Vilket foder??

Sv: Vilket foder??

Halvblodsto
äter just nu 10kg hö, 2 dl betfor och 2dl havre + mineraler o b-vit.

håller på att öka, men hon går fortfarande inte så hårt efter korsförlamningen.

ridtravare -02
kornkross hösilage betfor kraft musli 50/50 kraft miner blå chevinal plus
Han rids ordentligt 6 dagar i veckan.

Jag har två travare, 1 korsning och ett halvblod
Har foder såsom (alla får inte av alla fodermedel):
-Dodson & Horrell Build Up
-Ströeh Cura Caballo Vitality Extraction
-Ströeh Pre Alpin Senior
-Ströeh Horseflakes
-Fibergi Elit
-Helhavre
-Kornkross
-Betfor
-Lusern hack (kraffts med melass och olja)
-Vitafor Solid
-Biomineral
-Glucosamin
-Rapsolja
-Linfröolja
-Fodersalt

D ponny valack 6 år, tränas för att starta galopp och distans till våren om allt går som det ska.

10 kg hö
1,5 kg hippo alfa
0,5 kg lusern
2 dl uppblöt betfor
1 dl krafft miner grön
ca 15 ml biovimin
1/3-1 dl salt

Arab valack 3 år, påbörjad inridning och håller på att köras in. Går promenader mm.

10 kg hö
2 kg hippo alfa (ska ev ökas)
1 kg lusern
0,3 kg betfor
1 dl krafft miner grön
ca 15 ml biovimin
1/3 dl salt

D-ponny fjording arab svhlb

hö vet jag inte riktigt runt 10-13 kg

Kraft grov 90: 4 dl/dag
Havre 0,5 dl/dag
mineraler 0,5 ml/dag

Har en 6 årig halvblodsvalack i tävlingskondition, han får: 8 kg ensilage, 2 kg Dynavena pellets, 1 kg krafft sport, betfor samt lusern strå. Han får också B vitamin vid fällning. Han är ganska lätt född och går i gräshage på dagarna!

Min ponny,korsning mellan russ/welah ponny.Rids normalt,får:

6-6 ½ kg ensilage(de är lagom mkt!komentersa inte de!:o)
1 dl mineraler(hippo)
foder jäst vid päls fällning.
2 dl korn
2 msk raps olja
1 morot,som blandas i kraft foderet!

detta funkar fin fint!:) normal i hullet och pigg o glad!:D

Jag har en c-ponny, welshponny på 13 år :) han rids mycket varierad träning 6ggr i veckan och en vilodag. Han har mycket lätt att gå upp och ner i vikt, och är mkt tittig och rädd, och blir alldeles för het om han får havre. Men nu har vi äntligen hittat en bra foderstat! Som ser ut såhär!

Morgon: 10dl Eggersmann müsli, 2kg Hösilage
Middag: 1/4 dl betfor och 2 kg hösilage
Kväll: 10dl Eggersmann müsli och 3kg hösilage

Dessutom så får han 2dl lucerne om dagen samt mineraler och vitaminer :)

*KL*

Förstår inte varför folk inte vågar ge sina hästar grovfoder? 6kg hösilage till en b-ponny är alldeles för lite, likaså 7 kg åt en c-ponny. Kraftfoder verkar det tydligen inte vara nån fara o ge, det kan dom få litervis, men grovfoder, som dessutom är billigare/kg än de flesta kraftfodersorterna o hästens naturliga föda, det vågar man inte ge.

Det förstår verkligen inte jag heller. Vissa ger vad som står på kraftfodersäcken, vilket nästan alltid är för lite tyvärr.
De andra förstår väl inte bättre antagligen?

Har en arabvalack som får:

7-8 kg hö
4 dl havre
4 dl krafft grund
5 dl betfor
120 gram mineraler
b-vitamin nu under pälsfällningen

Uppdatering sedan flytt mm.
Kbltravare, 27 år, 158 hög, väger 630 kg. Skrittpensionär
14-18 kg hö (fri tillgång i boxen)
3 liter K Lusernstrå
1 liter helhavre
8 dl betfor (torr mängd)
8 dl vetekli
1 dl bryggerijäst
1 dl K B-vitaminpellets
75 gram K Miner Grön
½ dl nypon, 1 mått kiselgur, 1 mått enzion, 2 mått flexijoint, 20 ml A&R Blend, ½ mått profeed
1 mått tokosel 1 gg/veckan
Morrisar...:d

har en fredriksorgare på 11 år och 158 cm. han får:
morgon: 2kg hö
fm: 2kg hö
em: 1kg hö
em2: 3 dl blötlagd pelletsbetfor, 1 dl rapsolja, vitlök, mineraler och biotin
kväll: 4kg hö

säkert många som klagar på att han inte får nå kraftfoder (många som gör det) men det är för att han inte funkar på kraftfoder för han är redan för het i många fall. gav lite korn förra året för att han smalnat av lite, men det var bara då det! aldrig mer! om han inte råkar smalna av igen vill säga:p

Min ponny,korsning mellan russ/welah ponny.Rids normalt,får:

6-6 ½ kg ensilage(de är lagom mkt!komentersa inte de!:o)

tyvärr, tänker kommentera det ändå. det är alldeles för lite när det gäller ensilage. om det varit hösilage åtminstone så skulle det varit bättre. men hö är det allra bästa grovfodret.

*kl*

fattar inte varför alla tjatar om analyserat hö?? det spelar ingen roll om höet är analyserat! man ser på hästen hur mycket grovfoder den ska ha. man kan inte hålla på och räkna ut foderstater åt hästar! jag vet många hästar som faktiskt mår bättre när man övergått från att räkna ut foderstat in i det minsta till att kolla hur de mår och ge mat efter deras behov.

jag kommer aldrig att analysera hö eller räkna ut någon foderstat till mina hästar:devil:

på villket vis skulle det inte spela någon roll om grovfodret är analyserat ?
utan analys så vet du inte om hästen får brist på något innan det syns :angel: inte heller om du överfodrar och matar kråkorna innan pållen blir fet:angel:
innehållet i grovfodret syns ju liksom inte...

varför inte använda sig av BÅDE analys och "öga" ? varför "banna" det ena eller det andra ?

och vad baserar du ditt utalande på att hö skulle vara det bästa grovfodret ? så du menar på allvar att du anser det som bäst även till bronkithäst :crazy:

förövrigt så vet du ju inte heller vad Millan_gulligast silage har för T.S eller innehåll. kanske den hästens "tuggbehov" tillgodoses med ängsvingel eller halm pga. höga värden i silaget ?

har man väldigt bra värden och ger massvis så kan ju ponnyn bli som en "spärrballong" villket absolut inte heller är bra ;)

*kl*

fattar inte varför alla tjatar om analyserat hö?? det spelar ingen roll om höet är analyserat! man ser på hästen hur mycket grovfoder den ska ha. man kan inte hålla på och räkna ut foderstater åt hästar! jag vet många hästar som faktiskt mår bättre när man övergått från att räkna ut foderstat in i det minsta till att kolla hur de mår och ge mat efter deras behov.

jag kommer aldrig att analysera hö eller räkna ut någon foderstat till mina hästar:devil:

Då är det nog dom du har sett som räknat efter den så kallade tabellen. Alla hästar klarar sig inte på sig inte på 90 mj och 500 gr smältbart råprotein. Man måste kolla på hästen också. Mitt fullblod är ett lyssande exempel på att uträknad foderstat är det bästa för henne. Jag skulle aldrig i hela mitt liv ge henne hö eller höensilage som inte är analyserat, för vem vem jag kanske står där i januari och undrar varför i helvete hästen bara fortsätter att gå ner även fast jag ökar på höet och kraftfodret rejält. Vem vet mitt hö kanske har 12 gram smältbart råprotein och 9 mj och vad gör jag då? Köper en massa dyra proteinfoder som kanske inte är helt okej för hästen mage heller

Det blir billigare för mig om jag analyserar höt innan jag köper det och väljer ut det höet eller höensilaget som är bäst för att min ekonomi inte ska rasa totalt. Jag vill inte att min häst ska få så mycket kraftfoder egentligen och får man ett riktigt dåligt hö så måste man tyvär fodra på ordentligt och då blir det dyrt i längden.

Vilket foder ger ni era hästar?
Skriv gärna vilken ras hästen är också! :bump:

Har två halvblodsvalacker, de fyller 16 och 4 i år. Den äldre har 50% engelskt fullblod i sig.

16-åringen
Väger ca 550 kg, tränas i dressyr på lätt nivå.
11 kg hö
1 kg lusern mix
0,5 kg lusernpellets
0,75 kg kornkross
0,6 kg betfor
Mineraler, vitaminer, salt och glukosamin

4-åringen
Väger ca 600 kg, under inridning.
12 kg hö
1 kg lusern mix
1 kg lusernpellets
0,75 kg kornkross
0,6 kg betfor
Mineraler, vitaminer, salt

Senast ändrad av en moderator:

Fast jag tror inte att du skulle vilja ha en häst som är uppfödd på det viset. Det är väldigt viktigt för hästens utveckling, såsom bildandet av skelett och muskler, att den till exempel har fått tillräckligt med protein av god kvalitet och en korrekt Ca/P kvot. Det kan du inte se genom att titta på grovfodret eller titta på hästen. Det man kan se på hästen med blotta ögat är främst hullet, och när det är för sent - brist på protein. Det finns många fler faktorer än tillräcklig mängd energi för att en häst ska växa upp och bli en sund häst. Sen tycker visserligen jag personligen att samma sak gäller för vuxna hästar men det ger kanske inte alltid lika katastrofala effekter med olika brister då.

Jag börjar med en foderstat som är uträknad baserat på tabeller och min tidigare erfarenhet. Sen utvärderar jag foderstaten regelbundet utifrån hur hästen ser ut. Jag har hästar som äter dubbelt så mycket energi som enligt tabell och andra som ligger nära tabellvärdena. Den uträknade foderstaten ser dock alltid till att Ca/P kvoten är korrekt och att proteinbehovet är uppfyllt.

Senast ändrad av en moderator:

har en fredriksorgare på 11 år och 158 cm. han får:
morgon: 2kg hö
fm: 2kg hö
em: 1kg hö
em2: 3 dl blötlagd pelletsbetfor, 1 dl rapsolja, vitlök, mineraler och biotin
kväll: 4kg hö

säkert många som klagar på att han inte får nå kraftfoder (många som gör det) men det är för att han inte funkar på kraftfoder för han är redan för het i många fall. gav lite korn förra året för att han smalnat av lite, men det var bara då det! aldrig mer! om han inte råkar smalna av igen vill säga:p

kanske ska tillägga att han har fri tillgång till halm också eftersom han står på det. har både en spånbotten och halm ovanpå i boxen. de petar i sig en hel del halm:smirk:

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
7
· Visningar
637
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 030
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
574
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
687
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka