Sv: Vilket mår de SÄMST av, tror ni?
I ditt läge hade jag gett halm så att tuggbehovet tillgodoses, annars lär hästen snart få alla möjliga krämpor
Tuggbehovet skulle nog inte tillgodoses förrän hon får FRI tillgång...
Och DET är uteslutet! Dock kan man ju ge lite mera så att hon får MER av sitt tuggbehov tillgodosett.
Försök hitta ekologisk halm eller annan "gräshalm" det känns ju åtminstone bättre för dej när det är lite grönt i och de flesta hästar äter den gärna.
Det är väl väldigt svårt att få tag på? Eller ska man bara fråga alla bönder man får tag på?
Varfö
r blev hon fet från första början? Kanske kan vara bra att börja där och fundera...men du kanske inte ägde hästen då?
Jag ÄGER inte hästen nu heller och har aldrig gjort. Blev medryttare på den i höstas och man kan säga att jag är typ halvfodervärd åt den eftersom jag har fått det största ansvaret för henne - pga ägarens ointresse och okunskap. Och pga ägarens okunskap har hästen fodrats helt fel innan och jag tycker att hon såg ut att ha näringsbrist TROTS sin övervikt - dvs att hon inte fått KORREKT foderstat så att
alla behov tillgodoses. Förutom på sommaren då hon gått på grönbete förstås - DÅ har hon väl fått i sig det mesta hon behövt (alldeles för mkt)!
Jag är "foderexpert" på amatörnivå och kan det mesta om det så hon har fått korrekt foderstat sen i höstas och jag håller noggrann koll på henne så det verkar okej. Det enda som är problemet är att hon får så lite strå... annars både hon SER mycket fräschare och sundare ut nu och beter sig som en helt annan häst! Mycket piggare och kryare och de andra i stallet är förvånade över hur pigg hon blivit. (givetvis har motionen också påverkat på det)
Tydligen har ägaren en gång försökt att ta tag i bantandet av denna madam och då gett "shettisranson" av hö till henne - utan att ha kunskap om att en häst MÅSTE få minst 1kg TS/100kg kroppsvikt! De andra i stallet varnade henne och sade att hon kommer ha ihjäl häststackarn... så om jag förstod det rätt så pågick det inte så värst länge, kanske några veckor eller så. Tänk vad okunskap kan göra!!
Se sen till att hon inte får bli överviktig på nästa sommarbete, låter hårt men en häst mår dåligt av att gå upp och ner i vikt precis som alla andra däggdjur.
Lycka till!
Ja det är vårat nästa dilemma - hur vi ska lösa det i sommar! Men jag har sagt det att aldrig att hon får släppas på dygnte-runt-bete igen och gå upp sådär EXTREMT. Det bästa vore om man kunde fixa en hage med mkt magert bete som hon kunde gå i med shettisarna dygnet-runt så att de slapp vara inne... Dock säger de andra att hon kommer att spränga stängslet då! Särskilt eftersom shettisarna är omöjliga att stoppa från att rymma... vart de vill...
Och munkorg tycker jag för det första är väldigt GRYMT och för det andra så har de redan prövat det och denna madam gör bara sönder dom nästan direkt och/eller tar av sig det...
Tydligen nästintill OMÖJLIGT att ha det på henne!