Vilket mår de SÄMST av, tror ni?

milly

Trådstartare
Av att få "för lite" grovfoder att tugga på eller att vara feta/överviktiga?!

Med "för lite" grovfoder menar jag att de kanske bara får minimimängd eller strax över det. (1-1.5kg TS/100kg kroppsvikt)

Undrar för att det är så svårt att hålla på med lättfödda hästar som förstås skulle hemskt gärna vilja ha betydligt mer grovfoder men KAN bara få minimimängd om de inte ska bli/förbli överviktiga... Man försöker kämpa med att få ner dom i vikt/hålla dom i vikt men har urdåligt samvete för att man inte ger dom mer grovfoder.

Sv: Vilket mår de SÄMST av, tror ni?

Jag tror att det beror på vad man vill ha ut av dem. Ska de "lulla runt i skogen" eller gå dressyr så mår de nog bättre av några kilos övervikt. Ska hästen hoppas mycket så tror jag att de måste hållas ordentligt i hull för att lite slita för mycket på frambenen.

Det är som sagt vad jag tror, sen har du säkert någon annan tanke som jag inte alls tänkte på. ;)

ger min fjording bara 6kg hösilge, då hon är övervitig.(har ett dunder hösilage) sedan får hon ca 2kg halm. vilket tar betydligt längre tid att att. jag mår dåligt för att hon får så lite men hon behöver banta bort sina 50-100kg övevikt för att hon ska hålla. då hon är en välldigt grov fjording./anna

Senast ändrad:

övervikt är aldrig bra, fetma är ett symptom på att något är fel..

Jag tror att det beror på vad man vill ha ut av dem. Ska de "lulla runt i skogen" eller gå dressyr så mår de nog bättre av några kilos övervikt. Ska hästen hoppas mycket så tror jag att de måste hållas ordentligt i hull för att lite slita för mycket på frambenen.

Det är som sagt vad jag tror, sen har du säkert någon annan tanke som jag inte alls tänkte på. ;)

Njae... annan tanke vet jag inte... Tänkte bara vilket man ska PRIORITERA: att få ner/behålla hästen i någorlunda normalvikt ELLER att låta den äta lite mer grovfoder?

För som det är nu får pållan bara PRECIS minimimängd (1kg TS/100kg kroppsvikt) vilket innebär 6kg hö och 2kg halm (hon väger nu ca 700kg, har vägts, men BÖR väga max 650kg). Energimässigt skulle hon behöva ÄNNU MINDRE men måste få denna mängd minst för att få i sig tillräckligt med TS...

Hon klättrar givetvis på väggarna av denna minimimängd - det är ju inte mkt i TUGGTID :( . Så man tänker ju emellanåt att kanske borde man strunta i bantningen och låta häststackarn äta sig belåten. :crazy:

ger min fjording bara 6kg hösilge, då hon är övervitig.(har ett dunder hösilage) sedan får hon ca 2kg halm. vilket tar betydligt längre tid att att. jag mår dåligt för att hon får så lite men hon behöver banta bort sina 50-100kg övevikt för att hon ska hålla. då hon är en välldigt grov fjording./anna

LÅter ju precis som i vårat fall! :p "Min" nordsvensk (äger henne inte) får också, som jag skrev i ovanstående inlägg, 6kg hö och 2kg halm och behöver gå ner minst 50kg till. ;) Hon var äckligt fet innan jag fick klorna i henne! Har redan lyckats banta henne ca 50kg sen i höstas men det har stått still i några veckor nu... Ska börja motionera mera när våren infinner sig.

Jag tycker att valet är enkelt: ge hästen mer hö!!!

Det är hälosammare att vara lite lätt överviktig än att ha det så jobbigt psykiskt som det innebär att inte få tugga. Hunger i kombination med minimimängd ts orsakar stress, både psykiskt och fysiskt för den delen.

Sedan tror jag inte att en hobbyhäst mår dåligt av att ligga lite i överhull, precis som en människa kan göra utan problem. Naturligtvis är normalhull att sträva efter, men i det här fallet hade jag inte tvekat en sekund. Försök motionera henne mer men ge henne mer att tugga på!

Det är hälosammare att vara lite lätt överviktig

Men hon är ju inte "lite lätt överviktig" utan ganska rejält överviktig! Så var går gränsen?! Hur mkt övervikt är okej? 20kg? 50kg?

Veterinärer och ET säger att hon måste bantas, särskilt med tanke på hennes hovbroskförbening men även för att minska på andra småkrämpor som ömmande rygg o dylikt (som ET påpekat).
Hon gick ner fort i höstas när de stallades in och hon fick börja gå på uträknad foderstat och börjades motioneras lätt. På knappt 7-8veckor rasade hon i vikt ca 40-50kg! :idea: MEN sen har det stått still... och hon bör åtminstone gå ner 20-30kg till innan man kan kalla henne för "bara" lätt överviktig.
Man kan inte motionera henne STENHÅRT heller eftersom hon har h.b.förbening.

Har funderat lite på om man kunde ge typ 9kg halm och typ 2kg lusernhack? (eller något liknande)
Det ger nämligen samma energimängd som 6kg hö och 2kg halm - dock något mindre protein men det kanske man skulle kunna kompensera upp med lite soja eller dylikt?
Fast det kanske blir alldeles tokigt att ge så mkt halm och så lite av annat grovfoder?? Halm är ju inte så smaskens liksom :crazy: .

Det är ju förståss ganska mkt övervikt och med hovbroskförbeningen blir det ju lite annorlunda... Om hon äter så mkt halm så tycker jag inte att det är en så dum ide, naturligtvis på vilkor att halmen är av foderkvalitet, men det utgår jag ifrån att den är... Just med tanke på att skona både ben och psyke!

I ditt läge hade jag gett halm så att tuggbehovet tillgodoses, annars lär hästen snart få alla möjliga krämpor:crazy:
Försök hitta ekologisk halm eller annan "gräshalm" det känns ju åtminstone bättre för dej när det är lite grönt i och de flesta hästar äter den gärna.
Varför blev hon fet från första början? Kanske kan vara bra att börja där och fundera...men du kanske inte ägde hästen då?
Se sen till att hon inte får bli överviktig på nästa sommarbete, låter hårt men en häst mår dåligt av att gå upp och ner i vikt precis som alla andra däggdjur.
Lycka till!

Det är ju förståss ganska mkt övervikt och med hovbroskförbeningen blir det ju lite annorlunda... Om hon äter så mkt halm så tycker jag inte att det är en så dum ide, naturligtvis på vilkor att halmen är av foderkvalitet, men det utgår jag ifrån att den är... Just med tanke på att skona både ben och psyke!

Vet faktiskt inte huruvida halmen är av foderkvalité - hur bedömer man det?

Vet inte heller hon skulle äta SÅ mkt halm. Men hon är en sån häst som äter ALLT så jag tror att hon skulle kunna pilla i sig 8-9kg halm utan problem.

Man har via studier på SLU konstaterat att en överviktig häst mår avsevärt sämre än den häst som är mager, med mager menas inte undernärd.

På samma sätt som med hö...?

Jaha det var bara SÅ du menade? Att det håller hygieniskt god kvalité (mögelfri) och är "ätbar" (smaklig) för hästen?
Ja men självklart är den det. Kollar noga på balarna innan utfodring (hon får halm bara som foder, ej som strö).

vadå klättra på väggarna!!!
är det klokt eller??
vet ni inte att en häst behöver tugga o äta större delen av dygnet
hästen har ingen gallblåsa utan gallan går DIREKT ut i magsäcken. detta pågår under hela dygnets alla timmar!!!!
vad tror ni händer om det inte finns något stråfoder att ta hand om???:eek: :eek: :eek:

I ditt läge hade jag gett halm så att tuggbehovet tillgodoses, annars lär hästen snart få alla möjliga krämpor:crazy:

Tuggbehovet skulle nog inte tillgodoses förrän hon får FRI tillgång... :angel: Och DET är uteslutet! Dock kan man ju ge lite mera så att hon får MER av sitt tuggbehov tillgodosett.

Försök hitta ekologisk halm eller annan "gräshalm" det känns ju åtminstone bättre för dej när det är lite grönt i och de flesta hästar äter den gärna.

Det är väl väldigt svårt att få tag på? Eller ska man bara fråga alla bönder man får tag på?

Varfö
r blev hon fet från första början? Kanske kan vara bra att börja där och fundera...men du kanske inte ägde hästen då?

Jag ÄGER inte hästen nu heller och har aldrig gjort. Blev medryttare på den i höstas och man kan säga att jag är typ halvfodervärd åt den eftersom jag har fått det största ansvaret för henne - pga ägarens ointresse och okunskap. Och pga ägarens okunskap har hästen fodrats helt fel innan och jag tycker att hon såg ut att ha näringsbrist TROTS sin övervikt - dvs att hon inte fått KORREKT foderstat så att alla behov tillgodoses. Förutom på sommaren då hon gått på grönbete förstås - DÅ har hon väl fått i sig det mesta hon behövt (alldeles för mkt)!
Jag är "foderexpert" på amatörnivå och kan det mesta om det så hon har fått korrekt foderstat sen i höstas och jag håller noggrann koll på henne så det verkar okej. Det enda som är problemet är att hon får så lite strå... annars både hon SER mycket fräschare och sundare ut nu och beter sig som en helt annan häst! Mycket piggare och kryare och de andra i stallet är förvånade över hur pigg hon blivit. (givetvis har motionen också påverkat på det)

Tydligen har ägaren en gång försökt att ta tag i bantandet av denna madam och då gett "shettisranson" av hö till henne - utan att ha kunskap om att en häst MÅSTE få minst 1kg TS/100kg kroppsvikt! De andra i stallet varnade henne och sade att hon kommer ha ihjäl häststackarn... så om jag förstod det rätt så pågick det inte så värst länge, kanske några veckor eller så. Tänk vad okunskap kan göra!!

Se sen till att hon inte får bli överviktig på nästa sommarbete, låter hårt men en häst mår dåligt av att gå upp och ner i vikt precis som alla andra däggdjur.
Lycka till!

Ja det är vårat nästa dilemma - hur vi ska lösa det i sommar! Men jag har sagt det att aldrig att hon får släppas på dygnte-runt-bete igen och gå upp sådär EXTREMT. Det bästa vore om man kunde fixa en hage med mkt magert bete som hon kunde gå i med shettisarna dygnet-runt så att de slapp vara inne... Dock säger de andra att hon kommer att spränga stängslet då! Särskilt eftersom shettisarna är omöjliga att stoppa från att rymma... vart de vill... :angel:

Och munkorg tycker jag för det första är väldigt GRYMT och för det andra så har de redan prövat det och denna madam gör bara sönder dom nästan direkt och/eller tar av sig det... ;) Tydligen nästintill OMÖJLIGT att ha det på henne! :rofl:

Senast ändrad:

Våran travare har vi försökt banta ett bra tag nu men gett upp. Istället har vi börjat ge henne så mycket grovfoder hon vill äta och inget kraftfoder alls. Skulle vi ta bort hennes grovfoder såpass mycket skulle hon börja hetsäta igen, vilket vi inte vill. Hon såg hemskt ut när hon kom, smutsig, glanslös päls, bukig och sedan fick hon lite för mycket fett istället men nu börjar hon bli jämnrund vilket är bättre.

Att vara för fet är värre. Att vara fet ger ökad belastning på leder, inre organ etc.
Smalare hästar SER värre ut men mår bättre än feta. Så är det ju för oss människor oxå. SMala mår bra, feta gör det inte.

vadå klättra på väggarna!!!
är det klokt eller??
vet ni inte att en häst behöver tugga o äta större delen av dygnet
hästen har ingen gallblåsa utan gallan går DIREKT ut i magsäcken. detta pågår under hela dygnets alla timmar!!!!
vad tror ni händer om det inte finns något stråfoder att ta hand om???:eek: :eek: :eek:

Så du menar att alla andra hästar normalt får fri tillgång till stråfoder hela tiden? Som om denna häst var något udda som bara får denna minimimängd?
Det är ju tyvärr ganska vanligt att folk ger så lite trots att hästen inte lider av fetma.

Du verkar tro att jag inte VET om det du skrev. Det var inget NYTT...

Att vara för fet är värre. Att vara fet ger ökad belastning på leder, inre organ etc.
Smalare hästar SER värre ut men mår bättre än feta. Så är det ju för oss människor oxå. SMala mår bra, feta gör det inte.

INte alla smala mår bra heller... dock. Men jag förstår vad du menar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 090
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 361
Senast: Qelina
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 789
Senast: pews1972
·
  • Låst
Katthälsa Jag är inte den som brukar skriva en massa inlägg om problem jag har här på forumet, men nu har jag en katt på 6 år som mår dåligt och...
2
Svar
21
· Visningar
9 504
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka