Jag har pratat med Folksam och Sveland nu!
folksams vänta föl försäkring har ingen veterinärvård, man betalar alltså endast en premie för ett livbelopp om stoet resorberar efter 40 dygn, kastar eller fölet är fött eller föds och dör inom 30 dygn. Veterinärvård går på stoets försäkring.
Folksams fosterförsäkring 15.000kr i liv kostade 2237kr
om jag tecknar fosterförsäkring i annat bolag påverkar det inte doldafel försäkringen om jag tecknar en ”riktig” hästförsäkring i Folksam inom 30 dygn när fölet föds. Heller ingen karens då stoets försäkring egentligen omfattar fölet också. Evt livvärde kunde påverkas om den föds med defekter men inte veterinärvård.
Svelands försäkring 15.000kr liv och 100.000kr veterinärvård kostar för ett halvblod 2400kr.
Mitt sto är betäckt med Magic Park och då ingår veterinärvård samt 3000 kr liv gratis. För 15.000kr kostar ett halvblod 1900kr och jag som har en ras som ger en korsning samt den egna försäkringen är billigare så betalar jag 1600kr
har inte fått fakturan från seminstationen så evt höjer jag värdet till 20-25 om den har dragit iväg helt sjukt mycket.