Vilket kraftfoder??

Martina_m

Trådstartare
Hej!
I stallhyran där jag har min häst ingår all mat. Men man kan oxå ha den på kallhyran och köpa mat själv, vilket jag nu ska göra då jag kan spara några hundralappar i månaden. Frågan är då bara vilket foder jag ska ha till henne?

Just nu får hon ensilage, men ska övergå till vanligt hö. Ska jag gå över till hö helt tvärt, eller ska jag ge lite mindre ensliage blandat med hö till att börja med?
Hade tänkt att ha helhavre och betfor till henne. Har just nu haft helhavre och krossad havre och betfor till henne. Vad har ni för tankar om att ge endast havre och betfor till henne? eller ska jag ha krossad? eller korn? eller både och?
Hon får även vitaminer, någon blandning med alla mineraler och vitaminer från hippo, som hon fortfarande ska få.

JAg kan inte säga hur hon går på det kraftfoder hon får just nu, för jag märker ingen skillnad på henne beroende vad hon har fått. Men hon är som "vanligt" hela tiden.

tack på förhand!
/Martina

Sv: Vilket kraftfoder??

Kolla upp analysen på höet så att du vet vad du behöver komplettera med. Inte säkert att du behöver ge nån kraft över huvud taget.
En analys kan spara mycket pengar och ge dig en mer välmående häst.

Agrilab tar 425 kr. Sök här på forumet så hittar du många trådar om analys.

Vi har av olika anledningar inte analyserat för en nyligen och om jag vetat om värdena i höet när vi stallade in hästarna i oktober hade jag sparat uppåt 2000 kr på mineraler, Krafft och lucern.

För att få ett genomsnittligt värde ska du öppna åtminstone 5-6 balar och plocka ut lite hö ur varje. Var noga med att du får med bladen. Klipp ner höet i bitar och skicka ca 2 liter till analysbolaget. Det finns följesedel/instruktioner att skriva ut via nätet åtminstone på AnaLycen. En analys inklusive mineralanalys kostar ca 500 kr. Väl använda penar som oftast kan sparas in på minskade foderkostnader.
//marti

okej! Tack för hjälpen!
Känner bara att det blir så mycket pengar så snabbt! Trodde inte en analys kostade så mycket.
Eftersom det ändå bara är 4 månader kvar som hon ska stå i stallet innan det är dags för sommarbete. kommer väl lägga ut ca 600:- på kraftfoder fram till sommaren...
Hmm, det är inte lätt alltid att vara ordentlig när man har ont om pengar.
Just nu är det problem med sadeln oxå så den är ivägskickad till sadelmakare...
Synd att vårt intresse inte kunde var lite billigare!

//Martina

Jag skulle ge lusernpellets som kraftfoder i så fall. plus ordentligt med hö.

Har fått lite upplysningar om höet som jag ska köpa. Det har bra energivärde men lågt proteinvärde. Var bör jag ge min häst då? Får hon protein genom havre och betfor, hur mycket bör hon ha?
Hon är i fint hull, kanske något tjockare än hon bör vara men inget man lägger märke till...Hon ska i alla fall inte gå upp mer i vikt. Kan tillägga att hon är en maxad d-ponny, svenskt halvblod.

Kan ni hjälpa mig???

Tack!
//Martina

Beroende på HUR dåligt proteinvärdet är hade jag använt lusern eller soja. Soja tycker jag inte om att använda, därför är jag petig när jag väljer grovfoder (har faktiskt bytt stallplats p g a dåligt grovfoder)..

Eftersom det inte längre är tillåtet att räkna på enskilda foderstater är det svårt att hjälpa dig mer, rent generellt.

Nej havre och betfor är inte så lämpligt vid låg proteinmängd i höet.
Möjligtvis havre, om proteinvärdet inte är mycket lågt i höet, men absolut inte betfor - det inenhåller mest bara energi.

Det är svårt att säga vad som behövs, det finns en massa olika proteinfodermedel som tex lusern, soja, linfrökaka . Vilket du ska ge beror på HUR låg proteinmängd det är i höet!

Om du har de exakta värdena kan du PM:a mig så hjälper jag till att räkna på vad du behöver ge!

Hmm, jag har ju inte de exakta värderna. Fick bara veta, att det är en som gjort analys på det höet som jag ska köpa. Och att det var bra energivärde och lite lågt proteinvärde. Han sa inte att det var jättelågt värde, utan "lite för lågt". Tyvärr har jag inte analysen...
Letar för fullt efter ett bra analyserat hö. Men det är inga som analyserar höt här omkring.

Vet du vem det är som gjort analysen? kan du inte fråga den personen?

Det där med "lite lågt i protein" kan tolkas lite hur som... Ganska ofta lägger man till "lite" i talspråk utan att mena det.
Det kan betyda att "det Är lågt proteinvärde men jag vet inte HUR lågt" ...

I vilket fall som helst... om det nu är omöjligt att få reda på de exakta värdena så skulle jag ge LUSERN.
Hmm... hur mycket? En maxad d-ponny i bra hull - låt se... 6kg hö och 2kg lusern. Helst lusern HACK.
Så skulle jag ge!

Tack snälla!

Jag vet inte vem som gjort analysen på sitt hö. Så kan tyvärr inte få tag på det.

Bör jag köpa det, eller ska jag "Chansa" med ett annat hö?

30:-/bal tycker jag låter mycket, med runt 12 kg/bal. För att inte vara analyserat.
Har hittat ett hö för 20:-/bal med ca 10kg/bal. inte heller analyserat. En annan i stallet har detta hö och ger 4 kg till sin grova, lilla d-ponny. Och hon ger honom havre, betfor och något müssli på lunchen. Hon tycker att han går jätte bra i ridnigen nu, och då måste ju foderstaten vara någulunda ok.

Vilket bör jag köpa?

Är så himla kluven :confused:
Det är ju så svårt!

//Martina

4 kg hö är på tok för lite grovfoder till en d-ponny! Oavsett hur den ser ut i hullet. De mår inte bra i mage eller i psyket av att ha så lite grovfoder :crazy: .
3-4kg ger man till A/B-ponnyer!

Om jag var din kompis skulle jag ta bort kraftfodret helt eller delvis och öka höet till minst 6kg.

Vad gäller vilket hö du ska välja... hmm... Svårt. Gör som du vill, så länge du ger ett par kg lusern så spelar det inte så stor roll.
Du ska alltså BARA ge hö och lusern samt mineraltillskott. Nån näve havre kan du blanda mineralerna i... så får han nåt i krubban. helst ska du använda Krafft Miner VIT.

ok!
Men då tar jag nog det proteinsnåla höt i alla fall. Då vet jag ju att det är protein som behövs.
Så alltså 2 kg lusern/dag + mineraler och ev någon näve havre.
Lusern ska blötläggas va? Menar du att jag ska ge henne mineralerna tillsammans med havren, det ska alltså inte blandas alls med lusernen?

Tack för all hjälp!
Du ska veta att jag är väldig tacksam att du hjälpt mig, själv är jag väldigt okunnig på detta område, tyvärr.

Tack igen!
//Martina

Martina_m skrev:
ok!
Men då tar jag nog det proteinsnåla höt i alla fall. Då vet jag ju att det är protein som behövs.
Så alltså 2 kg lusern/dag + mineraler och ev någon näve havre.
Lusern ska blötläggas va? Menar du att jag ska ge henne mineralerna tillsammans med havren, det ska alltså inte blandas alls med lusernen

Nej för att du ska helst ge lusern HACK och det är som hackat hö. Det är bra eftersom då får han lite mer att tugga på också.
Lusern hack ska inte blötläggas, bara pelletsen brukar man göra det med.

jaha! Då hänger jag med! Men det blir ju jättemycket lusern då!
hmm, börjar tvivla lite.
Nu får hon ju ensilage, havre och betfor nu.
Om man då byter ut ensliagen mot hö och lusern, borde hon inte då ha havre och betfor då oxå? eller tänker jag helt konstigt?
Blir nog aldrig klok på det här :confused: :crazy:

//Martina

Martina_m skrev:
jaha! Då hänger jag med! Men det blir ju jättemycket lusern då!
hmm, börjar tvivla lite.
Nu får hon ju ensilage, havre och betfor nu.
Om man då byter ut ensliagen mot hö och lusern, borde hon inte då ha havre och betfor då oxå? eller tänker jag helt konstigt?
Blir nog aldrig klok på det här :confused: :crazy:

//Martina

Ja du tänker konstigt! varför skulle man då behöva ge havre och betfor?? :confused:

Ja det blir "jättemkt" lusern men det är INTE KRAFTFODER utan ett slags grovfoder med enormt bra värden. Så det är bara bra!
Man ska i största möjliga mån försöka att enbart ge GROVFODER till hästar, oavsett om de jobbas eller inte, men om det är brister i höet så kompenserar man med olika tillskott och ibland kraftfoder om inte energin räcker till från höet.
Det är inte så som många tror att så fort hästen börjar ridas ska den kraftfoder. Det är ett stort missförstånd! Den kanske ska ha lite mer energi men det ska man till att börja med försöka tillgodose genom att ge MERA .

okej, så höet ska innehålla det som hästen behöver, även när den är fullt igång med ridning 6 dagar i veckan.
Och eftersom det var lågt proteininnehål så kompenseras det med lusern!? Skulle hon behöva mer energi kan man kompensera med lite havre?
Så man skulle kulla säga att hon egentligen skulle klara sig utan kraftfoder nu, när hon får ensilage. Om det är ett bra ensliage?

Är jag inne på rätt spår?

//Martina

Martina_m skrev:
Just nu får hon ensilage, men ska övergå till vanligt hö. Ska jag gå över till hö helt tvärt, eller ska jag ge lite mindre ensliage blandat med hö till att börja med?
Allt foder ska vänjas in tidsvis vad jg har lärt mig, dvs att man minskar på det gamla fodret och "fyller på" med nya. Antar att det även gäller stråfoder?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
985
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 695
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 675
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar