Vill gärna ha hjälp med galoppen.

C

Contezza

Rider som sagt en häst på 12 år som har tappat sina muskler..
När vi skall galoppa i skogen så går det hur bra som helst..
Men på banan går det åt skogen.
Hon genar men det bryr jag mig inte om för det är nog inte så lätt att gå i form när man är i dålig kondition.
Men det är det att hon rusar väldigt mycket..
Travar jätte fort och det tar nån min innan hon faller i galopp och då är det tok galopp. :crazy:
Och det är bara i vänster varv..
I höger vill hon inte ens fatta galopp.
Det kan juh vara så att jag gör fel...
Visst skall man föra innerskänkeln mot sadelgjorden och ytter lite bakom??
Detta lilla charmtroll brukar mest vara en skogsmulle.

Sv: Vill gärna ha hjälp med galoppen.

Hur kan du kräva att hästen ska gå i form när den har tappat alla muskler? Skulle inte ens galoppera en sån häst! :mad:

Nä, ut i skogen och klättra, gå slalom mellan träd, över stubb och sten mm och tömkör. Sen kan du rida igen, men börja i skritt ökad osv... Men bara om du vill att den stackars hästen ska hålla förstås!

Sen skulle jag faktiskt råda dig att rida för tränare för du verkar inte kunna rida hästen ifråga...

Senast ändrad:

Domino: Hon kräver ju inte att hästen ska gå i form? (Ändring: Det var så jag fattade det i alla fall, men nu när jag löäser det igen så undrar jag :crazy: )

Sådär har jag också det. Rider en fd travare som är ganska dåligt musklad bak. Ute och på galoppbanan går det hur bra som helst att galoppera. I paddocken går det inte alls. Antingen drar han iväg och går in på en volt, eller så slängtravar han. Utrymmet är helt enkelt för litet i en paddock, och de orkar inte hålla galoppen. Ute är det mest att få upp farten och sen behöver de inte anstränga sig lika mycket, som när de är i en paddock, eftersom farten inte kan vara lika hög i en sån

babbel babbel :P

Men som sagt. Ut i naturen, klättra mycket, se till att muskla upp hästen coh lämna galoppen tils han har fått bättre muskler och kan bära sig bättre i skritten och traven

Senast ändrad:

Jag klättrar med henne 4 ggr i veckan och så skall hon dressyrridas...
Jag kräver inte att hon skall gå i form men att jag kan få en hyffsad galopp mer än slängrav och sen rusgalopp...
Och det funkar som sagt bara i vänster varv och inte i höger...
Jag rider henne i skogen mer än på plan...
Har fått ett schema utav ägaren och då skall jag rida klättra henne 3 ggr i veckan,rida lungt eller vila en dag,dressyr i rätt form i alla gångarter,dressyr eller hoppass och galopparbete i 30 min / vanligt ridning 30min.
Visserligen tycker jag det sista är överdrivet mycket för henne.

domino skrev:
Hur kan du kräva att hästen ska gå i form när den har tappat alla muskler? Skulle inte ens galoppera en sån häst! :mad:

Nä, ut i skogen och klättra, gå slalom mellan träd, över stubb och sten mm och tömkör. Sen kan du rida igen, men börja i skritt ökad osv... Men bara om du vill att den stackars hästen ska hålla förstås!

Sen skulle jag faktiskt råda dig att rida för tränare för du verkar inte kunna rida hästen ifråga...

På dig låter det som jag är helt elak med hästen..
I trav och skritt går hon i form men inte i galoppen och jag kräver inte av henne att hon skall göra det heller..
Ville bara få henne till en sansad galopp mer än sken..
Vi är ute i skogen 4 ggr i veckan och i paddocken 2 ggr.
Dessutom är det inte jag som har bestämmt hur hästen skall ridas.
Och jag har bara ridit på plan 1 ggr sen jag fick henne på foder och det var 11 dar sen.

Jag tycker som sagt att du ska lägga ner galoppen tills hon har fått muskler. Hoppa är också ganska uteslutet om hon inte orkar hålla en sansad galopp. Det skulle i så fall vara löshoppning över väldigt låga studshinder.
Ut i naturen och rid. när du är inne på banan så koncentrera dig mer på basics som att gas och broms fungerar. Gör mycket avsaktningar och igångsättningar (skritt-trav-halt-trav-skritt-halt...), och var petig med att han svarar för så små hjälper som möjligt. Då får du massa nyttiga övningar i en och samma övning. :D

Tycker öfr övrigt inte alls att du verkar elak med hästen, och tränare märker du antagligen själv när du behöver en. Det är bara till att kämpa på, och frågar man inget får man ju inga svar heller :banana:

Senast ändrad:

Det var detta som jag reagerade på. Då låter det ju som att du försöker få henne gå i form...
Contezza skrev:
Men på banan går det åt skogen.
Hon genar men det bryr jag mig inte om för det är nog inte så lätt att gå i form när man är i dålig kondition.

Jag menade absolut inte att låta elak eller så. Jag missförstod nog ditt inlägg isf och ber om ursäkt för det!

Sen skrev du inte i ursprungsinlägget något om förutsättningarna. Men har du bara haft henne i 11 dagar så är det ju inte konstigt att det inte hänt såå mycket!

Men jag tycker ändå som jag skrev att man inte galopperar en häst när den är såpass omusklad speciellt om hon bara rusar det är bara nedbrytande för hästen!

Fortsätt med klättringen och stärk henne, träna bärigheten och tömkör så ska du nog se resultat!

Lycka till nu!

Tjuvkikade lite på bilderna på hästen och så omusklad ser den ju inte ut... Galoppfattningar är ju ett bra sätt att stärka galoppen, så prova och "lek" lite och se hur du får till bra fattningar.

På min drake fattar jag gärna galopp ur skritten, fattningen blir mer samlad och galoppen bättre. En annan sak som jag tycker funkar bra på många hästar är att trava på en mindre volt (ca 15 m), flytta skänkelvikning ut mot spåret och fatta galopp ur det.
Vad man ska hålla i minnet är att om fattningen blir bra blir oftast galoppen bra, så var snabb med att bryta av så att det inte blir för jobbigt för hästen! Hellre fem språng bra galopp än fem varv dålig.

Contezza skrev:
Och jag har bara ridit på plan 1 ggr sen jag fick henne på foder och det var 11 dar sen.

aldrig haft en foderhäst innan eller så, men om det är du som har den på foder så är det väl DU som bestämmer hur hästen ska ridas? Den som hyr ut henne kan väl ej det?? :crazy:

Det tar många månader för en häst att bygga upp sina muskler och sin grundkondition.

När en häst förflyttar sig i form med hjälp av sina muskler bär den sig själv, i skogen kan den förflytta sig med hjälp av vikten och farten och behöver inte bära sig på samma sätt, oftast har vi inte dom kraven, plus att hästen är mer motiverad.

jag skulle skaffa mig en tränare, skippa både trav och galopp, när hästen bär sig i skritt skulle jag trava, när den bär sig ett steg i trav skulle jag ta två, börja där, bär den sig i traven skulle jag börja med galoppen, först ett steg och bygga på med flera.

Jag fattar galopp för handen, det förstår min häst mycket väl, hur du fattar beror på vilken kommunikation och vilka signaler ni använder.

Du har fått bra råd med galoppfattning och avbrott innan hon bryter av. Tänk på att varje gång du bara gallopperar henne åt vänster har du stärkt den sidan kontra högersidan. Du ska kanske göra något stärkande för högersidan också.

Får du bägge galopperna ute, kanske du ska nöja dig med att fatta bäggee galopperna ute och träna annat på volten så länge.

Sedan smyga in galoppen i padockträningen..

Tack Tack Tack Tack !
Fanken..det HÄr LÅter Ju Precis Som Min HÄst !?
Att ställa överdrivet mycket innåt i hörnet där man ska fatta galopp brukar bli så det blir rätt galopp..!( !? )
Sa min tränare iallafall..
Jag la ner galoppen och fortsatte att finslipa i traven..
Tillslut nu så kommer galoppen automatiskt eftersom den fått ligga på hyllan ett tag..

Lycka till ! : :bow:

Senast ändrad av en moderator:

Galoppen blir som fattningen

så träna på själva fattningarna, även utomhus. det stärker hästen och är bra träning

Om några veckor har jag ägt min kallblodstravare i fyra år - och vi har nyligen kommit till galoppfattningar på ridbanan. :o

Ute, på rakt spår, är det inga problem med galoppen men på ridbanan är det inte alltid så lätt. Dessutom har hon en viss benägenhet att bocka när hon kommer ur balans....

Jag började med att bygga upp henne i skritt. Så småningom kunde jag göra "travstarter", dvs trava några steg i balans och sen ta ner henne i skritt igen. Det var väl för cirka ett år sedan som jag började trava, och nu har jag som sagt börjat med galoppfattningar så smått.

Ha inte så bråttom - bygg upp hästen efterhand. Det som fungerar i skritt fungerar i trav, det som fungerar i trav fungerar i galopp (oftast).

Immer

Din häst är inte tillräckligt stark för att orka galoppera på böjtspår... :crazy: bygg upp muskler först genom skritt och travarbete ett tag och sedan kan du börja ta några små galopper.
Kanske klättra, gå i skogen, cavaletti bommar m.m

mitt råd är att börja från början me hästen.. skritta bara tills den börjat bygga upp muskler igen.. klättra mkt.. å rid ute.. inte på bana.. då är risken att du pressar den för mkt stor..
sen kan du börja trava lite mått... men kräv inte för mkt av hästen.. när traven börjar kännas bra kan du börja rida på bana igen.. å galoppen kommer vara mkt bättre efter det här.. för då orkar hästen bära upp sig på rätt sätt.. Lycka till!

Bata undrar: vad kan man göra för att få hästen att fatta galopp när man vill?

Tänkte på att:
"Men det är det att hon rusar väldigt mycket..
Travar jätte fort och det tar nån min innan hon faller i galopp och då är det tok galopp. "

Jag har ingen bra ide för detta men tänkte på att ingen har gett något tips för denna biten... Som jag har sett iallafall

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 561
Ridning Hej! Jag är en tjej på 15 år som har älskat höstar hela sitt liv. Jag har en äldre syster som nu har flyttat hemifrån så jag får ta hand...
Svar
14
· Visningar
2 113
Senast: Buck
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 480
Senast: Intejag
·
Hästhantering För ca 3 månader sedan köpte jag ett 7-årig lipizzanersto. Hon har haft 2 föl, inte så mycket riden, men tydligen tricktränad i tidig...
Svar
8
· Visningar
1 522
Senast: Wildhearts
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama