Vilket material är bäst att ha i padden?

TinyWiny

Trådstartare
Jag är helt novis på det här med western:angel:

Har precis införskaffat en westernsadel som sitter som en smäck på min häst:love:

Men vad ska jag ha för padd?

Min häst har väldigt lätt för att få skav, så jag har tidigare bara använt sympatex material närmast ryggen och i sadelgjordar...

Hur tjock ska padden vara?

Stötdämpning ok, men hur tjock? det finns ju hur många som helst:eek:

Ska den vara tjockare i fram eller bara jämn tjock?

Sv: Vilket material är bäst att ha i padden?

Det beror lite på sadeln. Ligger den tajt med n tjock så kanske du ska ha en tunnare, om hästen har hög manke kanske den ska vara utskuren, sadeln ligger bra säger du, så då ska du inte ha en built-up pad som är högre fram, för då ligger inte sadeln bra längre.

Sen om hästen har kort rygg så ska paden vara kort så det ser bra ut. Många padar är ofta för långa och då kan det bli skav.

Sen finns det de med teddy under som är tjocka, oftast bra om de kostar runt 600:- och uppåt. Billiga är för luftiga.

Sen finns det e som är utskurna under så skänkeln kommer nära hästen utan massa ludd i mellan. De brukar kosta runt 1700:-

Om man rider ut så ska man ha en tjockare pad än när man rider på banan eftersom hästen behöver med utrymme för ryggen när den jobbar sig i form....

Ja det var väll lite. Men skaffa en pad protector om du ska ha en pad med ludd under så tvättar du den i stället för hela paden. Det brukar vara som en lika stor filt i HH tyg... och kantband.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Om du frågar mig vilka hästar jag gillar bäst på ridskolan så blir mitt första självklara svar Ägrim, sen skulle jag nog säga Laroko...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Det var svårt att komma på var den här tråden borde ligga egentligen, både på utrustning och ridning egentligen. Men tillslut handlar...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
13 409
Utrustning Har precis införskaffat en ny väst, en Racesafe :love: Innan dess hade jag en Outlyne, som jag bokstavligen H A T A D E... Den satt...
Svar
17
· Visningar
2 456
Senast: lady_vip
·
Western Tänkte att någon mer här kanske har/har haft en "päronformad" häst och hittat någon klurig lösning :) ? Jag har nu en westernsadel...
2
Svar
20
· Visningar
6 153
Senast: Terese
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V