Vill äga marken under mitt hus!

Villasukka

Trådstartare
En gång i tiden ägdes min fastighet och grannens skog av två bröder. Den ena ägde skogen, den andre ägde fastigheten i skogsbrynet. Sedan bestämde sig fastighetsägarn för att bygga nytt, och byggde på pin kiv halva stugan (30kvm) på sin broders mark.

Förra året köpte jag fastigheten, med ett antal byggnader på, och så även det lilla huset. Grannen som numer äger skogen är en mycket trevlig äldre man som inte bryr sig överhuvudtaget om dom få meter som ligger på hans mark. Jag däremot vill säkra inför framtiden och funderade först på att skriva ett servitut, men kom sedan fram till att det känns säkrare att köpa loss en bit av marken.

Han har inget emot detta alls, det finns inget av värde på den lilla markbiten för honom. Det jag då undrar är..

Vi måste antagligen göra en avstyckning? Vad kan det tänkas kosta?
Finns det något enklare eller billigare sätt att gå tillväga?
Min nuvarande yta på fastigheten är ca 2800kvm, skulle tro att biten vi vill åt är på cirka 100kvm. Det känns lite väl kostsamt att betala avstyckning då jag hört att detta kan gå loss på över tjugo tusen kronor.


Tackar för svar :)
 
Sv: Vill äga marken under mitt hus!

Ring till lantmäteriet och fråga, men du kommer säkerligen att landa runt 20.000:- för avstyckningen.
 
Sv: Vill äga marken under mitt hus!

Jag är verkligen inte jättesäker så ta inte mitt svar som lag ;)

Jag förstår det som att du inte vill nybilda en fastighet utan överföra mark från en fastighet till en annan. Då är isf ingen avstyckning aktuell utan istället fastighetsreglering.

De fastighetsregleringssåtgärder som kan bli aktuella är antingen överföring av mark eller överföring av fastighetstillbehör. Vid den senare bildar man först ett servitut på den härskande fastigheten som sedan överförs till den tjänande (i samma förrättning).

Priset är ganska svårt att sia om eftersom det beror mycket på förutsättningarna, hur mycket information som finns, hur mycket fältarbete som krävs etc. Men generellt är fastighetsreglering iaf billigare än avstyckning.

Angående servitut så behöver det inte alls vara osäkrare. Ett servitut följer med fastigheten och gäller oavsett framtida fastighetsägarbyten. Om det däremot är en lämplig åtgärd med endast servitut vet jag inte.
 
Sv: Vill äga marken under mitt hus!

Avstyckning kostar 20 000kr. Ang servitut är det ju en fördel för dig medens det kan vara en nackdel för ev ny ägare av andra fastigheten. Men som Breaktown skrev så följer det fastigheten och är svårt att avbryta!
 
Sv: Vill äga marken under mitt hus!

Som sagt avstyckning är inte aktuellt :) Sen tror jag inte att man skulle göra enbart ett servitut när man har en byggnad som bara delvis står på annan fastighet, när den andra fastigheten dessutom inte motsätter sig en reglering. Isf har man ju kvar den i grunden olämpliga fastighetsindelningen och det vill man nog undvika.
 

Liknande trådar

Samhälle Testar att skriva här i hopp om att någon haft erfarenhet av något liknande; jag är så uppgiven, trött och ledsen. För ganska exakt ett...
2
Svar
32
· Visningar
4 491
Senast: athena
·
Äldre Någon som är kunnig inom fastigheter? Tidigare ägare till min fastighet (min far) skänkte en bit åkermark till grannen att bygga garage...
2
Svar
28
· Visningar
6 072
Senast: Inte_Ung
·
Tjatter Det är en sen augustikväll. Som så många andra dagar i denna förrädiska månad öser regnet ned. Det är blött överallt, särskilt på...
66 67 68
Svar
1 353
· Visningar
54 622
Senast: Sasse
·
Hemmet Jag behöver hjälp!!! För sisådär 15 år sedan, flera år innan vi flyttade hit, var vår gård ett dödsbo och ägarinnorna var aldrig här...
Svar
16
· Visningar
4 562
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Glasögon
  • Parfym
  • Huslån vilken bank?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp