Vilket hö är bättre?

I

ilse_pilse83

Vilket hö är bättre: (pratar inte om värderna, bara om strukturen!!!)

- Hö som är tunt, strukturen som betesgräs, utan baljväxter
- Hö som är `kraftigt/stark`, mycket baljväxter som klöver och typ prästkragar

Som sagt, det handlar inte om väderna, bara om strukturen.

Är det bättre att blanda de två olika hö sorter? Eller är det bättre med bara en sort?

Sv: Vilket hö är bättre?

Fast det är värdena som är viktiga, strukturen spelar ingen som helst roll för den sakens skull. Dock brukar hästar tycka bättre om hö av grövre struktur har jag märkt, förutsatt att det är av god kvalité såklart. Man måste välja hö efter värde. Att blanda ger bara ett ännu rörigare intryck här..

Jag vet att värdena är det viktigaste, men jag har 2 olika sorter hö hemma. Tänkte inte kolla värderna på båda.... Förra året köpte jag lite ängshö, tunt och det luktade gott, men det tyckte inte min häst.... :D

Vad för slags värden vill du ha då? Lättfödd eller svårfödd häst? Är det ena gammal äng och det andra tex nyare odlad vall så är garanterat den nyare vallen bättre i värde. Gammal äng brukar vara finare hö, och lukta gott, men hålla skitvärden oftast. Så det beror helt på förhållandena på fälten.

Fick förra året ett väldigt bra hösilage, bra värden till mina lättfödda ponnyer och grov struktur så det var inget dom slängde i sig väldigt snabbt och hade väldigt stor aptit på. Bättre med lite längre ättider när dom inte får sån stor mängd.

Hästarna själva föredrog nog det mer normala, lite klenare hösilaget. :)

Hästarna äter mer än gärna det tunna spröda höet. Det är lättare att tugga. Det grövre höet är mer arbete att få i sig. Blir det allt för grovt kan dom lämna de tjocka stråna. Jag har använt båda sorterna här och dom äter det utan problem. Men som någon skrev så är det ättiden som det skiljer. Det går också i mera mängd mat på det tunna fina höet eftersom det är lättare än det grövre. :)

Gav båda hösorter i morse. Ena hästen åt höet som är tunt, den andra
det grövre höet...... Båda lättfödda hästar som gärna äter MYCKET!!!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 135
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 707
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 456
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar