Vilket försäkringsbolag?

TinyWiny

Trådstartare
Om allt går vägen får jag snart hem en ny häst. Tyvärr är hon inte försäkrad och då är ju frågan vilket bolag jag ska välja?
Jag har bra erfarenhet ifrån både Agria och Folksam men tyvärr har de ju försämrat sina försäkringar så frågan är ju, vem ger mest för pengarna med minst tjafs?
Jag vill ha en heltäckande försäkring som förutom ren veterinärvård även tar medicin, resor och även avlivningen när den dagen kommer. Hon är av en frisk ras men är reggad som svensk ridponny så det kommer inte komma mig tillgodo. Jag har försökt jämföra själv men jag blir bara snurrig i huvudet :crazy:
Tar tacksamt emot era erfarenheter.

Sv: Vilket försäkringsbolag?

Folksam, alla gånger,sen lägger du till rehab extra så täcker det en del av resor och medicin. Även nödslakt tror jag. Plus massa mer! :D

Agria är både dyrare och med sämmre vilkor,bla har dom ett maxtak på hältor på 15.000:- vad jag har hört. Hur det funkar har jag ingen aning om då jag inte är insatt,och jag kommer aldrig mer ta i Agria med tång ens efter att dom satt massa smygreservationer på min hund! :mad:

Hade ut distriktanen en kväll/natt i December pga kolik,fick förättningsunderlaget från veterinären efter två dagar,ringde till folksam då,sen hade jag ersättningen på kontot efter två dagar,långt innan själva veterinärräkningen kom. Och det enda jag behövde göra var att ringa ett samtal dit och läsa upp underlaget.

Fick ersättning för allt jag var berättigad till,resan fick jag betala själv eftersom jag inte hade rehab extra,men tecknade den sen för typ en tjuga i månaden eller vad det nu var,och nästa gång det blir något täcks veterinärens resa! :)

Ja Folksam är en stark kandidat. Det jag tvekar på är att de inte ersätter borrelia eller borreliaprovtagning och det är ju en sjukdom som alla andra och som kan bli väldigt dyr så jag förstår inte varför de inte ersätter det?
Tack för ditt svar.

Ingen mer som har sin häst försäkrad som har något tips?
När man jämför de olika försäkringarna så är det ju verkligen ett vågspel. Numera ersätter ju nästan inga försäkringsbolag headshakingsyndrom t.ex och det är jag väldigt tacksam för att de gjorde när min häst fick det så allvarligt att hon till slut fick tas bort.

Jag har alltid haft agria men nya hästen var försäkrad i sweland så den tog jag över och jag är mycket nöjd (än så länge). När jag tog över den gjorde jag en snabb jämförelse mellan sweland och agria och konstaterade att jag fick väldigt mycket mer för pengarna (lägre självrisk och längre självriskperiod för en lägre premie).

Agria är både dyrare och med sämmre vilkor,bla har dom ett maxtak på hältor på 15.000:- vad jag har hört. Hur det funkar har jag ingen aning om då jag inte är insatt,och jag kommer aldrig mer ta i Agria med tång ens efter att dom satt massa smygreservationer på min hund! :mad:

Folksam har satt ett gäng smygreservationer på min hund som alla veterinärer jag pratat med har ifågasatt varför då det inte finns någon vettig anledning till dem.
Så Folksam är inte så roliga alla ggr de heller. Känns som att det är mer av ett lotteri och tur om försäkringarna fungerar oavsett försäkringsbolag.

Fast Sveland tar inte mediciner och det vet jag av egen erfarenhet att det kan bli väldigt dyrt.

Jag har Sveland på min ponny, jag är inte alls så insatt som jag borde vara när det gäller försäkringen. Men jag har aldrig blivit ifrågasatt eller liknande och har alltid fått mina pengar utbetalade snabbt.

Jag har min häst försäkrat hos Dina, gick snabb och lätt när jag fick gå till veterinären med min häst. Har veterinär försäkring på 60.000 på honom och livsförsäkring.

Tack till er båda för svar :)
Det blev Folksam. Dels för att jag tyckte att de hade bäst villkor och att jag kunde få med allt jag tyckte var viktigt men också för att det blev ett riktigt bra pris. Jag fick 10% rabatt dessutom eftersom jag har hemförsäkringen där. Jag hade ju aldrig några problem med dem med den hästen jag hade försäkrad där tidigare trots att hon var en riktig förlust affär för dem. Nu hoppas jag givetvis att jag slipper använda försäkringen överhuvudtaget men det är ju bra om det inte blir något krångel om något skulle hända.
Håll nu tummarna för att hästen är frisk och går igenom besiktningen på fredag :)

Håller tummarna !

För övrigt så har jag tre hästar i Agria, en i Folksam och en i Sveland.
Jag är nöjd med alla tre bolagen. Lite olika fördelar och nackdelar.

Tack :)

Ja jag hade inga problem med att få ut på försäkringen hos Agria för den hästen jag fick ta bort för drygt en månad sedan utan orsaken till att jag inte tog Agria igen var att Folksam tog mindre än 2/3 av Agrias pris och också Agrias begränsning på hältor. Man vet ju aldrig vad som sker i framtiden.
När jag försäkrade in min andra häst för drygt 6 år sedan så var det Agria som hade bäst villkor till bäst pris så det ändrar sig ju.

Jag har min häst försäkrat hos Dina, gick snabb och lätt när jag fick gå till veterinären med min häst. Har veterinär försäkring på 60.000 på honom och livsförsäkring.

Samma här & jag är väldigt nöjd med dem. Dessutom är de inte sviiindyra vilket är ett stort plus:)

Mina tre är försäkrade i Folksam, de två första var redan försäkrad där och då kunde jag lika gärna ta den tredje i samma bolag.

Jag är i tvist Folksam sedan 1 år tillbaka. Dom ljuger och hittar på saker som aldrig blivit sagda. Satte reservationer på våran häst som dom inte meddelade.Så när vi skulle få ut vet.ersättning så vägrade dom även när vi fick ta bort den så fick vi inte ut livförsäkringen.

Hälttaket ligger på 17 000, inte 15, sen kan man även utöka det till 30 000 kr. :)

jag har Agria till mina två katter & häst. Har inte haft några som helst problem utan bara lite tjafs med en av katternas försäkring som dock löstes.

Har agria På hunden. Haft det på en häst också. Aldrig behövt utnyttja det så kan inte säga något :/ men vet att Agria stod för operationskostnaden på hästen när han blev sparkad i ögat hos förra ägaren (ögat togs bort).

Har även Folksam på nuvarande häst. Kan inte säga något om de heller för inte använt det.

Jag har Sveland och är jättenöjd, inget snack om att inte ersätta under de senaste utredningarna. Hade mitt sto där också och när hon dömdes ut så godkändes det på nolltid och allt sköttes smidigt.

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 101
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 496
Senast: tuaphua
·
Avel Fosterförsäkrar ni? Om ni gör det försäkrar ni i rätta livvärdet eller väljer ni bara veterinärvård? Kollade upp och om jag skulle...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 795
Senast: _Taggis_
·
Skola & Jobb Vad gäller? Jag skulle alltså ha jobbat i dag, 21-07. har setat och kört närmare 7 mil och hade bara ca 2 mil kvar. Stannar innan en...
2
Svar
27
· Visningar
4 035
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV