Vill ej äta salt !!

Sv: Vill ej äta salt !!

Det intressanta på kraffts sida som baserar sig på "SaltAnnas" studier är att det blir en ond cirkel om man inte ersätter hästens saltförlust.
Får den inte i sig salt känner den inte hur uttorkad den är och dricker sämre vilket leder till att den inte själv känner sitt saltbehov och knaprar inte tillräckligt på saltstenen som leder till att den dricker mindre ........osv
// Linda

Masse skrev:
Jag håller med den får troligen vad den behöver. Observera att det är farligt med för mycket salt så det är nästan bättre med för lite än för mycket.
Sedan innehåller även en del färdigfoder som pellets, salt så extra salt plus saltsten kan helt enkelt bli för mycket salt.

Hästens underhållsbehov av salt är 20 g om dagen. Sedan ökar behovet enormt när hästen svettas. Hästar har mycket högre koncentration av salt i sin svett än vad människor har. En häst som arbetas behöver därför mycket salt. En överdos av salt är inte farligt, så länge hästen har tillgång till färskt vatten. Då dricker den helt enkelt bara mer och kan på så sätt få ner koncentrationen av det salt som den fått i sig i fodret. Därför utgör det ingen risk att ge i fodret.

Jag ger 20 g om dagen i fodret för att täcka underhållsbehovet och ökar på vid ansträngning. Jag ger Lantmännens hästsalt som kommer i 10 kg säckar. Detta salt är finkornigt och jag har aldrig haft problem med att hästar inte äter det med uppblött foder. Fast det beror ju givetvis på mängden foder hästen får. Det får ju inte bli för hög koncentration av salt i maten. Sedan har de alltid tillgång till ren saltsten och till en mineralsten.

Det går att ge hästar salt i vattnet med. Då ger man 9 g per liter vatten. Att få i sig salt på detta vis gör att hästkroppen snabbare kan tillgodogöra sig saltet. Man kan sätta in en sådan hink i hagen på varma dagar och lite då och då. Mina hästar tycker om att stå och smaska på detta vatten. Stora klunkar dricker det bara om de blivit riktigt varma och svettiga. Färskt vatten skall då alltid finnas bredvid så att hästen kan späda ut vid behov.

Info från en distansryttare.

Hälsning Maja

mahlmt skrev:
Jag kan inte hitta något som stödjer att HÄSTAR får biverkningar av för hög saltgiva. Visst ska de inte äta 1 kg salt om dagen men få hästar knaprar ens i sig sina 20 g i underhåll/dag
// Linda

Sen fins det dom som äter 1kg/vecka vid vila :crazy:
Han verkade inte heller få några biverkningar förutom att han drack enorma mängder vatten.
Behöver jag säga att jag tog bort saltstenen och ger i fodret?

Masse skrev:
Observera att det är farligt med för mycket salt så det är nästan bättre med för lite än för mycket.

Ett överskott av salt gör att hästarna kissar och dricker mer. Enda sättet det kan bli farligt på är väl för dina armar och din plånbok eftersom att du får mocka mera och köpa mer strö. Det har jag fått höra på en föreläsning för bara några månader sen av KRAFFT.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 669
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 509
Senast: Irival
·
Foder & Strö Sommar, värme och successiv upptrappning av träningen. Och fröken häst vägrar att äta mat med salt i. Jag har haft henne i snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 079
Senast: Snowball
·
Kropp & Själ Lite långt men snälla håll ut :) Jag kan inte sluta äta alldeles för mycket, det är som att min kropp inte känner någon mättnadskänsla...
Svar
8
· Visningar
2 105
Senast: Katti
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama