vilket kraftfoder piggar upp bäst?

M

mysis

Behöver lite mer energi i min häst. Hon äter just nu havre och betfor. Hennes temperament är lugnt och jag skulle vilja hitta ett kraftfoder som ger henne lite extra energi. Vilket är bäst har Ni upptäckt? Det ska INTE lägga sig på hullet heller, för det behöver hon inte:smirk:

Sv: vilket kraftfoder piggar upp bäst?

Allt foder innehåller energi, och den energi som hästen inte förbrukar lägger sig på hullet.
Du lär alltså få svårt att hitta ett kraftfoder som fyller det sista kriteriet...;)

Det är mycket svårt att fodra bort ett "alltför lugnt" temperament, vissa är helt enkelt så till sättet. Det handlar nog mera om motivation och personkemi isf.

Det som kan funka på vissa hästar är havre. (Som du visserligen redan använder.) Men frågan är om man vill ha en häst som jobbar för att den tycker det är kul eller för att den är "havrehet"?

jag har en häst som i o f sig är ganska skarp men som komplement till havre och betfor ger jag ett muslifoder som heter "Oat balancer" by Spillers. Det är väldigt bra tycker jag, innehåller mkt energi.

Betfor brukar ju ge en extra energikick. På min häst funkar det att ge extra av vilket kraftfoder som helst, då blir hon galen OCH fet :rofl:

mysis skrev:
Behöver lite mer energi i min häst. Hon äter just nu havre och betfor. Hennes temperament är lugnt och jag skulle vilja hitta ett kraftfoder som ger henne lite extra energi. Vilket är bäst har Ni upptäckt? Det ska INTE lägga sig på hullet heller, för det behöver hon inte:smirk:

låter som våra hästar är likadana... hihi....

min var oxå lite 'slö' och åt samma som din...

nu äter han krafft sport ( ska gå över på energi om några månader när han har lite mera ork) havre, mineraler och chevinal plus.... ska även börja ge honom linfrö igen... kan tyckas vara jobbigt att hålla på med då de ska kokas först... men de går snabbt.. linfrö har o-mega fetter som är uppiggande!

lycka till!

Ja, havre och betfor ska ju vara bra, Men det använder jag ju redan... Fler förslag på märken av kraftfoder som ger extra energikick till lite sömnig häst.. Hon gillar att jobba så hon är inte deppig eller så, utan motiverad- men latmasken finns också där...Jag tror lite uppiggande hade varit bra för henne faktiskt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 491
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
703
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 125
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 406
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar