Vilket kraftfoder tycker du är bäst?

Sv: Vilket kraftfoder tycker du är bäst?

Morotsbiten skrev:
Ja men va bra för jag har nämnligen också utbildning ihom just detta. :p

Och du och jag behöver ju inte prata mera om detta för vi har båda kommit frma till en sak... vi tycker inte lika i denna fråga=)
Så när man inte tycker lika så är diskussionen slut?!
PL
 
Sv: Vilket kraftfoder tycker du är bäst?

Ja i detta fall
Men jag får tacka för dina åsikter och ditt råd att bara ge hö.. man kan aldrig få gör många tips och råd! :bow:
 
Sv: Vilket kraftfoder tycker du är bäst?

Du har fortvarande inte fattat att jag inte säger att man bara skall ge hö, det beror på omständigheterna.
Däremot reagerade jag på ditt påstående att det inte är lämpligt att ge bara hö till normalridhästar. Jag har fortvarande inte fått svar på vilken nivå din utbildning ligger på.
PL
 
Sv: Vilket kraftfoder tycker du är bäst?

Ja det kan jag hålla med om.. det ska ju inte vara som så att en häst på 600 kilo får 3 kilo hö och 10 liter havre.

Basfoder är hö självklart.. men det vet väl alla som har häst.. hoppas jag
 
Sv: Vilket kraftfoder tycker du är bäst?

Eftersom den fråga inte har med min ursprungiga fråga att göra tänker ja inte svara på denna fråga här!
 
Sv: Vilket kraftfoder tycker du är bäst?

Morotsbiten skrev:
Eftersom den fråga inte har med min ursprungiga fråga att göra tänker ja inte svara på denna fråga här!


Det säjer ju allt. Alltså vilken utbildningsnivå du har inom foder. :smirk:
 
Sv: Vilket kraftfoder tycker du är bäst?

sitter och skrattar lite för mig själv!! :rofl: :rofl:

frågan var vilket kraftfoder du gilla?!

jag gillar krafftsortimentet, det känns som det passar mina behov att fodra med detta!!

hur svårt kan det vara att svara på en liten fråga... :crazy:


men självklart kan jag byta om det inte finns någon kraftprodukt som passar mitt hö!! men det kollar jag först då jag gillar att fodra med krafft! (i första hand havre men sedan kraft!!)


hoppas du fick ett vetigt svar på en enkel fråga!? :crazy: :smirk:
 
Sv: Vilket kraftfoder tycker du är bäst?

Har två hästar (till o från)
Ena hästen äter inget annat än Fibergi,ger detta också, andar pållen får Hippo Basic
 
Sv: Vilket kraftfoder tycker du är bäst?

Jag gillar Mustang för det är ett fullfoder men det innehåller ingen havre, vilket passar min pålle alldeles utmärkt eftersom han har energi så det räcker ändå.
 
Sv: Vilket kraftfoder tycker du är bäst?

Borde väl inte men... Morotsbiten, lyss och lär till Bubbla, Peter_Lundin mfl, de är uppenbart kunniga inom hästvård och foder. Att hojta om att man får göra som man vill är inga bra argument, det tyder snarast på att man inte har några, dvs brister i kunnighet. Och hur kan man mena sig vara mån om hästens bästa om man inte är villig att lära sig av de som kan? Att vilja lära sig mer är första steget mot bättre vetande.

OM man behöver kraftfoder beror på vilket behov hästen har (arbetsmängd, utvecklingsfas, storlek, lättfödd / svårfödd), vilket hö man har och hur mycket hästen orkar äta av det. Även en tävlingshäst kan klara sig fint på ett bra hö, medan ett dåligt hö inte räcker ens för pensionärshästen som bara lufsar i hagen.

VILKET kraftfoder som är bäst beror på höets värden i första hand. I andra hand blir det en fråga om vad hästen vill äta, men också hur mycket pengar man vill lägga på foder och hur stor ork man har att räkna, väga och pytsa själv.

Jag föredrar att göra en egen "müsli" (utifrån höets värden). Jag använder då helst "råvaror" som spannmål (havre, korn, vetekli), betfor, soja och lucern. Till det lämpar sig Miner vit med låg Ca / P kvot, eftersom hö häromkring, lucern och betfor ger hög, och jag ger inte tillräckligt stora givor spannmål eller kli för att få upp fosforhalten annars.

Slipper då leta bland en halv miljon olika fullfoder efter det som passar bäst för att sedan riskera se hästen reagera negativt på det och då behöva byta. Slipper köpa nya sorter och leta upp passande mineraler osv gång på gång när det sker förändringar i behovet ( t ex pga höbyte, viloperiod, sjukdom, upptrappning, tävlingssäsong, osv), utan kan bara ändra proportionerna på råvarorna.
 
Sv: Vilket kraftfoder tycker du är bäst?

Från början var det en sån tråd, ja. :smirk:

Sedan började du påstå en masa saker som inte är sanna, och då måste man ju får säga ifrån, eller hur?
Det var ju du som började påstå att hästar som rids måste ha kraftfoder.
 
Sv: Vilket kraftfoder tycker du är bäst?

Mina hästar äter Eggersmanns Struktur Equichamp, jättesmarrigt och så får dom Hippo LinCubes. Jättebra för de små magarna och fina i pälsen blir de!
 
Sv: Vilket kraftfoder tycker du är bäst?

Morotsbiten skrev:
Ja och kom nu inte med att det beror på hur höets värde ser ut!

Utan nu vill jag veta vilket kraftfoder DU tycker om och varför?


Jag tycker om fibergi då det inte är pellets och det dammar inte och det är melass i det. Min häst gillar det dessutom=)
Sen väger det inte så mkt och hon får mer i volym än om man ger ex kraft.

Jag föredrar att försöka ge ordentligt med grovfoder, och räcker inte höets värden till så kompleterar jag gärna med Kraffts lusern, eller krafft protein.
Annars brukar jag använda mig av havre, vetekli, betfor och krafftmineraler. Jag gillar öht kraffts sortiment väldigt bra.
men det brukar bli bra mycket billigare att komponera ihop sina egna blandningar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 440
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
844
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 046
Senast: Hermelin
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp