Vill ha bilder på hästar som filtklippta! (Inspiration)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vill ha bilder på hästar som filtklippta! (Inspiration)

Om man bara vill halvklippa är den raka skrå linjen från manken till ljumsken absolut snyggast. Täckesklippningar ser oftast väldigt sneda ut och hästen ser konstig ut i exteriören.

Den klippningen är mkt enklare att få snygg också och räcker lika bra.

Menar du halvklippningen, dvs snett bakåt från manken ner till jumsken? Jag tycker den gör att hästarna ser framtunga ut.

Saigon: jag ritar med vattenlöslig spritpenna efter schabraket först. Ibland klipper jag dock högre i underkant än schabraket, beroende på hur hög jag vill ha klippningen rent allmänt. spritpennan är bara att torka av med lite vatten sen, alternativt klipper man bort den när man sen är precis klar.

Fascionistan: jösses vad du är materiell jämt. Är det bara utseende som gäller eller? :crazy: Läs senaste numret av Ridsport ang. att klippa i onödan och hur många som sysslar med det nuförtiden. Om du har en unghäst som ska löshoppas ngn gång regelbundet under vintern, varför i helsicke ska du klippa ö.h.t? Fruktansvärt onödigt för hästens del.

Ursäkta mig men jag skulle aldrig göra något som inte är hennes bästa! :crazy::mad:

Hon börjar bli ganska lurvig och vi ska inte löshoppa "någon gång ibland" utan varannan vecka + att vi ska rida både hemma sålänge det går och senare även i ridhus för att hålla igång henne.
Hon behöver det!

Du är ju inte klok! :cool:

så hästen ska klippas för att den blir svettig när den löshoppar en gång varannan vecka?
Vad har att rida i ridhus med klippning att göra?

Jo för att ju mer vi tränar henne desto starkare blir hon och vi kan kräva mer! Med full vinterpäls kommer hon förmodligen att bli svettig och det är inget jag vill utsätta henne för, speciellt inte med den kalla vintern som förmodligen kommer!
Vet du ärligt talat inte varför man klipper häst? Tycker att du skall läsa på så att du vet och sen svara! :angel:

:rofl: Nej ursh för lite svett, borde ingen häst utsättas för..

Med full vinterpäls kommer hon förmodligen att bli svettig och det är inget jag vill utsätta henne för, speciellt inte med den kalla vintern som förmodligen kommer!

Men... ska du inte avvakta och först se om hon öht blir så svettig att hon behöver klippas?

Och om hon nu skulle bli väldigt svettig så kan du ju klippa så lite som möjligt. Dvs undersidan av halsen och mellan frambenen. En filtklippning behövs kanske (högst troligen) inte med tanke på hur lite hon ska jobbas.

Senast ändrad:

*kl*

hull0604.jpg

hull0604a.jpg

Men vintern efter räckte detta! (oerhört stiligt och snyggt - eller hur :))
vildvittra.jpg

P.S Mackan kan en hel del om klippning och varför man klipper..

Senast ändrad:

Jo för att ju mer vi tränar henne desto starkare blir hon och vi kan kräva mer! Med full vinterpäls kommer hon förmodligen att bli svettig och det är inget jag vill utsätta henne för, speciellt inte med den kalla vintern som förmodligen kommer!
Vet du ärligt talat inte varför man klipper häst? Tycker att du skall läsa på så att du vet och sen svara! :angel:

:D Jag tror det är du som behöver läsa på och det rätt rejält. Börja med senaste numret av Ridsport som sagt, det är väldigt kort och enkelt. Finns betydligt mer avancerad information om man vill förkovra sig i ämnet utöver det, om man som du inte har så vidare erfarenhet av klippning och hur hästar hanterar värme och kyla.

Reagerade likadant som dig direkt. Klippa en unghäst är väldigt onödigt. Man rider sällan en unghäst så mycket att den ska behöva svettas på det viset. Och den bör inte löshoppas så hårt att den svettas heller. Många klipper enbart för att det ska vara så, eller för att det är kul/snyggt. Här funkar det bra med ett fleecetäcke när hästarna blir svettiga, torkar på nolltid.

Näe men är du alltså allvarlig? Klippa en 3åring?!
Säger som mackan, läs på om klippa vs. inte klippa. Känns väldigt overkill när det är en så pass ung häst och jobbet en så ung häst ska vara så pass sällan att man väl fan kan vänta på att den ska torka efteråt...

*kl*

Jag ska inte säga något om huruvida man bör klippa unghästar eller inte, då jag själv har mina 3- och 4-åringar klippta (treåringen var dessutom klippt även i fjol då han alltså var två år), men då har jag också fjordingar som jag senast i förra veckan konstaterade att de hade lika mycket päls där de är klippta, som grannens halvblod hade där de var oklippta. 30 mm päls blir man lätt svettig i och kan ge upphov till värmeutslag o annat bråte. Men även i den kalufsen så räckte 3-4 drag med klippmaskinen på (under) halsen gott och väl.

Om TS´s häst har ofantligt mycket päls o blir väldigt svettig kanske den behöver klippas, men jag skulle ju rekomendera att man börjar med ett par drag o ser, det kan göra underverk.

Precis. Reagerade som många andra i tråden... man kan ju dock inte veta hurdan vinterpäls TS häst har men som jag har förstått är det en ganska smäcker sporthäst? Hur ofta har de ofantlig, ullig vinterpäls?

Det är ju inte direkt skadligt för en unghäst att bli lite svettig en gång i veckan. Bara att svampa av och låta den torka. :) Jag får själv svampa nu efter varje ridpass men kikade in i tråden för lite klippningsinspiration. Har haft slut på smörjolja men imorn ryker äntligen pälsen!

Min första häst, halvblodsdam, svettades mycket och tog lång tid att torka. Även med en halvtimmes skritt var hon fuktig dagen efter. Klippning och täcken - funkade bra.
Det märktes att hon blev för varm - jobbigt med ridningen - men det var ju inte en treåring. Klippte från sex år. Det bästa var att göra en helklippning rätt tidigt och sen ta bara halsen eller en jaktklippning senare.

- Så funkade det för oss - men hästar är nog rätt olika. Man måste nog pröva sig fram. Att slippa klippning är ju super, och förra vintern stod vi i ett vitmålat stall där lysrören var på till ca 22. Ingen tjock päls alls! Ingen klippning behövdes....

KL*

Angående disskusionen klippa/ej klippa unghäst, tycker jag det beror mycket på individen och vilken päls den har.
Min förra häst helklipptes som både 3 och 4 årig och då klippte jag 4 gånger per vinter. Klippte allt även ben. Men hon hade en enormt TÄT och ullig lång päls, jag menar verkligen hon blev riktigt svettig och anfådd annars (även av lätt arbete). På henne funkade detta super hon njöt när pälsen for väck :)

Min nuvarnde är jag dock lite tveksam till hur jag ska klippa, är ett väldigt nätt halvblod på 7 år som tränas ganska mycket. Men hon har inte på långa vägar satt lika mkt päls som min förra dessutom är hon mer frusen av sig. Funderar därför på att bara halvklippa eller filtklippa henne. Vad tycker ni?

Har också uppfattat det som en ädlare häst som dessutom gått täckad så jag vet inte om där är så mycket päls, men reagerade mest på uppfattningen om att man aldrig ska klippa unghästar. Det KAN finnas ett behov, men väldigt ofta finns det inte.

Vad är det som är så farligt med att klippa yngre hästar?
Jösses säger jag bara.

Här åker pälsen av och inga har dött av det ännu...!

Delvis KL.

Man klipper en häst för att den svettas mkt o det räcker med de partier där man SER att den svettas mkt dagligen. Inte för att jag tror att en häst hinner bli svettig av lite löshoppning, så kan man då leda den eller torka den torr. Ren o skär lättja.

att klippa en riktigt ung häst bara för att det är snyggt eller inne, fast den bara blir NÅGOT svettig ett par gånger i månaden verkar urkorkat.

Om man dessutom måste klippa 4 ggr har pälsen inte ersatts med täcke- den skaffar då ny päls hela tiden. Ganska logiskt va;)

Jag har bara klippt min ena häst ännu- även fast den svettas som en gris över nästan hela kroppen. Den torkar fort om man tvättar av den, täcke på o sen går med den i blåsten.

Jämför du med travare?
Isf kan en 3-4 årings arbete inte riktigt jämföras med vad en ridhäst gör.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
964
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 248
Utrustning Ja, jag ska köpa nya stövlar och vill ha inspiration kring vilka som ser bra ut och verkar sitta bra. Jag ser ibland stövlar på...
Svar
9
· Visningar
1 481
Senast: Mirtai
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 175
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka