!

Bara att anmäla!! (Om alla moment ser så där fina ut!) Det finns alltid saker att peta på, men låt inte det bli ett hinder. Ska ni fortsätta upp i klasserna (vilket jag verkligen hoppas att ni gör) så kommer ni har tid att peta på saker och ting ;) I ettan är det mycket glädje och fart som premieras! Vi har fått 10 på helheten till och med i tvåan och vi hade absolut inte alla moment som en elithund, men med fart och glädje!

Vad duktiga ni är. Det räcker till ett första pris helt klart. Det enda man kan finslipa på är några sneda sittande och att hon ibland är lite långt frma. Men det är ju bara små detaljer som man kan finslipa på till högre klasser. Ut och tävla med er =). Önskar er all lycka till

okej, jag ska nog anmäla mig nu till våren nån gång;)

Lätt ett första pris.. Anmäl nu i vinter för guds skull! :)

Lite små pill.. Ser ut som att h*n tränger lite i fotet vilket resulterar i att h*n hoppar till nu o då under linförigheten. Nått snett sättande.. O sen skulle du kunna göra läggandet snabbare.

Men super fin hund.. Älskar bordern! Lycka till på tävlingsbanorna,

Psst.. Ska själv ut på elit lydnads planen för första gången ev nu i vinter. Gaah! :eek: :D

Absolut ett första pris ser trevligt ut så jag vågar peta i detaljer nu va!

Linförigheten du tappar höger halterna samt helt om för att du inte förbereder hunden innan du vänder. Du måste ge hunden en chans att se vart du tar vägen och inte typ vända med blixtens hastighet utan att ge hunden en chans därför får han jobba ikapp och du tappar positonen. Det är inte en hastighets tävling, prova gå på tre helt om typ 1 vänster fot framför höger 2. trampa om (runt) 3 sista steget innan du är runt. Svårt att förklara men något som förvarnar om vart du är på väg!

Läggandet träna han på att lägga sig från ställande tveksamheten verkar komma från att du har lärt in ligg via sitt? Gör lite valpläggande direkt från stå och belöna SNABBHET och att han dimper ner och inte "nästan sitter först" förstår du vad jag menar?

Inkallning skulle du kunnat nolla för en grinig domare då han går med dig ett par steg efter du lämnat honom så du får säga åt honom att stanna en gång till. Var noga och tydlig med vad du vill och ha tydliga kommandon som skiljer sig åt så han vet vad han ska göra.

Ställande under gång ser fint ut.

Sedan räcker det låååångt till ett första pris men ju högre upp i klasserna man kommer desto petigare blir det så det är bra att börja i rätt ända och inte lära in fel.

Okej, jättetack för det du säger:laugh: Jag måste ta det lite lugnare. Ang inkallningen så är det inte hunden som felar och följer med när jag går utan, där har jag kommenderat fot. Jag visste inte om mamma hade börjat filma:angel:

Vänta tills i vår när planerna börjat torka upp. Inte kul att ev få dåliga resultat pga att plan är snöig eller blöt. Inte rättvist mot hunden.

Annars ser det riktigt bra ut.

Tycker du har fått bra kommentarer, så jag tänkte bara säga att det verkar vara en väldigt trevlig och ambitiös hund! :)

kl

du har redan fått bra svar, jag kan tillägga en sak som jag tänkte på.
Ibland ser de ut som att du inte går rakt utan snett ut ifrån hunden, samt att höger/vänstersvängarna inte alltid ser ut att vara 90grader utan nåt emellan 70-100?
Men de kanske bara ser ut så!
Men ut och tävla med dej, de såg jättebra ut :)

Jag svarar bara utifrån det jag såg på filmerna, jag har ju ingen anning om hur ni tränar..

Tänk på alla dina halter, under träning så hjälper du henne så sättandet blir snabbt och är även med för att på en gång kunna hjälpa henne om hon hammnar i fel position.

Träna på att gå utan hund. Ibland ser det ut som att någon vändning inte blir helt rak så att ni blir att gå lite snett. Detta är sånt som kommer med tiden!

Innan tävling se till att träna med andra hundar och lite mer i omgivningen, hunden ser ung och nyfiken ut och får det ju då lättare om ni tränat där det händer lite mer :)

Försöka att få hjälp med komendering och liknande så hunden är van med detta, gärna olika personer.

Läggandet tränar jag aldrig utan hjälp och jag har oftast 9-10 på läggandet. Läggandet är ett moment som man lätt kan tjata ut genom att träna för mycket...

Jag tycker det såg trevligt ut.
Det är bara att börja, ni kommer klara er gallant. Sedan lider vi alla av bakslag ibland ;) Tänk på att det är tandvisning i Ettan så hon är van att olika personer gör det!
Kan bara säga lycka till !! (och bra jobbat)

Igår debuterade vi i lk 1. Vi skrapade ihop 130 p. Är ganska nöjd över det ändå:)

Började med att 0:a platsen. Hon halvsatt när jag vände mig om. Satt kanske i 30 s. Sen kröp hon på och lade sig framför tävlingsledarens fötter:banana:. Låg där hela tiden ut.

Sen 10 på tandvisningen.

6,5 på linförigheten. Blev orolig när hon såg min mamma i publiken. Även lite skällig.

5 på läggandet. Hon lade sig perfekt. Halvsatt dessvärre när jag vände mig om:devil:

10 på inkallningen. Helt perfekt!

9 på ställandet. Tydligen dk, dom jag aldrig lagt märke till att jag gör.

0 på apporten. Greppade den, men spottade ut den ganska snabbt. Hon gör bara så med "nya" apporter. Vet inte hur ska ska lösa det.

9 på hoppet. Dubbelkommando.

9 på helheten.

Det var min och Chilis första tävling:d

Hehe! Jag är ju inte nöjd med platsliggningen men jag hoppas att vi fixar den nästa gång. Problemet är att hon blir lite osäker när jag lämnar henne och det ligger "okända" hundar bredvid.

Ut och träna så mycket som möjligt med andra hundar på platsliggning så hon blir van att ha andra liggandes omkring sig. Även med störningar i allmänhet, är mycket som rör sig på en tävling.
Vad gällande apportering kan du väl försöka låna apporter av vänner och kanske på din hundklubb så att hon får vänja sig att ta olika, du kan även träna med andra föremål så att hon lär sig att ta vad du har att erbjuda:D
Jag vet inte om det är inbillning men jag tycker det ser ut som att du är ganska spänd på filmerna? Eller är det synvilla?
Älskar att se en hund arbeta och som man verkligen kan SE att den har roligt! Lycka till i fortsättningen!

Vad kul att du tycker det:).
Jag har aldrig tävlat lydnad förut, så jag tycker det måste finnas nåt att klaga eller kommentera:angel:
Typ hur jag går, vad jag ska finslipa och korrigera.

Såg fint ut. På linföringen ser det ut som hon småhoppar lite emellanåt, som om hon letar efter godiset i din hand? Träna bort det skulle nog vara bra, hon verkar ha mycket motor och ni har bra kontakt så det är nog inga problem.

GRATTIS!!

En BC är lätt och kan imponera mycket, bra på tävling:bow: Men var noga, dom fuskar lätt om det går, så det krävs att man är mycket tydlig med exakt vad man vill, dom räknar lätt ut om du nöjer dej med mindre:angel:

Man ser det där på filmerna, den tänker mycket och är väldigt alert, det är där man får se upp, att dom till exempel börjar ta egna initiativ ligger nära till hands, som att halvsitta, det är typiskt.

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 377
Senast: shia
·
Övr. Hund Hej! Jag skulle behöva hjälp angående hur vi tränar ingångsposition. Vi kommer inte tävla i lydnad men det ska ändå se fint ut :)...
Svar
16
· Visningar
1 309
Senast: rahl
·
Gnägg Hej! Här kommer en till video från mig:) Jag har varit i Sierra Leone i fyra månader (kom hem igår) och det här var sista passet...
Svar
1
· Visningar
1 150
Senast: Leoni
·
Övr. Hund Hej! Jag tänkte om ni kan hjälpa oss lite utifrån våra filmer med apport. Mila har för ca 3 veckor inget intresse för leksaker och gripa...
Svar
8
· Visningar
1 057
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka