Vilket foder??

L

Lijsan___

Min kompis hästs foderstat har jag funderat på länge, hon har även frågat mig om hjälp med den och jag är inget expert på foder så jag frågar er i stället.
Jo hästen är en kraftig c ponny och är lite tjock för dagen. Han rids ut 2ggr, en lektion,1 vilodag, resten dressyr träningar, på en vecka. Men hans foderstat ser ut såhär

Morgon:
3dl krosshavre (som har legat krossad i någon vecka nu)
1kg hö

kväll:
3dl krosshavre
0.75 dl mineraler
1kg hö

jag tycker att den får alldeles för lite grovfoder. Min kompis vill inte göra en hö annalys. Men höet är grönt och har korta strån och innehåller ganska mkt blad och sånt. Måste tillägga att hästen lätt blir flåsig och trött.

Sv: Vilket foder??

Får han ingen lunch!? Inte undra på ifall han blir flåsig.
Mitt tips:

Morgon:
2 kg hö
2 dl krosshavre

Lunch:
3 dl krosshavre
2kg hö
1 dl betfor

Middag:
2 kg hö

/J

Senast ändrad:

Det är omöjligt att räkna ut en bra foderstat utan analys.
Nästan iallafall.
Jag tycker det ser bra ut, fast jag tycker hästen bör äta minst 7-8 kg hö om dagen. Det mår den inte dåligt av.

2 kg hö !
vad väger hästen, låter som lämplig hömängd till en get.
varför kraftfoder istället för hö.
6-7 kg hö behöver den .

okej tack för svaren :)
Jag har fått lära mig att grovfodret är välldigt viktigt och att hästen ska ha så att det räcker i ca 20 min och om man inte ger så mkt att man lägger till halm isf. men hon vägrar att ge honom betfor då hon har fått för sig att hästen blir fet av det. :crazy: Men skulle inte denna foderstaten vara bra
Morgon:
3 dl helhavre
2 kg hö
lite halm

middag:
0,75 dl Mineraler och lite betfor (fibrer)
1kg hö

kväll:
3 dl helhavre
2 kg hö
även halm där med.

Det låter ok, men jag skulle öka på några kilo till, och lägga på halm istället. Min d-ponny äter 10kg hö om dagen. Äter ungefär samma mängd kraftfoder.

okej
vet tyvärr inte hur mkt han kan väga. Men runt 500 kanske (vild gissning)
han är mer kallblodsliknande och ägaren menar då att dom inte behöver lika mkt grovfoder då dom blir feta på det. Men är det "sant" att en häst kan gå ner i vikt av att äta mer grovfoder ca 4-5 kg (det var min andra kompis som sa det)..:confused:

500 låter lite väl mycket.
Grova hästar blir inte feta av grovfoder, grova hästar behöver lite mer grovfoder än nättare hästar oftast.
Eftersom de är "mer" häst.
Hästar går inte ned i vikt av att äta mer grovfoder men de mår mycke mycket bättre av att äta grovfoder.
Hästar ska hällst inte stå utan att ha något att tugga på i mer än 4 timmar.

Får den bara 2 kg hö?:eek::crazy:
En shettis ska ju till och med ha mer!
öka höet till MINST 6-7 kg hö/dag, gärna mer.

KL

Ojj,inte alls mkt grov foder!fördela de jämt,och ex.2 kg hö morgon och lunsh osv

Jösses vad lite grovfoder. Öka det till minst 6-7kg/dag

Mina shetisar i vila får 5 kg hö om dan

Jag tycker att du ska säga till henne att hon måste öka på grovfodermängden! jag tycker att ponnyn borde få minst 6kg hö om dagen. men man får ju prova sig fram, vad som passar sin ponny bäst :)

läste att hästen väger ca 500 kg då ska den äta minst 5 kg grovfoder för att få tuggbehovet tillgodosett...
Starkas häst som bara får 2 kg per dag, den måste ju ha magproblem... :crazy:

Tycker också det är på tok för lite grovfoder.
Det är ju hästens huvudsakliga föda.
Det är svårt att räkna ut en ordentlig foderstat utan en analys och hästens vikt. Man behöver det för att räkna ut hästens näringsbehov.

Funderade även på om hästen får salt och vitaminer?
Utan att veta värderna på höet är det nästan omöjligt att ge något bra tips på foder. Vet ju inte vad hästen behöver.

Iom att hästen är lite för tjock så låter det som han kan få mer energi än han gör av med just nu. Det ombildas då till fett.
Dålig kondis eftersom han fort blir flåsig.

Men tycker det låter som han får lite foder öhvt om han ändå tränas 6 dgr i veckan. Går han så pass mycket borde han ha bättre flås tycker jag.

Hur är det med lunch?
Har han nåt att äta i hagen?
En häst har ju ändå ett naturligt behov av att äta 16 timmar/dygn.

Senast ändrad:

okej tack för svaren :)
Jag har fått lära mig att grovfodret är välldigt viktigt och att hästen ska ha så att det räcker i ca 20 min och om man inte ger så mkt att man lägger till halm isf. men hon vägrar att ge honom betfor då hon har fått för sig att hästen blir fet av det. :crazy:

Han blir inte fet av betfor. Tvärtom är det bra för att hålla tarmsystemet igång. Dessutom tycker dem flesta hästar det är väldigt gott.
Halm däremot kan dem bli feta av men det är nog mest om dem står på det och äter mycket av det då.

Han blir inte fet av grovfoder heller, däremot för mycket kraftfoder och för lite motion kan göra att hästen blir det. Men iom att han tränas regelbundet är det ingen fara.

Öka grovfodret och ut och skritta i skogen för att träna upp flåset.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 029
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 523
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 848
Senast: gloiredor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama