Vilket kraftfoder tycker du är bäst?

M

Morotsbiten

Ja och kom nu inte med att det beror på hur höets värde ser ut!

Utan nu vill jag veta vilket kraftfoder DU tycker om och varför?


Jag tycker om fibergi då det inte är pellets och det dammar inte och det är melass i det. Min häst gillar det dessutom=)
Sen väger det inte så mkt och hon får mer i volym än om man ger ex kraft.
 
Sv: Vilket kraftfoder tycker du är bäst?

Ok. Fast just höets värde är ju avgörande ... Men lucern tycker jag är bra eftersom det fortfarande är ett grovfoder och att det har gott om bra proteiner och bra kvot.
 
Sv: Vilket kraftfoder tycker du är bäst?

Nackdelen med fibergi är ett skyhögt pris för något som kan ersättas med ett bra grovfoder ev med tillskott av lite riktigt kraftfoder.
PL
 
Sv: Vilket kraftfoder tycker du är bäst?

Ovärde på höet måste du ju om du rider hästen ge kraftfoder i någon slag.
Min häst skiter totalt i om hon får hö eller inte men kraftfodret skall hon ha och hon slutar inte vara orolig tills kraften ligger i krubban!

Finns ju massa att välja mellan så var därför jag frågade vilket du tycker är bäst och varför=)
 
Sv: Vilket kraftfoder tycker du är bäst?

Riktigt kraftfoder?? är inte fibergi det påstår du??

Om det är dyrt?? nja 150 spänn för en säck på 25 kilo kraft kostar samma pris.
Kraft breed går väl på 250 säck nått om jag inte minns fel!
Men en häst man tävlar och rider hårt klarar sig inte på bara hö oavsett värdet på höet.

En tävlingshäst måste få i sig snabba energier innan en tävling måste få salt för att ersätta svettförlusten osv.Omöjligt att hästen klarar sig bara på hö då!
 
Sv: Vilket kraftfoder tycker du är bäst?

Vaddå skiter i om hon får hö?? Hästar är ju grasätare, huvudfödan ska ju vara stråfodret!! Sen ska man ju ge nån form av kraftfoder med såklart!!
 
Sv: Vilket kraftfoder tycker du är bäst?

Va är det för foder??? har aldrig hört talas om*nyfiken* dyrt?
 
Sv: Vilket kraftfoder tycker du är bäst?

Hon skadade sig och jag red inte och tog då bort all kraftfoder och hon fick då bara hö.
Hon gnäggade och sprang runt i boxen och vart dyblöt av svett när hon inte fick någe kraftfoder.Även om jag slängde i massa hö så stod hon bara och trampade på det och var inte ett dugg intresserad av sitt hö.
Tillslut fick jag slänga i lite korn och DÅ vart hon lugn och sen åt hon upp sitt hö när kraften var slut!
 
Sv: Vilket kraftfoder tycker du är bäst?

Det beror ju antagligen på att hon tyckte nåt saknades, hästar är ju vanedjur. Och nåt mer än hö tycker jag med att de ska ha i stort sett jämt, men höet/silaget ska alltid vara grunden i foderstaten.
 
Sv: Vilket kraftfoder tycker du är bäst?

Ja självklart ska det vara grunden har inte sagt något annat heller :smirk:

Men som vissa hävdar att amn BARA kan ge hö och mineraler är fel tycker JAG OM man rider hästen mkt!
Ännu värre tävlar regelbundet då måste den ha anant än hö i sig.

Så min fråga var vad tycker du är bäst och varför??
Har du någe kraftfoder du tycker är bra??
 
Sv: Vilket kraftfoder tycker du är bäst?

Om höet är sådant att jag måste ge kraftfoder så väljer jag ett som passar till höet, det går liksom inte att komma undan att man måste göra så.

I första hand väljer jag dock spannmål (billigast), och i andra hand müslifoder (trevligast form) och i sista hand pellets.
Vilka märken och sorter jag väljer beror på vilket näringsinnehåll de kan erbjuda, och om de går att köpa på nära håll.

Fast i allra första hand kompletterar jag så långt det går med lucernhack, och det brukar räcka bra med bara det. (Men det är ju inget kraftfoder...)

Min häst (och ingen häst i stallet) vet nog förresten inte om att de borde behöva kraftfoder, de flesta äter bara hö, hösilage och ett par dl havre... Alla rids, vissa tävlar.:angel:
 
Sv: Vilket kraftfoder tycker du är bäst?

Varför skulle hästen behöva ntgt annat än hö o ev mineraler bara för att man rider regelbundet. Det viktiga är ju att hästen får den näring den behöver.
PL
 
Sv: Vilket kraftfoder tycker du är bäst?

Skulle va intressant å se folks miner och kommentarer till dig när du går in i ett tävlingsstall, låt oss säga att du går in i alla elitrytatres stallar och säger...

Varför ger ni kraftfoder?? hästen kan gott och väl klara sig på bara hö och mineraler!! :rofl:


Ja ge du din häst bara hö du om du känner för det, jag vill ge kraftfoder och ni andra som vill ge de kan ju berätta erat favvis märke och varför det är de.
 
Sv: Vilket kraftfoder tycker du är bäst?

oki ja mussli gillar jag det som är så bra med fibergi tycker ja då min häst har hosta0(
 
Sv: Vilket kraftfoder tycker du är bäst?

Elithästar går oftast så hårt att de inte klarar sig enbart på grovfoder om det inte är extremt bra. Normalridhästen däremot kan oftast klara sig på ett bra grovfoder.
Jag tycker inte att det är fel att ge även dessa en rimlig kraftfodergiva, det kan ofta finnas anledningar till detta, däremot ville jag tala om att det inte är fel att bara ge ett bra grovfoder sen får du tycka det är roligt löjligt eller vad som helst men jag har en del utbildning o kunskap att stödja mig på. Detta är också i linje med vad våra främsta utfodringsexperrter säger.
PL
 
Sv: Vilket kraftfoder tycker du är bäst?

Men tävlingshästar som tränar på högre nivå har ju oftast ett stort energibehov, och då ska man ha ett mycket bra hö om det ska räcka till. Dessutom kanske inte hästarna har tid att äta den mängd hö som krävs för att komma upp i lagom energimängd.

En häst som kräver 140 MJ skulle behöva sätta i sig 20 kg av ett hö med 7 MJ/kg foder. Inte helt rimligt...

Men för en häst som tränar och tävlar på lite mer normal nivå kanske klarar sig på 90 MJ, och då behövs ju bara ca 12 kg hö. Och förutsatt att höet innehåller rätt mängd protein och mineraler så behövs ju inget kraftfoder!

Det kan du liksom aldrig argumentera mot... :angel:
 
Sv: Vilket kraftfoder tycker du är bäst?

Om jag MÅSTE ge kraftfoder, föredrar jag spannmål (havre, kornkross) betfor och sedan färdigt pelleterat mineralfoder. Soja om det behövs, kanske lusern.
Billigast helt enkelt.
Av färdigfoderna tycker jag bäst om de i musliform.
 
Sv: Vilket kraftfoder tycker du är bäst?

Eggersman gillar jag!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 440
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
844
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 046
Senast: Hermelin
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp