Vilket foder??

Sv: Vilket foder??

2-årig halvblodsvalck: 11 kg analyserat hösilage 1,5 kg Krafft Groov 125 och 50 g Krafft Miner Grön. Foderstaten är uträknad och han funkar kanon! Han får dessutom Aloe Vera juice för magen. :bump:

Vitlöken kan ge blodbrist om man ger mer än det står att man ska,
håller man sig till doseringen som står så ska det inte vara någon fara (pratat med vetrinär)

Det beror helt på hur känslig hästen är...Jag känner till ett fall som reagerade mycket starkt på vitlök och det redan vid låg dos. När ägaren upphörde med vitlöken blev hästen bra efter 2 veckor. För att kontrollera om det nu var vitlöken provade ägaren igen att ge en liten dos och hästen blev sjuk efter ett par dagar igen. Har inte upprepats någon gång efter det.:cool:

Såg just att tråden är 3(!!)år gammal...och att jag svarat i den...det var länge sen jag hade halvblodet ju;). Nu har jag en Welsh Cob-04 som är under inridning. Hon får i fri tillgång på hö, ca 1 kg lucern samt 1,5 kg Hippo Musli Bas.

Senast ändrad:

Har en Fullblodsvallack på 7 år, 163 cm.
Han får:
10 kg hösilage
600 g strålusern
200 g balansmineral
1 dl sojaprotein
b- vitamin
biotin
vitlök
majsolja
glukosamin

Islandshästvalack, 6 år, 135 cm i mkh.

Han får:
6 kg hö
0,6 kg havre
0,3 kg betfor
1 dl (80 g) Krafft miner röd
2 msk linfröolja

Totalt 60 MJ och 402 SMRP, SMRP/MJ kvot: 6,7, Ca/P kvot: 1,5

Har en arab/welsh på 17år. En liten, stor häst på 154cm.
Något överviktig runt buken, men rätt smäcker i kroppsbyggnaden i övrigt.
I dagsläget får han:
  • 4kg hösilage på kvällen (haft fri tillgång ute hela vintern)
  • 1 1/5L Havre
  • 1/4L Betfor
  • 1dl Linfrö
  • 1 litet mått E-vitamin-tillskott.

Detta för att gröngräset kommit upp äntligen :banana: !

Senast ändrad av en moderator:

*KL*

Vad hästarna får o äta beror på vad grovfodret har för värden, denna vinterna har jag haft bra hö så dom har bara fått lite krubbskrammel i form av havrekross.
Shettisar o arab

Halvblod 460 kg, lätt träning rids 5-6 dagar i veckan. Växer.

Nu får hon:
8 kg hö
2 kg Salsa basmix
2,5 kg lucern
B-vitamin
Mineraler

Men så går de ute på gräs och är inte så intreserade av hö.

Innan de gick på gräs fick hon:
12 kg hö
2 kg Salsa extramix
2,5 kg lucern
B-vitamin
Mineraler

*knapplån*

Förvisso gammal tråd såg jag men kan svara ändå då foderstaten är uppdaterad.

Hästen är ett halvblod, grövre modell och som väger ca 650 kg. 6 år.
Alldeles lagom i hull men fortfarande under uppbyggnad när det gäller muskelmässigt då. Rids normalt 5 dagar i veckan, omväxlande. Oftast
blir det något hårdare pass minst en timmes dressyrpass, någon lite lättare uteritt, hoppträning á 1-1½ timme , och kanske ett vanligt dressyrpass ca 30-45 min .

Hon får 8 kg hö varav 5 kg är analyserat. Har tyvärr ej möjlighet att ta analys på de övriga 3 kg men kommer snart gå över från det höet till ett annat hö (då analyserat) .

2 kg Lucern Mix

0.8 kg Hippo Bas Müsli

0.1 kg Speedi Beet

ca 70-80 g Krafft Miner blå

1 kg Halm

Lucernpellets

Lite olja

B-vitamin

Muscle Master

Kommer dock gå över till multivitaminen i stället för M.M & Bvit sen när M.M.en är slut (om någon vecka) .

nordsvensk bruks!
2år
hö morgon o kväll
ensilage lunch
mustang protein 1kg morgon o kväll
algbörjes foderalger
linfröpellets

För att vara så snabb på att påpeka risken för blodbrist när man ger vitlök verkar du väldigt okunnig om det extremt höga jodinnehållet i alger (som visserligen kan vara bra om Forsmark exploderar), som inte i närheten av nyttigt för häst. Om du söker på gamla trådar tror jag att du hittar lite info.

Hbl, sex år, arbetar ej;
12 kg hö och morötter. (Är egentligen lie för tjock, en vill att hon ska ha något att göra eftersom hon inte arbetas och går i gräslös hage.)

Fbl, nio år, tränas medelhårt, tävlas lätta klasser dressyr;
12 kg hö, morötter.

Pållen är 173 cm, svhb på 14 år. Han blir kocko av havre. Just nu ger jag honom 3kg Kornkross, 13kg hösilage betfor, 1dl olja och miner blå. Jag funderar påatt ge honom Krafft Müsli, men jag har aldrig använt mig av det. Han är lite svårfödd och tränas ganska hårt.
Är det någon som har åsikter om kraffts müsli??

Mina hästar får:

Hösilage
Betfor
Havre/kornkross (den ena får bara korn, den andra havre och korn)
Vitamintillskott
Morötter

Är två vbl-travare...

Min häst (sv varmblod, 170 cm 18 år) får:

8 kg hö (analyserat, dåligt proteinvärde tyvärr)
2,5 kg havre
0,5 l betfor (torr som sedan blöts)
1 dl salt
2 dl olja
3 dl sojamjöl
Mineraler och vitaminer (E)

Ska köpa MSM till henne när jag hittar det för hon börjar bli lite stel...

Jag är medveten om att hon får ngt för mycket energi eftersom jag räknat foderstaten, men jag behöver den extra energin när jag rider och hon mår bra (vilket är huvudsaken).

Senast ändrad:

En fullblodskorsning (modell liten storhäst):

Massor av ensilage
1,3 kg kornkross
1,5 kg lucernpellets
2 dl betfor
Ca 1 dl Solid Vitafor mineraler
B-vitaminer

Jag ger mina hästar lite på känn... Min ena (halvblod/tinker) har fått såna vårkänslor att han är helt tossig och nästintill okontrollerbar, så just nu får han inget kraftfoder alls...! :bump: Jag brukar titta på hur mycket dom lämnat kvar av höet och hur pigga dom är/ser ut, för att anpassa till rätt mängd. Förhållanden förändras ju hela tiden under årets gång, så jag tycker det är svårt att stenhårt följa en bestämd foderstat. :crazy:

Islandsvalack snart 8 år, 142 cm:
hösilage, 1 liter Krafft grund, 6 dl blötlagd betfor, mineraler, biotin och Krafft oil.

Sto tio år lättfödd okänd ras:

10 kg Hö
1 kg Mustangs fiber musli
0,5 l Betfor
Vitlöksmineral

Fjording 22år:
10 kg Hö
massor Lucernpellets
2 kg Hippo Alfa
Soja
Mineral
Bvitamin
Betfor (tror jag)

Fjording 1 år
8 kg Hö
1,5 kg Hippo Alfa
Betfor

Arabkorsning 2 år

Hippo Grow Alfa
Kornkross
Betfor
B-vitamin

Min pålla är ett åttaårigt arabsto som rids mycket dressyr:love: :bow:

Hon får:

9 kg hö
1 liter Krafft Groov 125
0,5 liter Krafft Protein
0,5 liter havre
1 dl mineraler

Och vid pälsfällningen 25 ml B-vitamin:D

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
7
· Visningar
637
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 030
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
574
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
687
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka