Vilket foder??

Sv: Vilket foder??

nyss igångsatt halvblod, han har börjat få lite krafftgrund med havre

Har en vbl travare, just nu får hon inget. Sen ska hon få
krossad havre, betfor, mineraler, hö och kanske olja.

Sv. halvblodssto 20 år (angloarab i stammen), rids sex-sju dagar i veckan

väger ca 530 kg

Får:

6-7,5 kg hö (lämnar ca 1 kg)
1 kg havre
0,6 kg fibergi

Har ganska nyligen flyttat till nytt stall och kommer även få Hippo grund, när vi blir lite varma i kläderna och börjar jobba mer för tränare.

Har inga hästar just nu men det här är väl i stora drag vad mina har fått:

Fri tillgång till hö (har det vart häst som lätt blir fet har vi drygat ut med halm)
Hel Havre, krossat korn, betfor, kli, olja, mineraler & vitaminer, vitlök och annat småplock.
Har det funnits har vi haft i morötter eller äpplen.
Vissa hästar har haft andra tillskott och grejjer också men det har ju vart indiviudellt.

Det har vart Varmblodiga travare hela bunten, som gått i träning.

Till frågan om hur mycket man ska ge sin häst så handlar det ju om en uträknad foderstart, med värden på grovfoder att utgåifrån, man räknar även efter hästens prestationer och om det han lätt att sätta hull och dess vikt/ålder. Det handlar inte så mycket om vilken ras det är.
Hästar är ju individer som vi och behöver olika mycket proteioner och energier för att orka och hålla hull.

Varmblodstravare:
Ger mina pållar havre , Fibergi Musli, vitlöksolja, Nyponsoppa :o , linfrögröt och MYCKET hö. :d De får också olika sorters örter efter behov: ex gurkmeja, gullris, maskros, brännässla. :d

Svenskt hbl, han får fibergi (bas), havre, betfor, steel-joint (ska jag sluta med), salt, e-vitaminer, vitlök och sen såklart hö.

Engelskt Fullblod (10 år)

Hö,
Krafft groov,
Hel Havre
Krossad korn (tänkte byta men troligen får han utslag av kornet i större mängder så jag ska sluta så snart säcken tar slut.

Morötter (när vi har)
Hippo Mineral vitlök
Biotin

Ska ev börja med betfor.

jag har ett varmblod och en shettis.

min varmblod får havre, betfor, kraft plus, matolja och hö och morötter, min shettis får samma sak fast i mindre mängder. b-vitamin under pälsfälningen och gräs under hela sommaren.

Halvblod, f-00, 450 kg, ca 15% tillägg

Period 0310-0405

10 kg analyserat ensilage
1,2 kg Lusernpellets
0,5 kg havre
0,2 kg betfor

Jag har ett sv. hbl. 6 år gammal.
Han får [bold]Dodson & Horrell's[/bold] Pasture Mix samt Build Up. Nu går han ute dygnet runt, men annars får han både hö och hösilage. Dessutom får han lite havre samt betfor vid behov.

15årig arab, rids 4-7 gånger i veckan (jag vet, skämms på mig!)

morgon: 1 kg hö, ca 0,5 kg havre, 1 dl kli, 0,25 betfor, vitaminer, kalk

intag: 1 kg hö, 0,5 havre

kväll: 1 kg hö, ca 0,5 kg havre, 1 dl kli, 0,25 betfor,

2 st hbl ston. Äter just nu Fibergi Låg, Hippo Müsli & betfor. den ena äter E-vitamin också. Bete dygnet runt.

jag har en islänning, och han kan inte äte mkt kraftfoder...

han får hö och krafft grund, till vintern ska jag kombinera med lusern. osså morötter å vitaminer...

Vilket foder ger ni era hästar?
Skriv gärna vilken ras hästen är också! :bump:

Alla hästar får samma sak förutom shettisarna..
Raserna är ardenner,fjording,fjording/halvblod,friser,nordsvensk..
som vi tyvärr ska lämna tillbaka på lördag..:(

Men dom får:
havrekross,mineraler,ensilage,pellets likande och tokosal(?),vatten och mineral saltsten..:smirk:

Hästarna i vårt stall (grannarnas) får ca 4-5 dl torr betfor plus 1-2 dl torr lucernpellets (fullblod/halvblod på 1,55 kanske) Shettisen får en näve betfor och 4-5 lucernpellets bitar. Både morgon och kväll för båda. Plus 2-3 kg ensilage och ungefär lita mycket hö för korsningen, lite hö till shettisen.

Min får 2 l havre, 1 l korn, halv dl alger, ett tryck b-vitamin, 0.5 dl vetekli, och ca 5-6 dl betfor. likadant morgon och kväll. Sen får han ca 5 kg ensilige och 2 kg hö på kvällen.

Ute delar hästarna på en halv bale hö ca 3-4 kg. Shettisen skall ju inte ha egentligen men han är där o tjuvar iaf = )

Islandshäst

Hippo Basic
Havre
Betfor
Lusernpellets
Krafft miner Blå
Kalk
Hippo B-vitamin

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
7
· Visningar
637
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 030
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
574
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
687
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka