Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag vill aldrig ha punktering och punktering får man betydligt oftare på ett boggiesläp eftersom det främre däcket kastar upp skräp som gör att det bakre däcket får punka om man har otur.
Lägger man dessutom på run flat däck så gör det inget om man får punktering på ett enkelaxlat släp.
Ett väl avhängt enkelaxlat släp kränger inte heller men då måste ju axeln sitta rätt och ibland behöver den flyttas beroende på vilken häst man har i.
Men visst de flesta släpägare är blonda, blåögda och naiva och förstår inte att man måste justera.
Vilket man förövrigt även behöver många ggr på ett boggiesläp också för att det ska ligga rätt.
Hmm... måste man ha en originalverkstad? Jag har svårt att tro att det finns dit jag tänker flytta framöver, har man tur hittar man väl en släpverkstad öht men för hästtransporter är nog att glömma. Men Thule är ju rätt känt märke även på vanliga släp så det borde väl inte vara så svårt att få tag på...
Man balanserar och väger så att vikterna ligger rätt.
När man hittat rätt plats för axeln/axlarna så flyttar man dem dit dem ska vara för att balansen ska vara rätt.
????
Vart skall du flytta hän axlarna på ett släp?
Ibland behöver dem flyttas framåt, ibland bakåt.
Hittils har jag inte hittat ett endaste släp som är rätt balanserat från början.
Ibland behöver dem flyttas framåt, ibland bakåt.
Hittils har jag inte hittat ett endaste släp som är rätt balanserat från början.
Eller så sitter din krok på bilen alldeles för högt i förhållande till släpets handske.. eller så kör du som en kratta..
Självklart flyttar man inte omkring axlarna hursomhelst, har jag aldrig varit med om att det behövs.![]()
Min krok sitter inte högt, den sitter i full normalhöjd.
Jag kör inte som en kratta, jag är rätt säker på att jag kör bättre än de flesta.
Annars hade jag inte fått betalt för att testköra både bilar och mc.
Man flyttar axlarna om det behövs oavsett släp.
På tex båttrailar är det jättevanligt att man gör det för att allt ska ligga i rätt balans.
Men hästkärringar är ju kända för att bara haka på och köra och egentligen inte veta vad de kör omkring med....
Min krok sitter inte högt, den sitter i full normalhöjd.
Jag kör inte som en kratta, jag är rätt säker på att jag kör bättre än de flesta.
Annars hade jag inte fått betalt för att testköra både bilar och mc.
Man flyttar axlarna om det behövs oavsett släp.
På tex båttrailar är det jättevanligt att man gör det för att allt ska ligga i rätt balans.
Men hästkärringar är ju kända för att bara haka på och köra och egentligen inte veta vad de kör omkring med....
Nu är det så att alla INTE är hästkärringar härinne och många härinne vet nog vad de gör. Tycker inte du skall gå till personangrepp på folk och dra alla över en kam. Och framhäva dig själv som en gud på att köra bil.
Men huruvida man flyttar axlar och du nu helt plötsligt börja prata om båtkärror, ja båt kärra är en sak där är det meningen att du ska kunna flytta axlarna för att du skall få rätt tp. Men fan inte på hästsläp, där sitter axlarna där dom sitter. Jag är bland annat gammal yrkeschaufför och har aldrig haft problem med släp. Jo bara om kroken suttit för högt eller för lågt.