Vilket hö väljer man till en konvalicent?

jerseyko

Trådstartare
Jag kommer ha möjlighet att välja bland ganska mkt hö vad jag vill köpa. Men jag som inte alls kan räkna på foder har ingen aning om vad jag ska köpa :o

10 olika analyser finns. Allt från TS på ca60%.
Energi och protein finns oxå i typ alla olika varianter.

Är ett lättfödd fullblodssto på ca 450 kg som jag gärna vill ha upp till 500 kg.

Har en skurit upp sina ben så det är box som gäller och sjukhage.

Senast ändrad:
Sv: Vilket hö väljer man till en konvalicent?

Jag kommer ha möjlighet att välja bland ganska mkt hö vad jag vill köpa. Men jag som inte alls kan räkna på foder har ingen aning om vad jag ska köpa :o

10 olika analyser finns. Allt från TS på ca60%.
Energi och protein finns oxå i typ alla olika varianter.

Har en skurit upp sina ben så det är box som gäller och sjukhage.

Välj ett grovfoder som har så låg energihalt som möjligt men som har tillräckligt med protein (SmRp ska vara minst 6 x omsättbar energi). Om hästen inte ska arbeta behöver den inte så mycket energi (endast underhållsbehov) men samtidigt ska den ha något att ”tugga på”.

Är ett lättfödd fullblodssto på ca 450 kg som jag gärna vill ha upp till 500 kg.

Varför vill du öka hennes vikt?

Okey då är det ju enkelt att se hur energi och smb rp ska ligga. Underhållsbehovet, hur tar jag fram det? Är det per dag då? Så ligger energi på 10g/kg foder och hon behöver 110g/dag så ska hon ha 11 kg. Och då ska hon ha minst 660g smrp under ett dygn?

Hon har vägt 500 kg hos mig, men gick ner mkt i vikt när hon var utlånad på foder.

Försök ha större kvor än 6 då hon är fullblod, gå gärna upp mot 7.5-8.. Annars så kan hon tappa överlinjen pga lite proteiner..
Konvalecens foder är bra, men har aldrig testat det på just ett fullblod, men prova med enkel kornkross plus olja. Ganska vanligt för fullblod som har boxvila som ska hålla hullet, men om det funkar för din dam vet jag inte :-)

Jag hade undvikit kraftfoder helt, det stör bara magen i onödan. Så mycket grovfoder som möjligt. jag hade satsat på ett i bra balans och rätt låga värden så hästen kan äta mycket per dygn och ändå inte ligga allt för högt över sitt behov (de kan ju bli pigga också av för mycket energi, och en rastlös, pigg fullblodsmärr på box kan bli enerverande för alla).

Vi kör en hög kvot på vårt fullblod, vid boxvila tar vi bort allt kraftfoder. Han har redan fri tillgång på stråfoder så där blir det ingen skillnad. Han är i o f s svårfödd, så det är inga problem med att man behöver begränsa med tanke på hullet.

Min äter ju så mycket mat, och det blir dyrt om hon ska äta massa kraftfoder även sen när hon är igång.
Förrförra årets hö fick jag bästa kombination med hestekraft, tror en säck kostade 270kr eller nått!

En pigg och rastlös fullblodsmärr vill jag undvika så mkt det går. Står ju i kollektiv och det kan ju bli jättedumt om något händer för personen tar ut hästarna i fel ordning eller blir rädd för henne eller arg på henne. Nu när skadan är så ny har jag sagt att jag tar henne själv för ingen ska råka tappa henne.

Pratade med leverantören igår, och vi kom överens om att testa 600 kg med en kvot på över 7 (minns ej exakt) och sen när hon ska börja ridas ta ett mer energirikt foder. Om det inte räcker med att öka på lite kraftfoder.
Förhoppningsvis kan jag åka redan i morgon och hämta hem några balar, nu äter hon gräs i hagen sen 10 kg hö inne, de var helt fashionerade i stallet över att hon åt upp allting. Men hon gillar mat :)

Sent svar, men håller med de andra. Lite högre kvot, och då hon är lättfödd och matglad så håll ner MJ så kan du ösa på med fri tillgång, bra ur alla aspekter under konv.Och behöver du 'toppa' sen så går det hyfsat 'enkelt' att göra med olja osv, öka MJ utan att få onödigt mycket 'stissighet' etc, och utan att behöva lägga på proteinkraftfoder med. Samma sak om du under konv ser att hon börjar bli lite för rund, med en högre kvot kan du utan att få besvär byta ut några kilo mot halm t ex.

(Vad har hon råkat ut för?)

Kommer nog hämta höt i nästa vecka, trodde vi skulle åka idag men det blev inte av.

Skickar pm ang. skadan.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
556
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 549
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
713
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka