Vill bara trava ... men slår i!

Itchie

Trådstartare
Har haft problem att få min islandshäst att trava - hon har hellre töltat eller grisepassat. MEN nu har det plötsligt lossnat och hon visar upp en fin (och envis) trav. Enda felet är, som jag skrev ovan, att hon slår i framhovarna med bakhovarna. Vad kan detta bero på? Dålig balans, taktfel, för dåligt med muskler? Är det vanligt? Farligt? Vad göra?

Låter som dålig balans. Jobba med styrka och balans i skogen och på volter. Att använda lätta skyddsboots kan vara bra.

/Malin

Jag tränade upp traven på min förra islänning med bommar. Där hittar han takten bra.

Bra för balansen med.

Håller med om att bommar är jätte bra att träna över! Förutom balans och sånt så kan en för lång tå fram försena hovens överrullning i steget. Frambenet hinner helt enkelt inte undan innan bakbenet kommer. Kolla med en duktig hovslagare, ofta kan en sådan förbättra steget på din häst avsevärt! (Talar av personlig erfarenhet!)
Lycka Till med travandet!
:rofl:
//Malin

Den är för framtung. En häst som har för mkt vikt på bogarna kommer av naturen att ha frambenen ganska långt in under kroppen och då hamnar bakbenen långt bakom. Man måste lära hästen att vikta om sig, lägga tyngdpubkten bakåt istället för framåt, då kommer den att klara att trava utan at slå ihop.
Det går att bygga om hästar som är felbyggda men det tar tiiid.

Förutom tidigare tips så träna upp balans, styrka, smidigthet i skritt till att börja med.
Ofta får man börja från början....
Skritta utför övningar som sidoförflyttningar, halvhalter halter, serpentiner, voler, öpnna, sluta, skritt i olika tempon, täna din sits utför övningar med utmaningen så små hjälper som möjligt, när detta funkar i skritt försök bibehålla lösgjordheten i trav och kanske i tölt och galopp. Innna du kan rida samlad trav och få hästen att bära sig korrekt krävs rätt mkt grundläggande dressyrarbete lämpligtvis i skritt.

Själv har jag gått tillbaka till mkt träning i skritt och det har gett mkt både för min sits och min hästs gångarter.

Lycka till och var glad att din häst ändå hittat traven, det är ett steg mot att den börjar bli mjukare (om den tidigare inte travade alls).

Tack för alla era svar! :bow: Har fortsatt analysera och kommit fram till att det är på böjda spår problemet uppkommer, eller kanske snarare märks. Det verkar iofs ganska logiskt mtp att yttre sidan då måste ta längre steg - och/eller inre kortare. Vad gäller verkningen är det så att hästen tidigare hade (och hade haft under lång tid fram till för ca ett år sedan) väldigt långa tår och låga trakter. Kan det vara så att hon behövt ett år på sig för att vänja sig vid den nya - i mitt tycke riktiga - hovvinkeln/benställningen? Vad kan, förutom ökad styrka/smidighet/balans, vara orsaken till att en häst som tidigare mest grisepassat i hagen plötsligt väljer traven eller tölt i frihet?

*Itchie* som nu ska ligga i hårdträning med serpentiner, skolor, klättring och bomträning för att få bakdelen under sig och sidorna elastiska. :D

HiHi :) Roligt att höra att det har lossnat så bra med din häst! Om hon har haft långa tår förut som du nu har fixat till så är det ju klart att det tar ett tag för hästen att ställa om sig. Det blir ju ett helt nytt rörelse sätt för henne. Alla musklerna har ändrats och om du samtidigt har ridit henne och tränat för att få henne smidigare och starkare så har hon ju reagerat helt rätt på träningen och det som hon har haft svårt för har bara lossnat helt enkelt! Hur gammal är hon? Min erfarenhet är att en ung häst som är väldigt ojämn och valpig kan "växa upp" och bli mogen på väldigt kort tid.
:roflCramizzar //Malin

Tack, tycker också det är roligt! :bump: Hästen är en "mogen" dam på fjorton år, så valpstadiet har hon lämnat. Hmm, kan det helt enkelt vara så att vi är på rätt väg trots min bristande islandshästerfarenhet och tränar-paranoia? :o

Bristande islandserfarenhet blandat med tränarparanoia lider jag oxå av och mina hästar blir bara bättre och bättre så jag skulle nog stryka ordet trots :idea:

Jo, unghästar har nog alltid den där valpigheten och de måste också få mogna ch utvecklas i sin egen takt. Men även äldre hästar som har varit tränade fel, varit spända, är allmänt otränade behöver ofta också få tid på sej att lära sej nya saker. Min Pålla var 10 år när jag köpte henne, och hade i början (var inte mkt riden regelbundent)väldigt svårt att fokusera på uppgiften ngn längre stund. Nu har jag tränat henne i 2 år regelbundet och märker att hon utvecklas mkt under vissa perioder och under andra måste jag sänka kraven och stanna upp, sen helt plötsligt har hon förstått ngt som vi tragllat med tidigare, det är som att det tar ett tag innan "pollettn trillat ner" och då vet man inte alltid orsak och verkan.

Jag tror att man ska titta mer på utbildningsgrad än ålder

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 733
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 563
Senast: skuggi
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 557
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV