Vilket foder till valp är bäst?

Cappis

Trådstartare
Nu så har våran lilla sötnos äntligen anlänt till våran familj!:bump: det är en bluenose,amstaff,sååå vacker:laugh:

Men så var det ju det här med den eviga djungeln över vilket foder man ska ge..uppfödaren gav Hallafoder,lamm och ris,det är inget direkt valpfoder,mera för alla,men ska vara milt för magen.
Men våran lilla valp får sådan kraftig diare' av fodret! han är inte precis tjock,tyckte han var lite för mager när vi hämtade honom,så han kan gott lägga på sig yttligare! då valpfoder innehåller mera protein än detta Hallafoder,misstänker jag att ett valpfoder är att föredra då det innehåller allt en valp bör få i sig.
Men då är frågan, vilket foder är bäst till valp? ska det ges uppblött eller torrt? kan tillägga att valpen är 8 veckor gammal.
tacksam för alla tips!!!!

Sv: Vilket foder till valp är bäst?

Vi hade royal canin till vår valp. Vi blötte fodret i början men efter ett tag ville hunden hellre ha det torrt.
Kommer också ihåg att vi gav vår förra valp torrfodret uppblandat med barnvälling de första veckorna.

Finns ju också dietfoder som ska vara snällt mot magen om nu hunden har diarré. Hör med ett djursjukhus där de även säljer foder. Dom kan säkert rekommendera något.

Senast ändrad:

Jag ger Pedigrees valpfoder till min valp och det fungerar fint.
Hon var lite smal ett tag, så jag ger henne även välling en gång om dagen, då håller hon hullet perfekt.
Har då majsvälling för vanliga människobarn och i den blandar jag i en äggula + liite turkisk yougurt. Uppfödaren till min valp har under lång tid gett sina valpar sådan välling, så hon rekomenderade mig att fortsätta med det.

jag ger royal canin till min nya valp för att hon fick det från början av uppföaren och den andra fick purina av samma anledning. ska ock gå över till purina då ätit klart valpfodret då jag gilalr purina bättre än royal canin

Jag gillar Roburs foder, för att de är svensktillverkade och har mestadels svenska råvaror.

Har han haft diarre hela tiden, även hos uppf.

Jag tycker hur eller hur att man ska var lite försiktig med att byta foder på en valp som precis flyttat till sitt nya hem, det är tillräcklig omställning med själva flytten, ny miljö osv för det lilla livet.

Prata med din uppfödare och se om h*n har några tips så att magen stabiliserar sej, kan ju vara själva flytten som gjort att valpen blivit lös i magen.(om det börjat hemma hos er allstå)

Bluenose är ingen färg på Amstaff, bara så att du vet. Är valpen blå eller?

Det kan vara miljöbytet som gjort valpen dålig, eller att den fått i sig något ute hos uppfödaren. Det är lätt hänt när man har valparna utomhus. Jag skulle nog inte byta foder direkt, om inte hunden åt ett riktigt skitfoder, men det gör ju inte din om jag minns rätt.

Min valpat har alltid fått eukanuba, Och den nya blivande valpen komma få det med så det är ett foder som jag tycker är bra och kan rekomendera:)

våra hundar har alltid fått eukanuba, funkat super!
gav pedigree till ena valpen ett tag men tyckte eukanuba va bättre.

Lycka till!;)

Klass tycker jag är kanon på valpar.

De har en jäkla aptit sen milt för magen.

kl

Jag ger mina hundar Doggy, som valp fick dom Doggy orginal och nu får dom Doggy extra aktiv.
Kostar inte mycket, är ett svenskt foder och båda hundarna är jättefin i både hull och päls :)
(Även om Eya kanske är lite väääl "fin" i hullet:angel:)

Jag blöter alltid upp maten, även till vuxna hundar.
Många foder suger åt sej dubbel mängd vatten (1dl mat= 2dl vatten),
blöter man då inte upp maten måste hunden dricka mängder.
Många hundar är dåliga på att vätska sej :/
Mina hundar får alltså i sej 1liter vatten per dag bara i maten :)

Senast ändrad av en moderator:

Tack för alla svar! jag åkte och köpte Purina valpfoder med lax och ris,ska tydligen vara kanon-och vet ni vad? det resulterade med att diarre'n försvann! känner mig nöjd och min lilla Blåa pärla bara älskar det!

Liknande trådar

Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
5 427
Senast: calm
·
Hundhälsa Imorron får jag hem en 3 årig papillon/tibetansk spanielblandning som fodrats med Doggy prima (tror jag den heter den gröna påsen). Han...
Svar
11
· Visningar
1 547
Hundhälsa För ca en vecka sedan fick jag hem en chihuahua korsningsvalp, Pyret,hon är 11v gammal. När jag hämtade hem henne fick jag med ett sk...
Svar
14
· Visningar
2 301
Senast: arabia
·
Hundhälsa Nu är jag inne i foder djungeln och blir bara mer och mer snurrig :p Min hund äter idag friskies torrfoder, men hon är matt i pälsen...
Svar
5
· Visningar
1 015

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka