Vill ha bilder på hästar som filtklippta! (Inspiration)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vill ha bilder på hästar som filtklippta! (Inspiration)

KL

såhär klippte vi min d-ponny förra året.
hela halsen och en liten bit bakom sadelgjorden, kommer aldrig klippa ända till ljumsken, vad ska då värma alla känsliga organ i magen :confused:

min ponny var förra vintern i mer än full tävlingskondition, han var i kondition att gå distans fem mil. med sin tjocka päls blir han lätt väldigt svettig men det räcker att bara klippa halsen ändå.
det jag tycker är intressant är alla som helklipper sina hästar. förstår inte vitsen.

sendBinary.asp

(filt-täckes klippning är otroligt fult också :rofl:)

anledningen till att jag helklippt min häst de gånger då jag gjort det är för att hon blir svettig när jag skrittar henne i -grader. vid trav och galoppjobb blir hon väldigt svettig över HELA kroppen och det tar inte direkt den lilla tiden att torka :crazy:

har hellre en häst som är ute med täcke, än måste stå inne efter varje ridpass

men då har ju jag en tjockpälsad fjording och bodde i norrland tidigare :D

nu när vi flyttat söderut hoppas jag att jag slipper helklippa henne i vinter, och hittills funkar det finfint med halvklippning

Tack för utförligt svar, men du behöver inte vara dryg! :mad:
Jag är inte dum i huvudet.

Nä jag jämnför inte med travare. Jag tänker häst allmänt.
Förstår fortfarande inte det "farliga" i det.
Vad värre är är väll alla stackars hästar man klipper av pälsen på och låter gå utan täcken :eek: Stackars dem.

alltså, det är ingen som sagt att det är farligt i ordets exakta bemärkelse, läs igen. Varför ska folk översätta till något som aldrig sagts och börja spinna iväg helt uppåt väggarna?

Det som sägs är att man ska inse att hästen är ett djur som redan har sin egen vädertermometer, temperatur reglerare, helt naturligt.

när man klipper förstör man denna, och väljer att istället i mänskliga termer försöka översätta hur hästen hanterar temperaturer och hur den är för varm/för kall, till mänskliga termer, vilket inte är jämförbart, för vi är totalt olika djur.

poängen med det hela är att man skall tänka till väldigt noga och vara insatt i vad en klippning innebär, innan man klipper sin häst. Numera är det standard att var och varannan hästägare klipper sin häst, vare sig det behövs eller ej- inte sällan för rent estetiska skäl, eller pga trendskäl, eller bara av ren okunskap - alla andra klipper.

som resultat av klippningen måste man lägga på hästen täcken för att kompensera hästens naturliga reglage som man nu tagit bort från den. det innebär att många hästar täckas i lager med täcken, eller har täcken dygnet runt utan att den egentligen behöver det ö.h.t, och skulle mått bättre av att ha behållt sin egen temperatur reglerings förmåga.

argumentet är därmed att har man en unghäst som inte jobbas särskilt hårt, så väntar man gärna om man är klok, med att klippa tills den verkligen jobbas hårt OM det är en häst som svettas väldigt mycket och därmed en klippning kan vara motiverad.

finns ingen sån verklig motivation så spar man klippning tills det behovet verkligen finns, för att låta hästen slippa artificiell manipulering av dess eget naturliga skydd både att hålla värmen och även att filtrera ut värme om den tex blir för varm.Om man kan bespara en unghäst som varken fryser eller jobbas i någon större utsträckning som motiverar klippning, att vara inpackad i täcken, så gör man väl det? hästen kan röra sig friare, och en växande unghäst är det särskilt viktigt på! Detta understryks av både veterinärer och equiterapeuter, att just en växande unghäst kan ta skada av konstant täckning, då dess rörelsemönster hämmas och eftersom den växer samtidigt, får ännu mer negativ effekt just på rörelse och harmoni fysiskt.

Läs artikeln i ridsport som sagt, budskapet är mycket enkelt, och det finns väldigt mycket mer att läsa om hur hästen reglerar sin temperatur, hur täcken påverkar den, osv osv. Ju mer man förstår om just temperatur reglering hos häst, desto mer brukar man förstå vikten av att faktiskt inte klippa eller täcka i onödan.

mackan/som klipper och täckar sin häst vid behov, men är väldigt medveten om hur och varför : )

Senast ändrad:

knapplån

Jag klipper inte min häst längre, men vintern 08 var hon klippt såhär:

img_8844.jpg

Hon tränas för fullt (distans) hela vintern och när hon blir svettig svampas hon med varmt vatten, sedan på med andastäcken och ut i hagen med mat, även mitt i smällkalla vintern. Friskare häst får man leta efter :)

Fast jag ska erkänna att det nästan är omöjligt att rida henne svettig. Lite under sadelgjorden och undersida hals blir det som mest.

Jag har heller inte sagt att det är Farligt... jag hade " omkring" det betyder väll ändå inte att man menar exakt farligt, det är en helt annan betoning på det.
Sen om man läser första delen av Ts tråd så står det att h*n funderar på att klippa. Det är inte heller samma sak som att man ska klippa.

Förstår bara inte allt ståhej omkring att någon vill se bilder på klippta hästar för att man funderar på att klippa sin egna. Och undrar fortfarande varför det är okej att klippa och låta hästen gå utan täcke.

det är nog en tolkningsfråga och jag ser inte att de fortsatta svaren säger annat än att TS bestämt sig och anser sig ha en mycket god motivering till varför 3 åringen ska klippas, trots det beskrivna arbetet. Jag tycker argumenten talar för sig själva och motiverar flera svar TS har fått i tråden från merparten.

jag måste säga att jag är förvånad över din bild att många klipper utan att täcka. sveriges rike är så smittat av total täckeshysteri att jag baxnar. snarare är problemet att så otroligt många hästar går täckade och inpacketerade att det är sanslöst, utan att ägarna har en susning om hur hästen sköter sin temperatur reglering och hur de fungerar i kyla och värme.

sen behöver man också förstå hur olika klippningar fungerar och vart hästen släpper ut värme och hur dess värmereglage fungerar rent allmänt, samt vilka andra förhållanden som påverkar detta.

det finns tex inga som helst problem att ha en häst spår eller täckesklippt utan täcke, om förhållandena så som hagens erbjudande av lä och vindskydd, samt tillgång till mat, uppfylls, och hästen inte är en extremt känslig individ med tex fysiska problem.

Hela grejen är att jag har följt TS trådar o så och hur hennes extremt moderna häst sätter björnpäls vete fan.
Sen tycker jag helt ärligt att det är helt onödigt att klippa en ex 3åring som inte ska gå HÅRT och ofta. Och det får jag väl tycka? Farligt tycker jag inte det är. Men alla TS trådar om vad hon ska ha och vad hon ska göra känns så ogenomtänkta, jag tvivlar INTE på att hon vill det bästa för sin häst men det finns ingen anledning att köpa dyra bett och sådant innan man ens vet hur hästen är.
Har man tid att fixa och löshoppa en häst o en gör något 3ggr/vecka så har man tid att låta den torka.

Senast ändrad:

Och vart fick du luft ifrån? :mad:
Du har ingen som helst rätt att klanka ner på mig såhär, du vet inte ett dyft om mina trådar eller om mig som människa öht! :devil:

Bara för att jag har råd att köpa ett bra bett till min häst så behöver du inte vara otrevlig, luktar jäkligt mycket avundsjuka här!! :grin:

Man vill väl ha det bästa till sin häst, oavsett ålder?

Fast när du får liknande respons i tråd efter tråd så kanske det är dags att fundera lite över det. Varför skulle så många vara avundssjuka på just dig?

Läser man dina trådar så är det inte så svårt att få intrycket av att du är ganska materialistiskt orienterad (speciellt om man också läser i ÄU). Vilket iof inte behöver säga så mycket om verkligheten.

Senast ändrad:

Men om man läser DINA trådar så syns det så väl att du vill din hästs bästa men jag tror du går händelserna i förväg! Ett bra bett är inte synonymt med ett skarpare bett, har för mig att det var flippanbettet du undrade över för ett tag sen.
Jag orkar sällan lägga mig i men eftersom flera användare ofta påpekar samma sak kanske du borde se nån slags koppling där?
Du får köpa vad du vill till din häst men tror du inte det är bättre att veta hur den är som ridhäst innan du bestämmer vad för bett eller sadlar eller gjordar du ska ha?

Åsikter är inte samma som avundsjuka! :)
Har ingenting emot varesig dig eller någon annan här, men det ÄR ju så, om man ska gå över till klippfrågan, att det du planerar göra med din unghäst inte lär få henne att drypa av svett & med det menar jag givetvis inte att hon inte kommer svettas, men inte såpass att du inte kan låta henne torka! & om du prompt envisas med att klippa, varför inte någon lite lättare klippning än filtklippning? Det känns så... extremt för en häst som ska jobba såpass lite ändå. Hade hon varit lite äldre så hon hade tränats hårdare/ridits varje dag hade jag nog ändå förstått klippningen på ett sätt, även fast jag själv aldrig behövt klippa. Som sagt, om du envisas med att klippa, varför inte klippa en lättare klippning än hel filtklippning?

