Sv: vill bli en bättre ryttare!
Dels stretcha som du har fått råd om, och tänk på att när du rider så behöver inte hälen vara nerpressad, det viktigaste är att du slappnar av i benet när du inte använder skänkeln.
Vid t.ex lättridning så kan man dubbelkolla sig själv att man verkligen slappnar av genom att känna efter att häl och knä tillåts svikta neråt varje gång man ställer sig upp.
Vid nedsittning så brukar jag kanske lite motsägelsefullt tänka på att skumpa med hästen. Man ska inte sitta klistrat utan skumpa lite lätt i takt med hästen. emellanåt kan man ta tag i framvalvet och lyfta upp benen så att bara rumpan är i sadeln för att lättare hitta känslan för hur mag-musklerna ska jobba.
hemma kan det även vara bra att stretcha höftböjaren -googlade för en enkel beskrivning;
http://www.curexgruppen.se/pages/?ID=100 vet inte om jag får länka sådär, men om moderatorn tar bort så är det bara att googla. - att strectha höftböjaren hjälper en att komma ner i sadeln lite lättare.
Vissa kan även behöva stretcha bröstmusklerna om man har lätt för att kuta med ryggen och säcka ihop. Då stretchar man bröstmusklerna och tränar upp dem som sitter vid skulderbladen så får man en bättre hållning. - om du håller armarna rakt ut åt sidorna och sen med raka armar pressar dem bakåt så känner du både de muskler som man ska träna och de som ska stretchas.
Träna mage och rygg hemma - då får du lättare de muskler du behöver utan att behöva rida dig till dem.
För att få hästen att "gå på tygeln" finns inga genvägar. När du förbereder varje övergång, hörnpassering, sväng osv. med en halvhalt och formar hästen mellan dina skänklar så kommer den förr eller senare bära sig rätt beroende på hur dens förutsättningar är.
Eftersom du rider på ridskola så tänker jag inte tipsa om några övningar som du ändå troligtvis inte har frihet att genomföra men du kan bl.a öva på din följsamhet med handen genom att i skritten, redan på lång tygel pendla med handen i takt med hästens huvud. Du ser att hästen rör sitt huvud framåt i takt med skritten, börja på lång tygel att försöka synka din hand med hästens huvud. När ni sedan kortar tygeln så brukar man ha några minuter i skritten på sig att fortsätta pendla med handen, tänk att hästen ska kunna röra sitt huvud helt fritt, tygeln ska på intet sätt bromsa dens huvudrörelse, men tyglen får heller aldrig glappa. När du kan med en mjuk kontakt på tygeln låta hästen gå med samma fria rörelse i huvud och hals som den går med i fri skritt så har du kommit en bra bit på väg.
I traven så håller hästen sitt huvud naturligt mer stilla men i galoppen så ska man också följa med med handen - annars blir det som en liten halvhalt i varje språng. I galoppen är det lättast att öva på sin följsamhet genom att tänka att armen är som ett gummiband och låta hästen mjukt dra fram ens hand som sedan mjukt flexar tillbaka som om tyglen hade varit en gummisnodd.
Ett bra sätt att få hästen mellan hjälperna som inte kräver en speciell övning, är att hela tiden vara jättenoga med att bestämma exakt vart hästen ska gå, om ridläraren säger vänd snett igenom så spanar du ut en väg som hästen ska gå, t.ex. exakt vid bokstaven, en halv meter efter bokstaven etc. För mig hjälper det om jag mentalt ritar ut vägen på banan så att jag nästan faktiskt har en linje som jag ska pricka. - När väl linjen är bestämd så ska du med hjälp av skänklarna styra hästen på vägen. Tygeln använder du bara i nödfall. I början kan det vara bra att strunta i ställningen för det blir så mkt att tänka på annars, men sen kan man lägga till ställningen men fortfarande bara styra med skänkeln.