Vill ej äta salt !!

B

Balkasch

Hjälp !!
Min häst lämnar kvar saltet + viss mängd mat i krubban, äter allt om jag plockar bort saltflingorna, vad skall jag hitta på? han arbetar ordentligt och behöver extra salt - rör saltstenen dåligt.Äter ej betfor så jag kan ej blanda det där.
Finns det ngt man kan blanda i vattnet? :confused:

Sv: Vill ej äta salt !!

Inte min heller :crazy: och jag vet inte vad jag ska göra åt saken.. Lyckats lura henne i går.. blötte upp havren tillsammans med mineralerna och saltet, lät stå ett tag och sen skivade jag morätter över :angel:

Blöta saltet i betfor eller annat? Prova ett finare salt som inte går lika lätt att sortera ut? Dricker hästen ordentligt, prova att vattna i hink istället för vattenkopp?

Annars så är ju salt det enda som hästen bevisat kan känna av brist på, så att hästen saltvägrar totalt skulle ju kunna vara ett tecken på att det inte behövs. Fast å andra sidan brukar de ju tycka att salt är gott, så... :confused:

Jag har faktiskt provat att riva ner ett äpple och blanda ordentligt - det funkade faktiskt(??) undrar hur länge det håller....?? :devil:

Rehalyt Basic från EclipseBiofarmab. Det är ett elektrolytpreperat som innehåller glycin för att hästen ska kunna ta upp så mycket salt som möjligt. Det är verkligen en produkt jag kan rekomendera. Finns att köpa lite varstans.

Prova och ta lite lite salt och lös upp i tranbärsjuice (koncentrat) och droppa över maten. Öka sedan saltet allt eftersom hästen äter det.

Detta var enda sättet för mig att få min att äta salt. Kan nu ge saltet i maten direkt OM jag blötlägger all mat och låter saltet lösa upp ihop med resten.

Jag ger grovsalt och började med ett korn och ökade... är nu uppe i 2 msk / dag.

:banana:

Om din häst hela tiden sorterar bort salt beror säkert på att han inte behöver det. Varför tvinga hästen att äta salt. Så mycket salt kan väl ändå inte behövas. Låt han ha bara en saltsten tillgänglig så han kan ta hand om det själv. Jag skulle själv aldrig vilja bli tvångsmatad med salt varje dag.

Jag har mer och mer blivit övertygad om att hästar slickar i sig vad de behöver på saltstenen OM de behöver det. Ibland blir man dock lite förbryllad över när de anser sig behöva det eller inte. Har ett sto som svettas enorma mängder när hon arbetar. Men inte slickade överdrivet mkt på saltstenen. Provade att ge henne extra salt i maten, totalstopp åt ingenting av maten så det var bara att sluta med det igen. Fick faktiskt henne att acceptera dyra elektrolyter i maten, den förändring jag såg då var att hon började svettas ut enorma mängder salter i svetten, blev rent gråvit när svetten torkade vilket hon normalt inte blir när hon svettas. Så det såg typiskt ut som om hon svettades ut ett överskott av salter när jag tvingade i henne extra. Slutade igen och det vitgråa försvann igen.
Nu rätt vad det är när hon är dräktig (och just nu har semester alltså inte svettas alls) har hon börjat slicka mkt mer på saltstenen tar en tugga kraftfoder och sedan ett slick på saltstenen. Så av någon anledning så har hon nog ett extra behov av salt just nu och då ser hon också till att få i sig det.
Så länge hästen har fri tillgång på saltsten behöver man nog inte oroa sig det jag dock har märkt är att bäst att ha är de saltstenar som ENBART innehåller salt och inte de som även innehåller vissa mineraler.

Kraft svettersättning i betforen eller med lite äppeljuice i vattenhinken brukar funka.
Annars får du lösa upp saltet i vattnet och hälla på fodret. Sprid saltmängden på flera fodringar. det tar ett par dagar sedan brukar dom ha vant sig vid smaken.
/M

Vad ger du för kraftfoder?
Min häst äter pellets, som jag svällt i vatten. Blandar i mineraler och salt, och då äter han allt. (Annars lämnar han mineralerna)

Jag håller med den får troligen vad den behöver. Observera att det är farligt med för mycket salt så det är nästan bättre med för lite än för mycket.
Sedan innehåller även en del färdigfoder som pellets, salt så extra salt plus saltsten kan helt enkelt bli för mycket salt.

Masse skrev:
Observera att det är farligt med för mycket salt så det är nästan bättre med för lite än för mycket.

FEL!
Det är farligare med för lite salt än för mycket.
Hästens svett innehåller mer salt än vad människans gör så arbetande hästar som svettas behöver salttillskott.
I många av Kraffts foderblandningar finns 8 g koksalt/kg. Man får ge bra många kilo per dag för att hästen ska få i sig underhåll + arbetstillskott av salt.

// Linda

FEL!????????
För mycket salt kan ge biverkningar som t ex svullna ben. Saltet påverkar hjärtat negativt på lång sikt och kan ge t ex högtblodtryck och/eller sämre blodcirkulation och därmed försämrad prestationsförmåga och ökade risker. Det är därför som det är farligt med för mycket salt!
Man rekommenderar inte heller att hästar som är sysslolösa (t ex står mycket i boxen) har fri tillgång till saltsten, just för risken av överintag och biverkningar. Hästen slickar då på stenen för att ha något att göra inte för att den behöver salt.

Jag skrev också "nästan bättre med för lite", inte att det var bättre. Samt att vissa färdigfoder innehåller salt, inte att det skulle täcka alla hästars hela behov, men det och saltsten täcker oftast normalhästens behov av salt. Plus att det varierar från foder till foder alla användre inte Krafft, finns ju många andra färdigfoderblandningar för olika behov. För mycket salt är inte bra och mår hästen bra utan att äta upp sitt extra salt så behöver den troligen inte mer. Då finns risken för överdosering där istället och risken för biverkningar av det.

Vad menar du med normalhäst? Vad gör den för arbete?
Vi har tagit prover på våra tävlingshästar på flera träningsläger, då har många vissat sig ha saltbrist trots tillskott.
Tror dok att de flesta ger för lite salt. Vi ger tävlingshästarna 80g/dag till vardags + saltsten som dom faktiskt använder. PÅ tävling får de även realyter.
Saltbrist försvårar återhämtning efter ansträngning.
Vår vet är mycket noga med att påtala vikten av salt som tillskott till fodret.
/M

Normal häst menar jag att det är medelhästen som används som ridhäst. Den typen som de flesta har. Inte högpresterande tävlingshästar på hög nivå utan den "vanliga" ridhästen.
Till exempel en gallopör som som gör en extrem prestation under ett lopp och kommer i mål helt vitskummande är inte en normal häst. Den har varit utsatt för en extrem påfrestning med kraftig svettning som följd och kan behöva extra tillskott av salt. Ofta går den ju också flera lopp under sässongen, kanske ett i veckan. Men en häst som går en 100 hoppning i kvartalet hemma på ridklubben och knappt rids en timme om dagen har knappast ett förhöjt saltbehov. Om den inte vrålrids under den timme den är ute.

Masse skrev:
FEL!????????
För mycket salt kan ge biverkningar som t ex svullna ben. Saltet påverkar hjärtat negativt på lång sikt och kan ge t ex högtblodtryck och/eller sämre blodcirkulation och därmed försämrad prestationsförmåga och ökade risker. Det är därför som det är farligt med för mycket salt!
Man rekommenderar inte heller att hästar som är sysslolösa (t ex står mycket i boxen) har fri tillgång till saltsten, just för risken av överintag och biverkningar. Hästen slickar då på stenen för att ha något att göra inte för att den behöver salt.

Jag skrev också "nästan bättre med för lite", inte att det var bättre. Samt att vissa färdigfoder innehåller salt, inte att det skulle täcka alla hästars hela behov, men det och saltsten täcker oftast normalhästens behov av salt. Plus att det varierar från foder till foder alla användre inte Krafft, finns ju många andra färdigfoderblandningar för olika behov. För mycket salt är inte bra och mår hästen bra utan att äta upp sitt extra salt så behöver den troligen inte mer. Då finns risken för överdosering där istället och risken för biverkningar av det.
Jag kan inte hitta något som stödjer att HÄSTAR får biverkningar av för hög saltgiva. Visst ska de inte äta 1 kg salt om dagen men få hästar knaprar ens i sig sina 20 g i underhåll/dag (som de behöver utan att svettas en droppe).
Du får jättegärna länka till var jag kan hitta undersökningar av hästars biverkningar av för mycket salt.
Jag tog Krafft som ex. Fibergi elit har 8 g Na/kg. Hippo kan jag inte hitta, de skriver inte ut Na. Mustang har 9 g NaCl/kg. Många andra utlänska skriver inte ut Na eller NaCl innehållet.
Sen är det svårt att veta OM hästen behöver extra salt och hur mycket. Lika svårt som att påstå att hästen inte behöver salttillskott.
// Linda

Mina hästar har fri tillgång på slat året runt, vilket funkar utmärkt. Det jag har sett är att de vissa perioder knaprar i sig mer än vanligt. Dessa perioder infaller inte alltid, när jag tycker att de borde göra det :crazy: Men förmodligen känner hästarna när dom behöver mer / mindre salt. För att jag skulle "lura i" mina hästar mer salt, skulle jag nog vilja ha svart på vitt att dom har ett underskott i kroppen, och för att veta det säkert behöver man nog ta regelbundna prover på slatvärdena. Och allvarligt talat hur många vanliga häst och ponnyägare gör det om hästen är fullt frisk och pigg :confused: Inte jag iaf :smirk: (OBS talar nu inte om "elithästar", som tränas och tävlas extremt mycket,.. utan om "vanliga" hemmahästar, som kanske tävlas nån gång ibland, rids i skogen mm )

Tror inte att dom undersökningarna finns på nätet för det inte där jag har läst dom. Det närmaste tror skulle kunna finnas i gamla nummer av ATL. Jag har fått det mesta som information med posten. Kommer inte ihåg alla som gett ut det.
Men det var i Ridsports veterinärspalt bl a som man avrådde från fri tillgång av salt till hästar som var sysslolösa för att de åt för mycket och svullnade upp i benen. Det stod i samband med att någon frågade om varför hästen svullnade i benen i stallet.

Jag vill gärna själv läsa saker innan jag tror på dem. Hade varit intressant att veta hur mycket "för mycket" salt innebär. Det bör ju vara rejält mycket med tanke på att hästar är bättre än oss på att göra sig av med salt.
Intressant läsning om hästars saltbehov kan man läsa på hippocampus.slu.se/bibliotek/lasmer.cfm?call=bibliotek&id=31
// Linda

På Kraffts hemsida www.krafft.nu finns också att läsa om hästars saltbehov. Klicka på Krafftskolan och arkiv, lektion 12, där finns mycket info om foder mm. :rofl:
Jag ger extra salt vid arbete som jag blandar i betfor.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 669
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 509
Senast: Irival
·
Foder & Strö Sommar, värme och successiv upptrappning av träningen. Och fröken häst vägrar att äta mat med salt i. Jag har haft henne i snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 079
Senast: Snowball
·
Kropp & Själ Lite långt men snälla håll ut :) Jag kan inte sluta äta alldeles för mycket, det är som att min kropp inte känner någon mättnadskänsla...
Svar
8
· Visningar
2 105
Senast: Katti
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama