Vilket kraftfoder tycker du är bäst?

Sv: Vilket kraftfoder tycker du är bäst?

Ja men va bra för jag har nämnligen också utbildning ihom just detta. :p

Och du och jag behöver ju inte prata mera om detta för vi har båda kommit frma till en sak... vi tycker inte lika i denna fråga=)
 
Sv: Vilket kraftfoder tycker du är bäst?

oki ja jag ger nu havre, korn betfor å mineraler för del är billigaste och hästen funkar bra på det=)
Dock nu är hon ju dräktig och behöver lite specialmat en tid=)
 
Sv: Vilket kraftfoder tycker du är bäst?

men MJ ja men fettet då?? och smrp:et??

För att hästen ska bara klara sig på bara hö om du rider lättare ridning måste höet innehålla minst 70 smrp per kilo och alla andra ämnerna i höet vara av toppnivå.
Och hästen skall ha fritillgång till hö dessutom!
Så visst fisrider man lite här å var så kan väl hästen klara sig på bara hö.
 
Sv: Vilket kraftfoder tycker du är bäst?

har jag aldrig sagt .... dock är det meningslös att disskutera vidare då vi tycker olika i en fråga.
Man kommer ingen vart han/hon har sagt vad han/hon tycker i frågan och jag min medning. Jag respekterar han/hennes åsikt och går vidare=)

Nu var ju min tråd till för oss som nu ger kraftfoder och inte för er som bara vill ge hö ;)

Jag vill ha tips om bra kraftfoder och inte information om man kan ge enbart hö eller inte!
Det är upp till oss alla att göra som man vill!!
 
Sv: Vilket kraftfoder tycker du är bäst?

Vilken nivå ligger din hästutbildning på? Hur många år på högskolenivå?
Ang fibergi så ligger värdena lägre än en bra havre vilket säger en del om prisvärdheten.
Du som har utbildning kan ju tala om vad som saknas i ett bra grovfoder som gör att hästen MÅSTE ha kraftfoder för att den rids regelbundet!
Korn havre betfor lusern o ev soja med tillsott av ett lämpligt mineralfoder är utmärkta prisvärda baser till ett eget kraftfoder som man lätt kan anpassa till sitt grovfoder om man är räknekunnig.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Vilket kraftfoder tycker du är bäst?

Kraftfoder lägger man till om inte höets värden räcker till, ja.

Jag har inte sagt att alla hästar klarar sig på vilket hö som helst. Och varför skulle fri tillgång vara helt nödvändigt? Ett hö med höga värden kan man behöva begränsa.
 
Sv: Vilket kraftfoder tycker du är bäst?

Visst skall höet vara bra men att det skall behöva ha 70 g smrp är ju bara dumheter, var har du läst utfodring? Fett är inget nödvändigt otan används mest för att ersätta spannmålsstärkelse.
PL
 
Sv: Vilket kraftfoder tycker du är bäst?

peter_lundin skrev:
Du som har utbildning kan ju tala om vad som saknas i ett bra grovfoder som gör att hästen MÅSTE ha kraftfoder för att den rids regelbundet!
PL

Bra fråga! :bow: Ska bli spännande att läsa "Morotsbitens" svar... :angel:

Carina på Silver Arabians
 
Sv: Vilket kraftfoder tycker du är bäst?

Morotsbiten skrev:
dock är det meningslös att disskutera vidare då vi tycker olika i en fråga.

Vad har du för vetenskaplig grund för ditt "tyckande"?
 
Sv: Vilket kraftfoder tycker du är bäst?

Som sagt denna tråd är riktad till oss som GER kraftfoder inte till er som ratar kraftfoder och bara vill ge hö...

Förstår inte varför alla trådar här skall spåra ut!!!

Jag ville ha svar på en fråga.. vilket kraftfoder gillar du bäst...

Ger man inte kraftfoder alls behöver man ju inte svara...
 
Sv: Vilket kraftfoder tycker du är bäst?

Nu är du ju löjlig...

Jag kan tycka att färgen blå är finare än vit och du tycker vit är finare än blå.... måste jag ha en vetenskaplig bevisning att blå är snyggare än vit???

Vi tycker olika thats it
 
Sv: Vilket kraftfoder tycker du är bäst?

Vissa fodrar sina hästar för att dom ska må bra medans andra inte gör det.
 
Sv: Vilket kraftfoder tycker du är bäst?

Vad ger du för fibergi??... kul att en till tycker fibergi är bra foder.

Vad gav du till ditt sto när hon var dräktig??
 
Sv: Vilket kraftfoder tycker du är bäst?

Nu hänger jag inte med... vadå fodrar vissa sina häsatr för dom INTE skall må bra menar du??

Vad är de för hästägare?? :crazy:
 
Sv: Vilket kraftfoder tycker du är bäst?

peter_lundin skrev:
Varför skulle hästen behöva ntgt annat än hö o ev mineraler bara för att man rider regelbundet. Det viktiga är ju att hästen får den näring den behöver.
PL
Håller med. Skulle vara skitglad om vi hade sånt hö. Billigare också. Hästen skulle då få äta längre tid än att slänga i sig kraftfodret. Min pålle gillar Krafftpellets och jag med. Det kompletterar mitt sämre hö perfekt. Fibergi skulle inte alls passa.
 
Sv: Vilket kraftfoder tycker du är bäst?

Jag gillar det kraftfoder som passar till det hö jag har...(kunde inte låta bli...).
Fibergi gillar jag inte, det är hackad halm i det (blir dyyyr halm), och resten kan man lika gärna blanda ihop själv.
Använder oftast Kraffts produkter (egentligen bara lucernen och KPn) men det är mest för att det av någon konstig anledning inte finns så jättemycket att välja på här (bor ju nära stor stad ju).
Har även köpt Edels lucern och den är både bra och billigare än kraffts (både per kg och mer protein i) egentligen (men är lite bekväm tyvärr, ska ju ändå till GG och köpa KP).

Men jag ger mycket lite kraftfoder, så lite jag måste helt enkelt.
För att en häst ska måsta ha kraftfoder för att klara sitt näringsbehov ska man upp på hög elitnivå inom vanlig ridning eller trav-, distans- och galopphästar i hårdträning. Eller en extremt svårfödd häst.
(jag har också utbildning inom området...)
 
Sv: Vilket kraftfoder tycker du är bäst?

Jag ger kraftfoder alltså får jag svara, har redan diskuterat en massa olika kraftfoder.
Jag kan dock inte låta ditt påstående att en normal ridhäst tävlingshäst i lätta klasser MÅSTE ha kraftfoder det är direkt felaktigt.
Att man startar en tråd innebär inte att man äger den, detta är ett diskussionsforum.
PL
 
Sv: Vilket kraftfoder tycker du är bäst?

Morotsbiten skrev:
Nu hänger jag inte med... vadå fodrar vissa sina häsatr för dom INTE skall må bra menar du??

Vad är de för hästägare?? :crazy:
Om man ger mer kraftfoder än nödvändigt för att klara näringsbalansen gör man ju inte sitt bästa för att hästens matsmältning o därmed hästen skall må bra.
PL
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 440
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
844
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 046
Senast: Hermelin
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp