Jag har 8000 i liv på fostret (Agria) och betalade 1400 kr i engångspremie.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tecknade här om dagen och frågade då om det fortfarande var så, vilket säljaren bekräftade. För mig har det alltid stämt med 20% av livvärdet oavsett vilket värde jag valt. Sen har jag lite rabatter och annat som påverkar.Nä, stämmer inte för mig. Jag försäkrade för 15' i liv och betalde 4' för försäkringen.
Jag betalade en engångssumma för fosterförsäkringen.Betalar man alltså en engångspremie för försäkringen?
Jag har ju fått för mig att de borde gälla om fölet försäkrad inom 30 dygn. Men jag är inte alls säker.Jag köpte fosterförsäkring hos Agria med 10 000 kr i liv, betalade 2000 kr som engångskostnad. När han var född bytte jag till Folksam efter att ha jämfört villkor och kostnader, och nu blev jag osäker men visst borde dolda fel gälla?
Ja jag tänker att många kanske inte ens har fosterförsäkringen men har skyddet för dolda fel om man försäkrat fölet och inte bytt försäkringsbolag. Så det borde ju vara så.Jag har ju fått för mig att de borde gälla om fölet försäkrad inom 30 dygn. Men jag är inte alls säker.
Jag ska ringa till Folksam o höra eftersom jag gärna utnyttjar erbjudandet om fosterförsäkringen som ingår. Men vill ju sedan gärna byta till Folksam då fölet är fött.Ja jag tänker att många kanske inte ens har fosterförsäkringen men har skyddet för dolda fel om man försäkrat fölet och inte bytt försäkringsbolag. Så det borde ju vara så.
Skriv gärna här om du får svarJag ska ringa till Folksam o höra eftersom jag gärna utnyttjar erbjudandet om fosterförsäkringen som ingår. Men vill ju sedan gärna byta till Folksam då fölet är fött.
Nu svarar jag för Dina: premien är samma oavsett om du försäkrar på 45 eller 90 dagar. Den betalas som en engångssumma och det ingår veterinärvård 80 000:- + ev avlivning och omhändertagande med 6 000:- + djurambulans med 10 000:-. Försäkringen varar i tills fölet är 30 dagar. Självrisken är 1 500:- + 20%. Veterinärintyget ska vara högst 3 dagar vid tecknandet. Du kan teckna från 40 dagar och du kan också teckna utan veterinärintyg men då måste du kunna bevisa en kastning. Är stoet försäkrat i Dina så kan du få 80 000:- från hennes försäkring också så att det totalt blir 160 000:- i veterinärvård. Den stora fördelen med att teckna foster&föl är ju förstås att det inte blir någon karens eller reservation i veterinärvården om fölet skulle födas med någon sjukdom och man sedan försäkrar in det med en vanlig veterinärvård.Har inte kostnaden lite att göra med var i dräktigheten man försäkrar? Jag tänkte försäkra efter 90dygns kollen, inget högt belopp utan jag är mest ute efter veterinärdelen. Har inte mina hästar försäkrade annars, funderar på Dina-försäkringar då jag har andra försäkringar där. Någon som har erfarenhet av dom på häst?
Tack för svar! Jag är som sagt mest ute efter veterinärdelen, det känns som att det kan bli dyrt om det händer något i samband med fölning.Nu svarar jag för Dina: premien är samma oavsett om du försäkrar på 45 eller 90 dagar. Den betalas som en engångssumma och det ingår veterinärvård 80 000:- + ev avlivning och omhändertagande med 6 000:- + djurambulans med 10 000:-. Försäkringen varar i tills fölet är 30 dagar. Självrisken är 1 500:- + 20%. Veterinärintyget ska vara högst 3 dagar vid tecknandet. Du kan teckna från 40 dagar och du kan också teckna utan veterinärintyg men då måste du kunna bevisa en kastning. Är stoet försäkrat i Dina så kan du få 80 000:- från hennes försäkring också så att det totalt blir 160 000:- i veterinärvård. Den stora fördelen med att teckna foster&föl är ju förstås att det inte blir någon karens eller reservation i veterinärvården om fölet skulle födas med någon sjukdom och man sedan försäkrar in det med en vanlig veterinärvård.
Och min försäkring skulle kosta 4000 trots 20000 i livförsäkring. Struntade dock i liv och körde på endast minimibelopp, kostnad därmed 700.Nä, stämmer inte för mig. Jag försäkrade för 15' i liv och betalde 4' för försäkringen.
Betalar man alltså en engångspremie för försäkringen?
Jag tecknade här om dagen och frågade då om det fortfarande var så, vilket säljaren bekräftade. För mig har det alltid stämt med 20% av livvärdet oavsett vilket värde jag valt. Sen har jag lite rabatter och annat som påverkar.
Och min försäkring skulle kosta 4000 trots 20000 i livförsäkring. Struntade dock i liv och körde på endast minimibelopp, kostnad därmed 700.