Tyvärr måste jag säga som Breccia att jag har samma intryck av dig att du gärna hoppar på trender och saker runt hästen utan att du egentligen har en riktigt bra motivation till varför du ska ha dessa saker eller göra på x vis.
Din tråd här om klippning, men även dina svar i tråden när du får reaktion, på varför du ska klippa bekräftar tyvärr den bilden som jag ser det.

det är ingen som avser att klanka ner på dig, dock tycker jag du ska fundera på responserna du ofta får i dina trådar från flertalet användare, och gå vidare och sätta dig in i ämnen och frågor för att få eget kött på benen i fråga om att kunna ta vettiga beslut.

kl
Snälla nån! Låt tjejen va nu! Hon ville se bilder på filtklippta hästar, ingen vet om hon verkligen ska klippa. Man behöver inte dela hennes passion för prylar för att börja tycka synd om henne efter att ha läst den här tråden.

SERIÖST!

Alla ni som svarar nu är också de som vanligtvis tänker tvärt emot mig och alla andra som vill ha bra saker till sina hästar!
Ni vill ha tråkiga och simpla saker till era hästar, istället för att få något som är modernt och underlättar!

My Little Pony my as alltså! :mad: Min häst är en häst, och jag behandlar henne därefter! Ni kan fråga vem som helst irl, jag lever för min häst, och att jag skämmer bort henne är inget hon mår dåligt av, snarare får hon glänsa och synas lika mycket som hon vill!
Jag tycker att det är typsik avundsjuka, bara för att man själv inte kan ha eller få en sak måste man klaga på andra som har den för att stärka sig själv!
Mellanmjölkslandet... :angel:

Och det här med klippandet, jag vet flera andra här på Buke som har skrivit i sina trådar nyligen att om dom ändå ska klippa kan dom lika gärna klippa lite till så att det blir snyggt? Varför får inte dom skit? :crazy:
Jag letar bara efter den bästa klippningen för min häst! :confused: :grin:

kl
Snälla nån! Låt tjejen va nu! Hon ville se bilder på filtklippta hästar, ingen vet om hon verkligen ska klippa. Man behöver inte dela hennes passion för prylar för att börja tycka synd om henne efter att ha läst den här tråden.

TACK! Äntligen någon med hjärnan där den ska sitta! :idea: :D :bow:

halvt knapplån
Fast vad har bett elelr utrustning att göra med denna tråd?
Jag har också sett denna tendsen men tycker man kan vänta med att döma allt för hårt.

Bara för att någon köper saker för att eventuellt prova i framtiden betyder ju inte att dom kommer använda det om det inte passar bra, det betyder heller inte att dom inte har kunskap att sedan t.e.x. skippa det bettet eller vad det nu är man innehar om det inte längre är läge för det.

Jag ser inte att det är nåt fel i att ha varken dyra (eller billiga eller whatever) saker att prova med, även om det kanske är "onödigt" i andras ögon.
Vad gör det liksom? Det gör ingen som helst skada att prova ett bett en gång eller kanske inte alls, vem vet om man sen använder det.

Jag har massa prylar jag inte nödvändigtvis behöver, eller som jag köpt för att prova.
Betyder det att jag är lika "illa" som Fashionista då?
Nej, för det handalr ju inte om vad man har, eller vad man köper eller ens vad man funderar på, det handlar ju om vad man GÖR i slutändan.
Och det ser jag inget som är så hemskt att det behvöer påhoppas så här mycket och dessutom börja dra in irrelevanta saker som vilka bett TS har.
Det har inget med klippning att göra.

Ang, klippning så håller jag med, onödigt ja kanske det, men jag vet inte hur pass tjock päls hästen får och så länge hästen sköts bra efter behoven om man klipper så är det heller inte skadligt faktiskt, även om det kanske är onödigt.
Och dessutom har hon ju inte ens klippt än så det är ju bara hypotetiskt än.
Man kan väl få fundera och se bilder på klippningar utan att bli påhoppad?

Jag tackar även dig, du har fattat vad det handlar om! :laugh::bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
964
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 248
Utrustning Ja, jag ska köpa nya stövlar och vill ha inspiration kring vilka som ser bra ut och verkar sitta bra. Jag ser ibland stövlar på...
Svar
9
· Visningar
1 481
Senast: Mirtai
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 175
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka