Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Parelli lär ut att om en häst är rädd för något så ska man ta bort det farliga (t ex en presenning) alt. backa med hästen bort från det farliga (t ex en transport). Och sen prova igen tills hästen är trygg med det. Men alltid ta bort så fort hästen tvekar.
Andra menar att man bara ska bestämt stryka dom med presenningen alternativt bara bestämt fortsätta in i transporten för tar du bort det elelr backar ut så håller du med hästen om att det är farligt/hästen upplever att du också tvekar. Eller nåt sånt...
Man kan ju inet annat är bli förvirrad när man är nybörjare... Jag förstår givetvis att båda sätten kan vara rätt, för båda sätten verkar fungera vad jag upplever, men vad skulle ni säga är det bästa sättet? Kommentera.
Inget av sätten är rätt så länge man inte vet vad man gör. Har man inte kunskap att läsa av hästen kommer båda sätten att bli fel. Har man inte den kunskapen anser jag att man kan introducera det farliga i hagen där hästen på sitt eget sätt kan bekanta sig med det farliga/läskiga.
Under förutsättning att hagen är nog stor och hästen inte blir påtvingad att uppleva det farliga.
En presenning kan lämnas i hagen (ordentligt fastlagd på backen med tunga saker såsom stenar och absolut aldrig under vinteråret då det blir halt under presenningen) och sedan kan hästen själv välja om den ska gå och kolla in den.
Vill man sedan kan man sätta extra hö på den så att hästen blir motiverad.
Att ge sig på att själv träna bort rädsla hos hästen utan att veta vad man gör kan gå, eller så går det åt h-vetet.
Vill man absolut följa en av de olika förslagen och inte har kunskap skaffar man sig det, i form av en tränare.
Hästar är vanedjur.
Den är inte rädd för saker i sin omgivning men däremot allt nytt. Det som inte brukar vara si eller så.
Parelli lär ut att om en häst är rädd för något så ska man ta bort det farliga (t ex en presenning) alt. backa med hästen bort från det farliga (t ex en transport). Och sen prova igen tills hästen är trygg med det. Men alltid ta bort så fort hästen tvekar.
Andra menar att man bara ska bestämt stryka dom med presenningen alternativt bara bestämt fortsätta in i transporten för tar du bort det elelr backar ut så håller du med hästen om att det är farligt/hästen upplever att du också tvekar. Eller nåt sånt...
Man kan ju inet annat är bli förvirrad när man är nybörjare... Jag förstår givetvis att båda sätten kan vara rätt, för båda sätten verkar fungera vad jag upplever, men vad skulle ni säga är det bästa sättet? Kommentera.
Du måtte skämta
Hästen skulle själv välja någon som är en trygg van ledare.
varför tror du att tävlingshästar kan fokusera på sin uppgift?
Jo därför ryttarna inte ser faror i allt. Hästarna litar fullständigt på sin ledsagare.