Vill bara berätta och fråga om nån har nån erfarenhet

K

k-berg

(Vet inte om den här tråden hamnar rätt nu)

I morgon ska jag på min första lektion i Centrerad Ridning!
Jag ser verkligen fram emot det och tycker det ska bli jättespännande! :)
Har letat ett tag efter en tränare i området där jag bor och har nu hittat en. Jag kommer visserligen behöva åka ca 10 mil (20 fram och tillbaka) men jag hoppas och tror att det är värt det!

Jag tänker som så att det faktsikt är mitt ansvar att göra allt som står i min makt för att ge min häst så goda förutsättningar som möjligt att kunna utföra arbete under mig och jag tycker att det man får lära sig genom centrerad ridning liksom "banar väg" för det!

Är det någon som har ridit eller rider på det här sättet?
Vad tycker du/ni om det?
Är så nyfiken på att höra andras åsikter om detta!
 
Sv: Vill bara berätta och fråga om nån har nån erfarenhet

Jag rider en blandning av centrerad ridning och "vanlig" ridning. Tycker det fungerar jättebra och det finns massor av nyttiga, tänkvärda saker inom centrerad ridning. Helt klart har kroppsuppfattningen förbättrats och det ger förstås resultat i ridningen. Så jag tycker verkligen det är super!
 
Sv: Vill bara berätta och fråga om nån har nån erfarenhet

Rider med en del centrerad ridning i bagaget.

Dock har jag förtillfället kommit lite ur spår dom senare två tre åren, men kommer garanterat återuppta det senare.

Tycker det är mycket insiktisfull och lärorik ridning, likväl som dom klassiska & akademiska ridstilarna.
 
Sv: Vill bara berätta och fråga om nån har nån erfarenhet

Jag rider för CRtränare ca 2-3 ggr/månaden och det är underbart. Jah är såld på det. :)
Det känns verkligen rätt och min pojke funkar kanon och det har hjälpt oss enormt mkt!

Lycka till och hoppas du känner att det är något för dig! :)
 
Sv: Vill bara berätta och fråga om nån har nån erfarenhet

Jag! *räcker upp handen*

Rider för utbildad instruktör en gång i månaden ungefär nu - och det är guld värt!!! Kombinerar med lite AR också....

Min häst har blivit helt annorlunda och mycket finare att rida!
Och jag har upptäckt att man BEHÖVER inte va helt slut o svett efter ett pass - för hästen är så känslig att det bara behövs små, små hjälper. Härligt!!! :love: :love: :love:
 
Sv: Vill bara berätta och fråga om nån har nån erfarenhet

Jag har själv ridit för en renodlad CR-instruktör en gång, och tittat på hennes kurser och träningar flera gånger.

Min AR-tränare blandar även in lite CR (mycket bokstavstränare här...:angel: ), så influenserna finns alltid där när jag rider.

Jag har fått ett helt annat synsätt på hästen och min ridning nu, jag får mer uträttat med mindre muskelkraft och konflikter än tidigare. Man måste inte rida med kraftiga hjälper, sitter man rätt så behövs det så lite, så lite...:love:
 
Sv: Vill bara berätta och fråga om nån har nån erfarenhet

Vad handlar centrerad ridning om? Vad kan man hitta info, böcker och dylikt...blev nyfiken
 
Sv: Vill bara berätta och fråga om nån har nån erfarenhet

Centrerad ridning handlar om ryttarens kroppskontroll, och hur man kan rida hästen med minimala hjälper bara man ger dem rätt och slutar "snacka skit" med sin sits hela tiden.

Man lär sig sitta avspänt och balanserat rätt upp och ner på hästen och bara inverka när man menar det, och då med små signaler.

Läs Sally Swifts böcker, "Centrerad ridning" och "Ett med hästen".
Även Klaus Ferdinand Hempfling kan ge inspiration, även om han inte behandlar ämnet rakt av, sas.

Det finns även en hemsida där man kan hitta utbildade tränare mm.
 
Sv: Vill bara berätta och fråga om nån har nån erfarenhet

oki låter spännande ska kolla upp!
 
Sv: Vill bara berätta och fråga om nån har nån erfarenhet

Jag rider CR 1 gång varje vecka på ridskolehäst. Tränar också med min egna travare och det är tack vare min instruktör som vi har kommit dit vi är idag, både jag och min häst trivs jättebra med ridstilen
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 902
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är en sak som jag tycker är väldigt fascinerande med ridningen nu! Det är ju så att min skadade arm fortfarande är väldigt svag och...
Svar
0
· Visningar
546
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 791
Senast: EmmaW
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har faktiskt funderat över hur mycket värde jag har av att dokumentera mina ridlektioner här på bloggen. Ska jag verkligen fortsätta...
Svar
0
· Visningar
465

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp