Vill bara skriva lite

Jag vet inte hur jag ska skriva men vill iallafall skriva nånting. Men ja först så vill jag säga förlåt ifall nåt jag har skrivit har gjort nån ledsen eller nåt sånt. Och ifall nån kanske tog det neggativt på nåt sätt det som mamma skrev att jag hade gjort så förlåt för det isåfall :heart
Och om det så tack till alla som har brytt sig och skrev snälla saker och allt sånt :heart Trodde att det bara var några som kanske skulle bry sig så trodde inte att så många skulle det. Så ja tack för det också.
Kommer kanske inte skriva så jätte mycket här nu men vet inte. Men ville bara skriva nånting iallafall.
Och vill säga en sak men om ni tycker att allt om religion och sånt är jätte dumt och att dom som kanske tror på sånt är knäppa så behöver ni inte läsa nu. Men med det jag gjorde så sa flera efter att jag hade ängla vakt för hade det gått bara lite längre tid så hade jag fått stora hjärn skador eller dött. Så var jätte många saker som hände exakt rätt liksom så det inte blev så. Som att nån verkligen inte tyckte att jag skulle dö. Så jag vet inte om jag tror så men OM så kanske inte Gud ville att jag skulle dö nu så att det inte var meningen för då hade jag nog gjort det. Men ja jag vet inte och ifall nån tycker det är korkat att tänka så så behöver ni kanske inte skriva det.
Vet inte vad jag ska skriva mera men ifall nån har några frågor eller några saker som jag kanske kan skriva om när jag orkar så får ni gärna skriva det :heart

Känner inte dej, dina föräldrar eller äcklet för att kunna svara på hur äcklet tolkade risken. Kan vara så små skillnader som gör att det måste var ett äckel för att kunna se när risken är liten för att offert inte ska säga något.
ELLER så var det som jag skriver att han gjorde det då pågrund av hur jag såg ut då. För somsagt du känner inte han så du vet inte hur han tänkte så kan ju inte säga att det INTE var därför eller hur?

ELLER så var det som jag skriver att han gjorde det då pågrund av hur jag såg ut då. För somsagt du känner inte han så du vet inte hur han tänkte så kan ju inte säga att det INTE var därför eller hur?
Hur stor är risken att alla äckel utan en i hela värden skulle funka annorlunda mot alla andra äckel.
Men som sagt så förstår jag mycket väl hur framförallt en hästtjej försöker få det till sitt fel på något sätt.

Hur stor är risken att alla äckel utan en i hela värden skulle funka annorlunda mot alla andra äckel.
Men som sagt så förstår jag mycket väl hur framförallt en hästtjej försöker få det till sitt fel på något sätt.
Somsagt säger jag INTE att det var mitt fel heller utan nu verkar det mest vara du som har bestämt att jag tycker det. Men det är fortfarande bara fakta att OM han hade viljat göra det tidigare så hade han väl antagligen gjort det. Men HAN ville inte göra det innan för då såg jag inte ut så HAN fick dom tankarna. Tror inte det är så himla ovanligt heller även för såna att det är vissa saker som får dom att vilja göra dom dumma sakerna.

Frågan är väl om du vill bestämma själv eller eller låta monstret bestämma? Och vad du vill själv innerst inne Om du också vill känna det som du är fel och äcklig eller om det bara är monstret som vill ha det så?
Helt ärligt så bryr jag mig inte för vad jag vill innerst inne är inget av det iallafall och då spelar det ingen roll om det är jag eller monstret som tycker det.

Nej för då hade han gjort det innan. För det var inte att han inte hade nåt tillfälle innan utan det fanns det. Men när han gjorde det var första gången han såg ordentligt att jag hade börjat få bröst och sånt och det var därför han fick såna tankar DÅ och inte innan.
Det kan givetvis vara så, eller så vågade han inte tidigare. Oavsett vilket så är det en kropp han varit ute efter inte din kropp.

Jag antar att du inte menar att kvinnor generellt är ansvariga för sina kvinnliga former och därmed är ansvariga för att män ibland våldför sig på dem.

Och om det vad man kan göra så jag vet inte. Eller ja typ ha kläder så det inte syns hur man ser ut i kroppen men annars så vet jag inte.
Jag tänker att det är väldigt väldigt svårt att undvika alla risker. För hur ska jag veta vem som är ett äckel och vad det är som just han agerar på? Det kan ju lika gärna enbart handla om att jag är tjej eller att det är fel plats vid fel tidpunkt. Det är inte rimligt att behöva leva sitt liv på det sättet, att begränsa sig helt pga risker. Visst, jag kanske undviker vissa platser på kvällen, eller tar sällskap, för att jag känner mig otrygg. Men EGENTLIGEN ska jag ju inte behöva tänka på det.

Hur känns det med tråden nu? Det har blivit mycket diskussion om det här, och om du känner att det blir för mycket hoppas jag att du skriver det ❤️

Somsagt säger jag INTE att det var mitt fel heller utan nu verkar det mest vara du som har bestämt att jag tycker det. Men det är fortfarande bara fakta att OM han hade viljat göra det tidigare så hade han väl antagligen gjort det. Men HAN ville inte göra det innan för då såg jag inte ut så HAN fick dom tankarna. Tror inte det är så himla ovanligt heller även för såna att det är vissa saker som får dom att vilja göra dom dumma sakerna.
Så du håller med om att det som hände hade hänt även om du inte börjat få bröst och hade haft på dej en sopsäck?

För så länge du tänker att det beror på hur du ser ut eller har på dej så lägger du ansvaret på dej helt eller delvis.

Och om det vad man kan göra så jag vet inte. Eller ja typ ha kläder så det inte syns hur man ser ut i kroppen men annars så vet jag inte.

Nej såklart att man inte kan undvika ALLT det fattar jag också. Men det är ändå fakta att OM jag INTE hade haft kläder så han såg tydligt hur jag såg ut i kroppen så hade inte han gjort det då.
Alltså jag vet att det finns äckel som gör såna saker mot barn och mot vuxna och alla möjliga så det är inte säkert bara för man inte har vuxen former liksom men det hade iallafall inte hänt mig då om jag inte hade haft och typ visat att jag hade det.
Tänker du att du borde ha klätt dig annorlunda? Att om du gått i heltäckande tält hade han inte blivit frestad?
Så gör man ju i vissa extremistiska kulturer. Då begår männen ändå övergrepp och skyller på att kvinnan visade sina sexiga fotleder, hår, ansikte, ögon eller någon annan kroppsdel som gjorde att han inte kunde kontrollera sig och hon får skylla sig själv. Jag kan nästan lova att det inte begås mindre övergrepp i samhällen där kvinnorna kläs i burka för att inte råka fresta männen. (Sen får man naturligtvis ha burka om man vill!)

Det enda rimliga är att vi kvinnor har de former vi har, och klär oss i de kläder vi vill, och så får männen helt enkelt bete sig som folk. Gör de inte det talar vi om för deras omgivning att de är äckel. Vi har inget att skämmas för. DU har inget att skämmas för. :heart

På ett sätt tror jag att jag förstår hur du tänker @EmmaFilippa för de flesta (om än inte alla) män tänder på bröst, rumpor, nakna kroppar etc i någon mån. Vid övergrepp är det dock ofta makt inblandat (som i att få den andra att göra som en vill, inte nödvändigtvis fysiskt våld), så det går inte att direkt jämföra ett övergrepp med "vanligt" sex.

I vanligt sex mellan två jämlika parter är en jätteviktig del att kommunicera om samtycke. Inte bara före, utan även under tiden och man ska alltid kunna avbryta oavsett vad man själv var med på i början, och även utan att behöva skrika och slå. Även om man var med på att prata så behöver man inte vara med på att ta bilder på sig själv eller kyssas, även om man var med på att kyssas behöver man inte gå med på att klä av sig, även om man gick med på att klä av sig ska man alltid få säga nej till att gå vidare utan att den andre gör det ändå osv. Även för vuxna i vanliga sexuella möten så ställs det alltså krav att båda måste vilja det som sker, för att det ska vara okej. Med tanke på din ålder och situation så blir ännu tydligare att det är han som gjort fel, det är han som brutit mot lagen (utöver att det förstås också är moraliskt vidrigt).

Män som inte har den inställningen som det äckel du träffat på, går ju verkligen inte runt och önskar ha sex med alla kvinnor runt sig bara för att se har former eller visar bar hud. Om man vänder på det, jag är vuxen och har både bröst och en kurvig rumpa och det vore helt orimligt och totalt oacceptabelt att jag skulle behöva klä mig i säckiga kläder när jag går ut för att jag ska slippa behöva få männens snopp i min mun. De allra flesta män beter sig inte så mot kvinnor i sin omgivning. Tyvärr finns det en del rötägg också, så du är inte ensam om att ha träffat på en sån. Det tråkiga med det är förstås att vi är så många kvinnor som upplevt övergrepp. Det bra i att du inte är ensam är att vi är också många som efter en tid kunnat må bra igen, och kunnat hitta fram till att trivas i vår kropp igen och kunna ha en vanlig relation etc. Jag hoppas att du också kommer att komma dit.

Den man som gjorde detta mot dig visste helt säkert att det var fel av honom, och att han inte hindrade sig själv från att göra det han gjorde är bara hans ansvar. Det spelar ingen roll hur du såg ut eller vad du sa, och varje vuxen man med vett i skallen skulle förstått att det var olämpligt även om det så varit så att en ung tjej i din ålder hade tjatat på honom, alla vettiga män i min närhet skulle sagt nej ändå.

Det som ofta sker när män gör såhär, är att de helst vill lägga ansvaret på den utsatta, "Du är så fin, du gör så att jag vill..." eller att "Jag trodde du också ville eftersom..." trots att han bara följt sina egna lustar utan att ta hänsyn till den andre. Det är effektivt, för om offret skäms och känner sig delskyldig så ökar ju chansen att hon håller tyst. Så att vara manipulativ blir ett sätt att kunna begå dåliga handlingar men kunna komma undan med det.

Jag tycker du är så modig som berättat, men förstår att det känns svårt med det som bubblat upp efter att du berättat.

Håller med om att det kanske blivit lite väl mycket "negativ" stämning i tråden nu, så kanske vi ska låta detta ligga ett tag?

Det är helt naturligt att du, @EmmaFilippa försöker analycera och förstå anledningen till varför det hände. Och jag tror det kommer ta lång tid och troligen en hel del terapi att ändra på känslan av att det hände pga din kropp. Så vi behöver inte tjata mera om det just nu.

Jag pratade precis i telefonen med en kompis, som när hen var lite yngre än dig blev drogat och sexuelt utnyttjad av en riktigt vidrig äckelgubbe. Min kompis berättade att hen mår jättebra för tiden, har hittat ett nytt jobb som hen gillar och är allmänt lycklig. Hen har dock lagt ner ganska mycket jobb i att ändra sitt tankesätt, för att må såhär bra. En av de viktigaste sakerne som hjälpt mest, är att varje kväll skriver hen ner 3 saker att vara tacksam/glad över i livet. Oavsett hur dålig dagen har varit, så hjälper det att fokusera på att ändå hitta 3 bra saker. Hen sa till mig i dag, att det känns jättetöntigt, men det hjälper massor. Bara som ett litet tipps som du kan testa om du vill. :)

Och nu känns det jätte dumt att jag skrev om hur jag känner om detdär för känns som alla tycker jag är ännu mera konstig och äcklig nu även fast ingen säger det. Men känns ändå som det alla tänker.
Du har varit utsatt för något konstigt och äckligt. Du är inte konstig och äcklig. Jag lovar!

Apropå att vi kanske skriver för "negativt" när vi svarar så tänker jag (och tror att de som skriver om detta håller med) så är det inte dåligt i sig att fundera och vrida och vända, att försöka förstå osv om negativa saker. Även dåliga saker är en del av livet som man måste få tänka på och öva på att hantera. Hur man gör det och vilka verktyg man behöver lägga i sin verktygslåda är olika för olika personer, men det är inte så att om man får en fundering om något negativt, så måste man alltid försöka trycka bort den och vara glad och bara prata om positiva saker. Hamnar man ofta i långa och djupa negativatankar är det bra att få hjälp av t ex en psykolog, som du ju går hos, för att hitta verktyg som funkar för just dig att kunna hantera dem. Men det är inte så att syftet är att man bara "får" tänka positivt.

Men det som blir svårt för oss som sitter vid en skärm någonstans och är nära dig och inte vet hur du @EmmaFilippa mår just exakt nu, är att vara "lagom" i våra svar. Du är en och vi är många och då kan det bli så att du skriver först någonting som du tänker på på förmiddagen, och sen är vi många som läser och kanske 5 eller 10 svarar och reflekterar över det du skrivit, varav några kanske flera timmar senare. Då finns ju en risk att när du läser de svaren, om du haft det helt okej och kanske klarat vissa saker okej med mat och så, eller något annat som hänt under dagen, så läser du 10 svar om det negativa, och då kanske du dras in i att du börjar tänka på det igen fast du inte hade behövt göra det om du inte behövt läsa det negativa som jag eller någon annan skrivit. Om du förstår hur jag menar?

Det är svårt att skriva så att det verkligen stöttar så som man vill, svårt att veta när det hjälper och när det stjälper. Ibland kanske jag tror att det är bättre att du får svar från någon som är nära dig än att jag som inte är hos dig kanske råkar skriva fel saker i ett dåligt läge utan att jag avsett det. Vi är många som VILL stötta men det är svårt att veta ibland hur man kan hjälpa på "rätt" sätt (dvs som funkar för dig och som inte gör det värre trots att man menade väl). Men vi gör så gott vi kan, precis som dina föräldrar och de allra flesta av vårdpersonalen också. Och det är inte dig det är fel på som drabbats av sjukdom och som träffat på fel personer i ung ålder, det kunde drabbat vem som helst.

Senast ändrad:
Inte för nån kanske bryr sig men vill bara säga att jag är inte så dum som vissa här verkar tro. Som vissa som typ anntyder att jag tycker att det är tjejers fel om nåt äckel gör saker mot dom eller att jag tycker att man måste ha oversize kläder så inte äckel män får dåliga tankar eller nåt sånt så verkar ju inte ni fatta alls vad jag har skrivit. För jag har ALDRIG skrivit det och SÅKLART tycker jag inte det. För somsagt jag är inte SÅ dum.
Iallafall så mådde jag skit dåligt igår och blev inte bättre av hela den här diskutionen. Så fick inte läsa eller skriva här för jag mådde bara ännu sämre av det. Så därför jag typ blev tvungen att ta en paus som jag lovade förut att jag skulle ifall det blev för jobbigt men ville ändå inte göra det. För liksom jag tycker inte om alls när andra tror att jag menar nåt helt annat och inte verkar fatta vad jag försöker förklara och så får jag inte svara så blir det ju typ att dom som tror så har rätt. För jag kan inte säga mot och försöka förklara. Men ja skit samma är ingen som bryr sig ändå. Men var iallafall därför jag inte har skrivit på ett tag. Och jag menar inte att det är nåns fel eller att nån ska typ inte skriva eller nåt sånt så det behöver ni ju inte tro.
Men iallafall så har jag haft läkar samtal igen idag. Och det gick väl inte heller så jätte bra. Eller ska ändra så nu ska jag inte ha extra vak hela tiden utan ska ha typ steget under så att dom ska kolla till mig jätte ofta men behöver inte ha att nån sitter och kollar på mig exakt hela tiden iallafall. Så det är väl bra på ett sätt. Men annars med medicinen och sånt så ska jag inte ändra nåt nu heller.
Sen med vikten så var den ungefär oförändrad. Och ska fortfarande gå upp ännu mera i vikt innan det duger enligt läkaren så hon var inte så jätte nöjd med det. Men behöver inte ändra maten nu iallafall.
Och ja sen var det väl bara samma att jag ska träffa hundarna och försöka göra såna saker som jag har tyckt om typ pyssla och så. Och justja hon sa också att om jag har nån bättre dag och både mamma och pappa och personalen tycker det verkar okej så kan jag få ha en kort permison. Så inte åka hem eller till stallet men tillexempel åka och köpa en ny målar bok eller nåt sånt. Så borde väl vara glad för det men jag är inte det. Eller jag bryr mig bara inte.
Men ja det var nog allt om läkar samtalet tror jag. Och annars så är det väl inte så mycket att skriva heller. Och vet att det här blev långt och säkert många som tycker jag är dum för det jag skrev i början. Men somsagt menar inte att det är nåns fel heller och att nån skrev nåt fel eller dåligt eller så men känns bara som jag inte kan få fram vad jag menar så nån fattar. Utan att vissa bara bestämmer nåt dom tror så försöker dom få allt jag skriver till att jag tycker som dom TROR fast jag aldrig har sagt det. Och då blir jag jätte frusterad på det och mår ännu sämre så blir det skit bara.
Men skitsamma vill inte prata mer om det utan ville bara försöka förklara men vet att det är onödigt egentligen så ingen behöver bry sig.

Edit: Jag skrev det här innan jag såg ditt senaste inlägg:

Hoppas också att det är bra med dig @EmmaFilippa ! Du behöver självklart inte känna att du måste skriva här för vår skull. Om du vill ta paus eller sluta ska du så klart göra det!
Men om du vill skriva men tycker det blir för mycket diskussion om något här i trådarna och det blir för jobbigt för dig så hoppas jag att du säger det.
Det är viktigt att det känns bra för dig och inte att du bara känner dig pressad av det som skrivs. Utan att du kan få ventilera det du vill och bolla saker på ett sätt som känns lagom för dig. :heart

Inte för nån kanske bryr sig men vill bara säga att jag är inte så dum som vissa här verkar tro. Som vissa som typ anntyder att jag tycker att det är tjejers fel om nåt äckel gör saker mot dom eller att jag tycker att man måste ha oversize kläder så inte äckel män får dåliga tankar eller nåt sånt så verkar ju inte ni fatta alls vad jag har skrivit. För jag har ALDRIG skrivit det och SÅKLART tycker jag inte det. För somsagt jag är inte SÅ dum.
Iallafall så mådde jag skit dåligt igår och blev inte bättre av hela den här diskutionen. Så fick inte läsa eller skriva här för jag mådde bara ännu sämre av det. Så därför jag typ blev tvungen att ta en paus som jag lovade förut att jag skulle ifall det blev för jobbigt men ville ändå inte göra det. För liksom jag tycker inte om alls när andra tror att jag menar nåt helt annat och inte verkar fatta vad jag försöker förklara och så får jag inte svara så blir det ju typ att dom som tror så har rätt. För jag kan inte säga mot och försöka förklara. Men ja skit samma är ingen som bryr sig ändå. Men var iallafall därför jag inte har skrivit på ett tag. Och jag menar inte att det är nåns fel eller att nån ska typ inte skriva eller nåt sånt så det behöver ni ju inte tro.
Men iallafall så har jag haft läkar samtal igen idag. Och det gick väl inte heller så jätte bra. Eller ska ändra så nu ska jag inte ha extra vak hela tiden utan ska ha typ steget under så att dom ska kolla till mig jätte ofta men behöver inte ha att nån sitter och kollar på mig exakt hela tiden iallafall. Så det är väl bra på ett sätt. Men annars med medicinen och sånt så ska jag inte ändra nåt nu heller.
Sen med vikten så var den ungefär oförändrad. Och ska fortfarande gå upp ännu mera i vikt innan det duger enligt läkaren så hon var inte så jätte nöjd med det. Men behöver inte ändra maten nu iallafall.
Och ja sen var det väl bara samma att jag ska träffa hundarna och försöka göra såna saker som jag har tyckt om typ pyssla och så. Och justja hon sa också att om jag har nån bättre dag och både mamma och pappa och personalen tycker det verkar okej så kan jag få ha en kort permison. Så inte åka hem eller till stallet men tillexempel åka och köpa en ny målar bok eller nåt sånt. Så borde väl vara glad för det men jag är inte det. Eller jag bryr mig bara inte.
Men ja det var nog allt om läkar samtalet tror jag. Och annars så är det väl inte så mycket att skriva heller. Och vet att det här blev långt och säkert många som tycker jag är dum för det jag skrev i början. Men somsagt menar inte att det är nåns fel heller och att nån skrev nåt fel eller dåligt eller så men känns bara som jag inte kan få fram vad jag menar så nån fattar. Utan att vissa bara bestämmer nåt dom tror så försöker dom få allt jag skriver till att jag tycker som dom TROR fast jag aldrig har sagt det. Och då blir jag jätte frusterad på det och mår ännu sämre så blir det skit bara.
Men skitsamma vill inte prata mer om det utan ville bara försöka förklara men vet att det är onödigt egentligen så ingen behöver bry sig.
Det är bra att du säger ifrån. Jag tror det är en viktig påminnelse till alla att det här inte är en diskussionstråd; utan din dagbokstråd.

Kram. :heart

Vad bra att du tog en paus! Jag vill be om ursäkt om jag formulerat mig på ett sätt som uppfattas som att jag tror att du är dum. Det tror jag verkligen inte.

Hoppas resten av din dag blir okej ❤️

Edit: Jag skrev det här innan jag såg ditt senaste inlägg:

Hoppas också att det är bra med dig @EmmaFilippa ! Du behöver självklart inte känna att du måste skriva här för vår skull. Om du vill ta paus eller sluta ska du så klart göra det!
Men om du vill skriva men tycker det blir för mycket diskussion om något här i trådarna och det blir för jobbigt för dig så hoppas jag att du säger det.
Det är viktigt att det känns bra för dig och inte att du bara känner dig pressad av det som skrivs. Utan att du kan få ventilera det du vill och bolla saker på ett sätt som känns lagom för dig. :heart
Jag VILL skriva men det går ju inte när vissa bara verkar vilja säga mot allt och få det att verka som att jag tycker massa saker som jag aldrig har sagt så jag inte kan skriva det jag vill ändå.

Liknande trådar

R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok An tagligen så tycker nån att jag inte borde skriva en dagbok "bara för att skriva av mig". Men det är ju fritt att inte läsa och jag...
Svar
6
· Visningar
1 991
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte göra en dagboks tråd här. Inte för jag har nåt jätte viktigt att skriva om eller att jag tror att jätte många är så...
2
Svar
23
· Visningar
3 808
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 039
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 082
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Pälsvård! För dummies
  • Träffa hundfolk?